اخبار قدیمی

قطار مگ‌لو چین: حمل‌ونقل با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر

جزئیات قطار مگ‌لو چینی

در این نوع حمل‌ونقل، به لطف فضای تقریبا بدون هوا و عدم مقاومت باد، قطار در هوا شناور می‌مونه و با سرعتی باورنکردنی به کمک دافعه مغناطیسی حرکت می‌کنه. هدف اصلی سیستم قطار مگ‌لو T-Flight اینه که کلان‌شهرهای چین رو به هم وصل کنه و مثلاً مسیر بین پکن تا شانگهای رو در کمتر از یه ساعت و نیم طی کنه.

برای مقایسه، مسیر ۱۱۰۰ کیلومتری بین پکن و شانگهای با قطارهای پرسرعت فعلی بین ۴.۵ تا ۶.۵ ساعت طول می‌کشه و با هواپیما هم کمی بیشتر از دو ساعت زمان می‌بره. اما سریع‌ترین قطارهای سنتی این مسیر رو تو ۱۲ ساعت یا بیشتر طی می‌کنن.

قطار مگ‌لو

CASIC برای فاز دوم قصد داره که قطار مگ‌لو T-Flight رو تو یه مسیر ۶۰ کیلومتری با حداکثر سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت آزمایش کنه؛ سرعتی که ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت بیشتر از هواپیمای ایرباس A320 هست. تو فاز سوم هم هدف اینه که سرعت خارق‌العاده ۴۰۰۰ کیلومتر بر ساعت رو به دست بیارن، هرچند که رسیدن به این هدف هنوز زمان می‌بره.

هرچند این آزمایش‌ها هنوز تو مراحل اولیه هستن، ولی قطار مگ‌لو بدون اصطکاک همین حالا هم تو جهان استفاده می‌شن. مثلاً سری L0 مگ‌لو ژاپن که تو سال ۲۰۱۲ ساخته شد، با سرعت ۶۰۲ کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین قطار دنیاست. چین هم دومین قطار سریع‌السیر دنیا رو داره که تو سال ۲۰۲۱ ساخته شده و سرعتش فقط ۱.۶ کیلومتر بر ساعت کمتر از قطار ژاپنیه.

 

درباره بزرگترین پهباد باری مطالعه کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا