همه چیز در مورد سرویس مایکروسافت Game Pass

به نقل از بازی سنتر

این روزا هرجا برید اسمش رو می‌شنوید. ترکیبی جالب از تلاش مایکروسافتی‌ها برای ساخت یک سرویس مشتری‌محور و البته وضعیت عجیب اقتصادی در کشورمون دست به دست هم دادند تا این سرویس روز به روز در ایران محبوب‌تر بشه. محبوبیتی که البته به واسطه‌ی مرز دیجیتالی و محدودیت‌های ما برای پرداخت بین‌المللی، با مشکلاتی هم همراهه. تو این ویدئو می‌خوایم سوال‌هایی که قبل از تجربه‌ی کاربری این سرویس پیش میاد رو مرور کنیم و سیر تا پیاز محبوب‌ترین سرویس اشتراکی این روزهای صنعت بازی رو براتون شرح بدیم.

گیم‌پس چیست؟
اکس باکس گیم‌پس یک اشتراک ماهانه‌ست که با سه طرح پیشنهادی در دسترس است.

گیم‌پس به چه شکلی ارائه می‌شود و چه طرح‌هایی دارد؟
گیم‌پس کنسول، که اشتراک ویژه‌ی کنسول‌های خانواده‌ی اکس باکس است. این اشتراک ماهیانه ۹.۹۹ دلار هزینه داره و خدماتش شامل دسترسی به عناوین سرویس و تخفیف‌های ویژه‌ی اعضاست. در کنار این اشتراک، گیم‌پس پی‌سی رو داریم. سرویسی که همه چیز از قیمت‌گذاری گرفته تا خدماتش، مشابه گیم‌پس کنسوله و فقط یک تفاوت کوچیک وجود دارد. اون تفاوت هم اینه که به‌لطف پروموشن اخیر مایکروسافت، ماه اول گیم‌پس پی‌سی با قیمت ۱ دلار در دسترسه. پیش از این گیم‌پس کنسولی هم پیشنهاد مشابهی داشت. حالا جالبه بدونید که تا کم‌تر از یکی-دو هفته‌ی پیش، گیم‌پس رایانه‌های شخصی تو فاز بتای خودش قرار داشت و همه‌ی اشتراک‌هاش نیم‌بها یا همون ۴.۹۹ دلار بودند.

سومین و کامل‌ترین فرم اشتراک گیم‌پس، آلتیمیت نام داره. گیم‌پس آلتیمیت ماهیانه ۱۴.۹۹ دلار قیمت داره و پیشنهاد ۱ دلاری ماه اولش رو هم حفظ کرده. بازی‌های سرویس با اشتراک آلتیمیت علاوه بر کنسول و رایانه‌های شخصی، روی اندروید و به‌طور دقیق‌تر سرویس اکس‌کلاود در دسترس هستند. اکس‌کلاود سرویس گیمینگ ابری مایکروسافتی‌هاست که تنها راه دسترسی بهش، تهیه‌ی اشتراک گیم‌پس آلتیمیته. به لطف اکس کلاود می‌تونید هر جایی که خواستید، با هر دیوایس و کنترلری، بازی مورد علاقه‌تون رو تجربه کنید.

گیم‌پس آلتیمیت چه تفاوتی با نسخه معمولی دارد؟
ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که بدانیم اشتراک آلتیمیت، اشتراک گلد ۹.۹۹ دلاری را هم شامل می‌شود. همان‌طور که می‌دونید، این اشتراک برای بازی آنلاین روی کنسول‌های خانواده‌ی اکس باکس به فروش می‌رسه.

بله، درست شنیدید! تهیه‌ی جداگانه‌ی گلد و گیم‌پس کنسول، ۵ دلار گرون‌تر از سرویس آلتیمیت می‌شه. یعنی در واقع مایکروسافت برای خدمات اکس کلاود پولی دریافت نمی‌کنه و صرفا با یک باندلینگ هوشمندانه، کاربران بیشتری رو جذب سرویس‌هاش کرده.

چه عناوینی در سرویس گیم‌پس در دسترس هستند؟
سه سال و نیم از عرضه‌ی گیم‌پس گذشته. تو این مدت رویه‌ی بازی‌هایی که بهش اضافه می‌شن، تقریبا مشخص بوده. خبر خوب اینه که شرکت‌های زیادی با مایکروسافت همکاری می‌کنند و بازی‌های بزرگی مثل The Witcher 3, Destiny 2, R6 Siege, The Elder Scrolls Online, PUBG, Monster Hunter World روی سرویس در دسترس هستند. همه‌ی بازی‌های انحصاری شاخص اکس باکس از جمله هیلو، فورتزا، گیرز و کلی سری بازی دیگه، به طور کامل روی گیم پس در دسترس هستند و نکته‌ی جالب اینه که با عرضه‌ی نسخه‌ی جدید از هر کدوم، از روز اول روی سرویس در دسترس قرار می‌گیرند. این یعنی بازی‌های تیم‌های ۳۴۳ industries, Turn 10 Studios, Compulsion Games, Double Fine Productions, InXile Entertainment, Mojang Studios, Ninja Theory, Obsidian Entertainment, Playground Games, Rare, The Coalition, The Initiative, Undead Labs, World’s Edge و Xbox Game Studios Publishing.

تازه این در شرایطیه که همکاری و قرارداد اخیر با زنی‌مکس و بتزدا رو در نظر نگیریم. با در نظر گرفتن این اتفاق، استودیوهای بتزدا گیم استودیوز، آرکین استودیوز، اید سافتور، ماشین گیمز، تنگو گیم‌ورکس و زنی‌مکس آنلاین استودیوز هم به این لیست اضافه می‌شن. فرض کنید نسخه‌ی بعدی الدر اسکرولز، روز عرضه روی گیم‌پس رایگان در دسترس باشه.

در کنار بازی‌ها و نام‌های بزرگ، تیم ID@XBOX هم بی‌کار ننشسته و کلی بازی ریز و درشت مستقل، روز عرضه‌شون به اکس باکس گیم پس اضافه می‌شن و یا چند ماه بعد از این طریق در اختیار کاربران این ایکوسیستم قرار می‌گیرن.

راجع به شکل عرضه‌ی بازی‌ها در سرویس هم الگوی مشخصی وجود نداره. بعضی بازی‌ها با درخواست زیاد برای مدت زمان طولانی در سرویس باقی می‌مونند و بعضی مثل Warhammer Vermentide 2 اون‌قدر محبوب می‌شن که حتی بعد از حذفشون از سرویس هم با درخواست زیاد کاربرها به گیم‌پس برمی‌گردن.

تو این وانفسای اقتصادی و شرایط سخت، گیم‌پس راه خوبیه تا بازی‌ها رو با رعایت قانون کپی‌رایت تجربه کنیم و از تجربه‌شون لذت ببریم. علاوه بر این، گیم‌پس به لطف بودجه‌ی عظیم مایکروسافت و قراردادهایی که با بازی‌سازها می‌بنده، به صنعت بازی کمک می‌کنه تا بزرگ‌تر بشه و فضای پروموت بیش‌تری به بازی‌های کوچیک و بزرگ برسه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *