مایکروسافت حالا صاحب یکی از ۱۰ ابر کامپیوتر قدرتمند جهان است

مایکروسافت حالا صاحب یکی از ۱۰ ابر کامپیوتر قدرتمند جهان است

یکی از سیستم‌های مایکروسافت آژور با نام «Voyager-EUS2» دهمین ابر کامپیوتر قدرتمند جهان شده که با این موفقیت، سرویس محاسبات ابری مایکروسافت در لیست «۵۰۰ ابررایانه قدرتمند جهان» به پنج سهم دست پیدا کرده است.

Voyager-EUS2 تنها عضو جدید «۱۰ ابررایانه برتر» جهان محسوب می‌شود که بر اساس پردازنده EPYC شرکت AMD با ۴۸ هسته و پردازشگر گرافیکی NVIDIA A100 طراحی شده است. همچنین ابر رایانه مایکروسافت دارای ۸۰ گیگابایت رم است و برای انتقال داده‌ها از یک باند Mellanox HDR Infiniband پشتیبانی می‌کند.

Voyager-EUS2 به رکورد ۳۰.۰۵ پتافلاپ در ثانیه (Pflop/s) دست یافته است که همین امر برای قرارگیری آن در بین ۱۰ ابر کامپیوتر برتر دنیا کافی است. با این حال، سیستم مایکروسافت آژور فاصله قابل توجهی نسبت به سایر موارد موجود در این لیست دارد.

برای مثال ابر کامپیوتر فوگاکو که در صدر این لیست قرار گرفته، رکورد ۴۴۲ پتافلاپ در ثانیه را ثبت کرده که این میزان در مقایسه با ابر رایانه سامیت ساخته شده توسط IBM که در رتبه دوم ۵۰۰ ابررایانه قدرتمند جهان دیده می‌شود، سه برابر بیشتر است.

همچنین مایکروسافت اخیرا در پست وبلاگ خود توضیح داده بود که سرویس محاسبات ابری آژور در این لیست چهار سهم دارد که با وجود Voyager-EUS2 تعداد سهم‌های ردموندی‌ها به عدد پنج رسیده است. سایر ابر رایانه‌های غول نرم‌افزار در رتبه‌های ۳۲ تا ۳۵ این لیست قرار گرفته‌اند.

مایکروسافت در همین پست همچنین از در دسترس بودن سری ماشین مجازی جدید آژور با نام NDm A100 v4 خبر داد که از پردازنده‌های گرافیکی ۸۰ گیگابایتی NVIDIA A100 Tensor Core بهره می‌برد. لازم به ذکر است که این میزان در مقایسه با سری اصلی ND A100 v4 دو برابر شده است.

ابر رایانه Voyager-EUS2 نسخه ۱۸.۰۴ سیستم عامل اوبونتو را اجرا می‌کند که توزیعی از لینوکس است. چندین ابر کامپیوتر قدرتمند جهان از جمله فوگاکو ژاپنی و Sierra از IBM که در رتبه سوم لیست قرار دارند نیز سیستم عامل لینوکس را اجرا می‌کنند.

منبع:Digiato

آموزش دوره مایکروسافت 

مطالب مرتبط