بررسی رفتار کاربران ایرانی بازار رمزارزها پس از توییت‌های ایلان ماسک: دوج‌کوین و رویای رسیدن به ماه

«ایلان ماسک» طی یک سال گذشته با توییت‌های مختلفی، باعث نوسان‌هایی در بازار رمزارزها شده است. «دوج کوین» یکی از همین رمزارزهایی که به واسطه ماسک، رشد قابل توجهی را تجربه کرد. گزارش سال نوبیتکس نیز نشان می‌دهد این ارز دیجیتال نه تنها در دنیا بلکه در ایران هم تحت تاثیر توییت‌های ایلان ماسک، با اقبال عمومی رو به رو شده است.

همه چیز با توییت ایلان ماسک، مدیر عامل دو کمپانی تسلا و اسپیس اکس شروع شد. یک توییت به ظاهر ساده که توانست معادلات را در بازار ارزهای دیجیتال به‌هم بریزد. در این توییت ساده ایلان ماسک نوشته بود که قصد دارد دوج کوین را به ماه برساند. بله، دوج کوینی که تا پیش از این یک خط، کسی آن را خیلی نمی‌شناخت، تبدیل به یکی از کوین‌های مهم بازار رمزارز شد.

همین توییت از طرف ثروتمندترین مرد جهان باعث شد تا توجه‌ها به سمت این میم‌کوین جلب شود. سرعت رشد و معاملات بالا، خیلی زود قیمت دوج را ۱۵ برابر کرد و دوج کوین تا مدت‌ها در راس اخبار بازار رمزارزها قرار گرفت.

علاقه ایرانی‌ها به دوج‌کوین

بر اساس گزارش سالی که شرکت نوبیتکس منتشر کرده است، کاربران ایرانی در این بازار ارز دیجیتال به طور ویژه‌ای به دوج‌کوین علاقه نشان داده‌اند. بیتکوین، ارزش بازار بالایی در دنیا دارد و از نظر میزان سرمایه‌ای که مردمِ سراسر دنیا به آن اختصاص داده‌اند، در رتبه اول قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد علاقه‌مندی‌های کاربران ایرانی‌ با سایر کاربران کریپتویی متفاوت است.

سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها به دوج‌کوین علاقه بیشتری دارند و این میم‌کوین به طور میانگین ۱۷ درصد سبد رمزارزی کاربران نوبیتکس و همچنین بالاترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.

 

اعتماد به بیت‌کوین و اتریوم

بعد از دوج کوین، بیتکوین و اتریوم هر کدام با ۱۴ درصد، در سبد سرمایه‌گذاری کاربران نوبیتکس قرار داشته است. بیت‌کوین و اتریوم دو رمزارز امن و شناخته شده‌ای هستند که می‌توان گفت نسبت به دوج کوین ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران دارند. به همین دلیل است که استقبال از این ۲ در نوبیتکس زیاد بوده است.

بعد از این سه رمزارز، کارادانو و شیبا نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته که شیبا هم در سال ۲۰۲۱ سرنوشتی مشابه با دوج داشت. درواقع استقبال از آن به دلیل تبلیغاتی بود که درباره آن انجام شد. برای بالا رفتن نجومی قیمت شیبا نیز پای ایلان ماسک در میان بود.

او در شب تولدش توییتی درباره شیبا نوشت و همین موضوع هم باعث شد تا شیبا به سرعت در جهان شناخته شود و رشد کند. خیلی از ایرانی‌هایی که در بازار کریپتو حضور دارند به این توئیت ایلان ماسک نیز اعتماد کردند و شیبا را خریدند. بر اساس گزارش سال نوبیتکس، شیبا با اختلاف کمی بعد از کاردانو قرار دارد و ۱۰ درصد سرمایه کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده است.

البته ایلان ماسک در این مورد تغییر موضع داد و چند وقت بعد دنیا را شگفت‌زده کرد. او در پاسخ به میزان تعداد شیبای کیف‌پولش گفته بود که هیچ شیبایی ندارد و روی این کوین سرمایه‌گذاری نکرده است. همین پاسخ باعث شد تا ارزش شیبا سقوط کند اما خب کار از کار گذشته بود و میزان سرمایه‌گذاری روی این کوین به شدت بالا رفته بود.

تتر و نگهداری در کیف‌پول نوبیتکس

آنچه گفته شد در مورد میزان سرمایه‌ای است که کاربران به دوج، بیت کوین، اتریوم، کارادانو و شیبا اختصاص داده‌اند. اما اگر بخواهیم موضوع را از منظر تعداد کاربران بررسی کنیم، باید بگوییم تعداد کاربران بیشتری در نوبیتکس، تتر در کیف پول خود نگهداری می‌کنند. در واقع درست است که دوج‌کوین بیشترین سهم سبد دارایی رمزارزی کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده، اما تعداد کاربران بیشتری طرفدار تتر و کاردانو هستند.

در واقع بعد از تتر به عنوان یک استیبل‌کوین، کاردانو در سبد ۳۴ درصد از سرمایه‌گذاران به چشم می‌خورد. دوج کوین، شیبا و ترون نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. احتمالا دلیل اینکه کاربران زیادی تتر در کیف پولشان نگهداری می کنند این است که هر وقت احساس کردند بازار در شرایط مناسبی قرار دارد، با تتر، رمزارز مورد نظرشان را خریداری کنند.

رمزارزهایی که به کیف پول شخصی انتقال داده می‌شوند

نوبیتکس در گزارش سال خود به این مورد هم اشاره کرده است که داده‌های این گزارش براساس میزان دارایی‌هایی است که کاربران در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند و طبیعتا ممکن است کاربران مقدار زیادی از دارایی‌های خود را به کیف پول شخصی منتقل کرده باشند. به عنوان مثال تنها ۶.۲۶ درصد کاربران نوبیتکس، بیت‌کوین در کیف پول صرافی نگه می‌دارند و ایـن یعنی حـدود ۴.۷۳درصد از سرمایه‌گذاران، علاقه‌ای به نگهداری بیت‌کوین در کیف پول صرافی ندارند. بر این اساس اطلاعات این بخش صرفا نمای حدودی از ترکیب دارایی کاربران را در اختیارمان می‌گذارد.

آنچه که از گزارش سال نوبیتکس می‌توان دریافت کرد این است که سرمایه‌گذاران در ایران تا حدودی تحت تاثیر تبلیغاتی هستند که در رابطه با کوین‌های مختلف می‌شود. در واقع تعداد زیادی از کاربران ایرانی مانند تمام مردم جهان، نگاهی به تبلیغات و توئیت‌های افراد مشهور دارند و این تبلیغات، در تصمیم آنها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال بی تاثیر نیست.

 

منبع: دیجیاتو

 

آموزشگاه مهندسی عصر رایان شبکه 

مطالب مرتبط