شرکت TSMC بیست سال از برنامه زیست محیطی اپل عقب‌تر است

اپل پس از معرفی آیفون ۱۳ عنوان کرد با تولید نکردن گاز گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ به شرکتی کربن خنثی بدل می‌شود. جعبه آیفون ۱۳ با حذف پلاستیک به تنهایی از ورود ۶۰۰ تن زباله به محیط زیست جلوگیری می‌کند. اما شرکت TSMC که وظیفه تولید تراشه سری A و M کوپرتینویی‌ها را برعهده دارد، به این زودی‌ها به چنین هدفی نخواهد رسید. کربن خنثی شدن برای زنجیره تامین اپل به این زودی‌ها محقق نمی‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها، کمپانی TSMC حدود ۲۰ سال از این برنامه عقب‌تر است.

گاردین به تازگی نوشته شرکت تولید تراشه تایوانی هدف خود را برای سال ۲۰۵۰ قرار داده که بیست سال دیرتر از اپل است. صنعت نیمه‌هادی‌ با تقاضای زیادی مواجه شده چرا که در تمام وسایل از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تقاضای بالا یک اثر مخرب بزرگ روی محیط زیست دارد و آن ردپای کربن شرکت‌های تولیدکننده تراشه است.

رئیس هیئت مدیره این شرکت تراشه‌ساز تایوانی، «مارک لویی»، که بزرگترین شرکت تولید تراشه در جهان به شمار می‌رود، چند روز پیش اعلام کرد: «قصد داریم تا سال ۲۰۵۰ به تولید کربن صفر برسیم و نفوذ خود در بخش سبز را گسترش دهیم و به سمت صنعتی پایدار حرکت کنیم.»

ساخت یک چیپست انرژی و منابع زیادی مصرف می‌کند و بر اساس گزارش Greenpeace، شرکت TSMC به تنهایی ۵ درصد برق کل تایوان را استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۷.۲ درصد برسد. تخمین زده می‌شود مصرف آب این شرکت در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۳ میلیون تن و به همین خاطر تبدیل شدن تایوان به یک کشور خشک، به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات طی این سال‌ها تبدیل شده است.

بهای تولید گوشی هوشمند و لپ‌تاپ، خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی در تایوان خواهد بود که بهای گزافی است.

منبع: Digiato

آموزش دوره Network+

مطالب مرتبط