اخبار جدیدتکنولوژی

آمریکا صادرات تجهیزات تراشه به چین را محدود می‌کند

آمریکا در زمینه صادرات تجهیزات تولید تراشه به چین

به گفته دو منبع آگاه، دولت بایدن قصد دارد ماه آینده قانون جدیدی را معرفی کند که قدرت‌های ایالات متحده را برای متوقف کردن صادرات تجهیزات تولید نیمه‌رسانا از برخی کشورهای خارجی به سازندگان تراشه‌های چینی گسترش دهد. این قانون جدید با هدف کنترل دقیق‌تر صادرات فناوری‌های حساس به چین وضع خواهد شد تا دسترسی چین به تجهیزات پیشرفته تولید تراشه‌ها محدود شود.

به گفته منابعی که مجاز به صحبت با رسانه‌ها نبوده و نخواستند نامشان فاش شود، محموله‌های تجهیزات تولید تراشه از کشورهای هم‌پیمان که تجهیزات کلیدی در این زمینه صادر می‌کنند – از جمله ژاپن، هلند و کره جنوبی – از این قانون مستثنی خواهند بود. این امر تاثیر این قانون را محدود می‌کند. بنابراین، تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات تراشه‌سازی مانند ASML و Tokyo Electron تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

این قانون، که توسعه‌ای از قانون موسوم به “قانون محصول مستقیم خارجی” است، به گفته یکی از منابع، حدود نیم دوجین کارخانه تراشه‌سازی چینی را که در مرکز تلاش‌های پیشرفته تراشه‌سازی چین قرار دارند، از دریافت صادرات از بسیاری از کشورها محروم می‌کند. کشورهایی که صادرات آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد شامل اسرائیل، تایوان، سنگاپور و مالزی خواهند بود.

آمریکا

رویترز نتوانست مشخص کند کدام کارخانه‌های تراشه چینی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.یکی از سخنگویان وزارت بازرگانی ایالات متحده، که نظارت بر کنترل‌های صادراتی را بر عهده دارد، از اظهار نظر خودداری کرد.

برای جلوگیری از پیشرفت‌های مربوط به ابررایانه و هوش مصنوعی که ممکن است به نفع ارتش چین باشد، ایالات متحده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ محدودیت‌هایی بر صادرات تراشه‌ها و تجهیزات تولید تراشه به چین اعمال کرد.

قانون جدید، که در حال حاضر به صورت پیش‌نویس است، نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد فشار بر صنعت نیمه‌رسانای در حال رشد چین را حفظ کند، اما بدون تحریک متحدان خود. طبق قانون “محصول مستقیم خارجی”، اگر محصولی با استفاده از فناوری آمریکایی ساخته شود، دولت ایالات متحده قدرت دارد مانع فروش آن شود، حتی اگر محصول در یک کشور خارجی ساخته شده باشد.

این قانون چندین سال است که برای جلوگیری از دسترسی شرکت چینی هواوی به تراشه‌های ساخته شده در خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است. هواوی که پس از مقابله با محدودیت‌های آمریکا به خود را مجدداً سازمان‌دهی کرده است، اکنون در مرکز تولید و توسعه تراشه‌های پیشرفته چین قرار دارد.

یکی دیگر از بخش‌های این بسته کنترل صادرات جدید، کاهش میزان محتوای آمریکایی است که تعیین می‌کند چه زمانی اقلام خارجی مشمول کنترل‌های ایالات متحده می‌شوند. منابع افزودند که این تغییر، یک حفره در قانون “محصول مستقیم خارجی” را برطرف می‌کند.

بر اساس این منابع، به عنوان مثال، تجهیزات ممکن است به دلیل اینکه یک تراشه حاوی فناوری آمریکایی در آن تعبیه شده است، تحت کنترل‌های صادراتی قرار گیرند.

علاوه بر این، ایالات متحده قصد دارد حدود ۱۲۰ نهاد چینی را به فهرست تجارت محدود شده خود اضافه کند که شامل چندین کارخانه تولید تراشه، سازندگان ابزار، تأمین‌کنندگان نرم‌افزار طراحی الکترونیکی (EDA) و شرکت‌های مرتبط خواهد بود.

قانون جدید در حال حاضر در مرحله پیش‌نویس است و ممکن است تغییر کند، اما هدف این است که آن را به شکلی در ماه آینده منتشر کنند، به گفته منابع.به جز ژاپن، هلند و کره جنوبی، پیش‌نویس قانون بیش از ۳۰ کشور دیگر که عضو گروه A:5 هستند را مستثنی می‌کند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در وب‌سایت خود می‌گوید که کشورها را بر اساس عواملی مانند روابط دیپلماتیک و نگرانی‌های امنیتی طبقه‌بندی می‌کند. این طبقه‌بندی‌ها به تعیین الزامات مجوز و ساده‌سازی مقررات کنترل صادرات کمک می‌کنند و از تجارت بین‌المللی قانونی و امن اطمینان می‌یابند.استثنائات برنامه‌ریزی شده نشان می‌دهد که ایالات متحده نیاز دارد تا هنگام اجرای محدودیت‌ها، دیپلماتیک عمل کند.

 درباره خبر سود شرکت سامسونگ در قیمت تراشه بیشتر بدانید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا