سیستم خودران تسلا آمار تصادفات را تا ۹۰% کاهش می‌دهد

به نقل از دیجیاتو

تحقیقات جدید نشان می‌دهد پلتفرم هوشمند تسلا برای ماشین‌های خودران می‌تواند آمار تصادف جاد‌ه‌ای را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

مطالعاتی که توسط انستیتوی «Center for Automotive Research» صورت گرفته حاکی از این است که اگر تمام خودروها در آلمان به سیستم خودران تسلا مجهز شوند، آمار تصادفات از ۲۸۱۸۴۹ مورد در سال با کاهش خیره کننده ۹۰ درصدی به ۲۹۴۱۳ مورد خواهد رسید.

نسخه بتای سیستم تمام خودران تسلا (FSD) که به تازگی منتشر شده، پیشرفت‌های بزرگی را تجربه کرده و بدون نیاز به مداخله راننده قادر به جابجایی بین مبدا و مقصد است. این سیستم ۱۰ هزار دلاری هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد و تسلا به رانندگان هشدار داده که وظایف رانندگی را به شکل کامل به FSD محول نکنند چرا که ممکن است کارهای اشتباهی را در زمان نادرست انجام دهد.

تحقیقات انستیتوی مذکور مبتنی بر خودروهایی است که از نرم افزارهای خودران استفاده می‌کنند. پروفسور «فردیناند دودنهافر»، مدیر این موسسه در مصاحبه با نشریه اتریشی «ترند» گفته است:

«این مطالعه پتانسیل‌های بلند مدت فناوری‌های حوزه ایمنی از جمله اتوپایلوت را نشان می‌دهد اما فرایندهای لازم برای قانونی سازی رانندگی خودکار با سرعت لاکپشتی به پیش می‌رود.»

یکی از مشکلات استفاده گسترده از سیستم‌های خودران در دنیا وجود تفاوت‌های گسترده در قوانین راهنمایی و رانندگی، علائم راهنما و طرح بندی‌های مختلفی است که آموزش سیستم را با کندی مواجه کرده است. پیش از این ایلان ماسک در توییتر خود دلیل انتشار کند بروزرسانی برای سیستم خودران را همین مساله اعلام کرده بود.

ایران هم یکی از کشورهای با حوادث رانندگی بالا در دنیاست و در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تصادف در جاده‌ها روی داده که به مرگ ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر منجر شده است. هرچند استفاده از ماشین‌های خودران در ایران چیزی شبیه رویا به نظر می‌رسد اما امیدواریم با افزایش ایمنی خودروها و جاده‌ها شاهد کاهش این آمار باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *