سامسونگ احتمالا در حال ساخت نمایشگر OLED برای آیپد و مک‌های ۲۰۲۲ است

گفته می‌شود سامسونگ در حال آماده‌سازی خط تولید نمایشگر OLED سایز بزرگ برای تولید انبوه در سال آینده میلادی است؛ نمایشگرهایی که انتظار می‌رود در مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو و آیپد ایر مورد استفاده قرار بگیرند.

به دنبال شایعات اخیر مبنی بر استفاده از نمایشگر اُرگانیک ال‌ای‌دی (OLED) در آیپد ایر ۵ و بر اساس گزارشی جدید، سامسونگ دیسپلی تولید این نوع نمایشگر در سایر بزرگ را آغاز کرده و غول دنیای فناوری ظرفیت تولید آن را برای مدل‌های بعدی مک‌بوک و آیپد رزرو کرده است.

اپل قرار است در سال آینده میلادی یک مدل مک‌بوک پرو ۱۶ تا ۱۷ اینچی با نمایشگر OLED رونمایی و روانه بازار کند. همچنین گفته می‌شود اپل قصد دارد در همان سال آیپد ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹ اینچی را به نمایشگرهای یادشده مجهز کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اپل به‌تازگی آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی را با نمایشگر mini-LED عرضه کرده است و شواهد نشان می‌دهد که مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی بعدی نیز به این نوع نمایشگر مجهز خواهند شد. همچنین گفته می‌شود نسل بعدی مک‌بوک ایر در سال آینده میلادی برای غوطه‌ور کردن کاربران در محتوای بصری از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی بهره خواهد گرفت؛ بنابراین مشخص نیست اپل به چه منظور قصد دارد در مدت‌زمان بسیار کمی تکنولوژی نمایشگر محصولاتش را تغییر بدهد.

ممکن است یکی از دلایل اپل برای استفاده از نمایشگر OLED، مشکل لک نور LCD مبتنی بر نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی باشد. شواهد نشان می‌دهد نمایشگر Mini-LED در برخی از سناریوها با مشکل لک نور مواجه است. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که شدت روشنایی محتوا به حدی باشد که پیکسل‌های حسگر اشباع شوند. این اشباع معمولا به‌صورت منطقه‌ای سفید روی تصویر ظاهر می‌شود که متناسب با شدت منبع نور است. داده‌ها از پیکسل‌های حساس به نور روی حسگر تصویر به ثبت‌های شیفت رجیستر منتقل و سپس برای پردازش روشن می‌شوند. در مناطقی که مقدار زیادی نور (فوتون) روی پیکسل دریافت می‌شود، نور به پیکسل‌ها و رجیسترهای مجاور می‌رسد که آن را به بیرون منتقل می‌کنند و باعث ایجاد خطوط مشهود در تصویر می‌شوند.

نمایشگرهای OLED به دلیل پیکسل‌های خود‌ساطع‌کننده مشکل لک نور ندارند؛ بنابراین می‌توانند گزینه مناسب‌تری باشند و این احتمالا یکی از دلایلی است که اپل، تنها پس از مدت کمی قصد دارد تکنولوژی نمایشگر آیپد را تغییر بدهد. کوپرتینویی‌ها در حال حاضر از نمایشگر OLED در محصولاتی نظیر آیفون، اپل واچ و نمایشگر تطبیقی مک‌بوک‌های پرو موسوم به تاچ بار استفاده می‌کنند. البته به‌ نظر می‌رسد  در سالیان آینده اپل اغلب محصولاتش را به این نوع نمایشگر مجهز خواهد کرد.

طبق گزارش‌های قبلی، نخستین مدل‌ها (آیپد ایر) از OLED غیر منعطف و کپسولاسیون فیلم نازک (TFE) و مدل پیشرفته‌تر (آیپد و مک‌بوک پرو) از نمایشگر OLED منعطف مشابه آیفون استفاده خواهند کرد. پیش‌تر مارک گِرمن از بلومبرگ گزارش داده بود که اپل احتمالا در حال توسعه آیپد پرو با مشخصات بسیار در خور توجه و مجهز به نمایشگر ۱۶ اینچی است که می‌تواند فاصله آیپد و کامپیوتر مک را کاهش بدهد. به نظر می‌رسد این محصول نیز شانس بالایی برای استفاده از پنل‌ پیشرفته OLED داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *