روسیه سه شبکه اجتماعی بزرگ را فیلتر می‌کند

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

قانون‌گذاران روسی روز پنجشنبه با اعلام اسامی برنامه‌هایی که قصد فیلتر کردن آن‌ها را دارند، جبهه جدیدی را در برابر اینترنت گشودند.

این قانون اختیارات مشروط را برای جلوگیری از دسترسی به سایت‌هایی مانند Youtube، Twitter و Facebook به طور کامل یا جزئی به مقامات اعطا می‌کند. نمایندگان گفتند که آن‌ها به دنبال شکایت از واقعیت‌های سانسور شده از طرف ارائه دهندگان فن آوری ایالات متحده این کار را انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد پس از جلب حمایت عمومی کرملین، لایحه فیلتر کردن این سایت‌ها تصویب شود.

دیمیتری پسکوف در جلسه توجیهی روزانه خود با روزنامه نگاران گفت که مسکو به روش‌های جدیدی برای مقابله با سانسور توسط فناوری غربی نیاز دارد. وی گفت: “البته، این موضوع نیاز به مطالعه دقیق دارد. من فکر می‌کنم که در روند بحث در مورد پیش نویس قانون، سازوکار مناسب را پیدا خواهیم کرد. “

به نظر می‌رسد پیشنهاد قانون گذاران روسی علیه تلاش‌های جدید غول‌های فناوری ایالات متحده برای جلوگیری از سو استفاده اخبار و تبلیغات جعلی مناسب باشد. این بحث روز پس از آن رخ داد که ناظم رسانه‌ای دولتی Roskomnadzor خواستار حذف محدودیت‌هایی شد که در برنامه‌های تولید شده توسط پروپاگاندای برجسته تلویزیون دولتی ولادیمیر سولوویف اعمال شده بود.

تمسخر استفاده از فیلتر شکن
کرملین دیر به اینترنت آمد، اما اکنون به دنبال تسلط بر جریان اطلاعات در آنجا نیز است. مداخلات گاهی ناشیانه به نظر می‌رسد.

محافل مخالف با لحنی تمسخر آمیز به اخبار لایحه پیشنهادی واکنش نشان دادند. الکسی ناوالنی که در آلمان در اثر مسمومیت با نوویچوک بهبود یافته بود گفت که کرملین کنترل این فناوری را از دست داده است. وی در توییتی نوشت: “عالی است، بگذارید هرچه زودتر این لایحه را تصویب کنند و همه سرانجام سرور‌های پروکسی VPN را نصب خواهند کرد. “

مسکو در زمینه تنظیم کار شرکت‌های فن آوری غربی سابقه‌ای متفاوت دارد. قانونی در سال ۲۰۱۴ ارائه شد که همه ارائه دهندگان را موظف می‌کند داده‌های شهروندان روسیه را به صورت محلی ذخیره کنند، که تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود.

لینکدین همچنان یکی از برجسته‌ترین برنامه‌هایی است که تا امروز فقط از طریق سرور‌های پروکسی قابل دسترسی است.

در سال ۲۰۱۸، مسکو پس از آنکه از اشتراک اطلاعات محرمانه با سرویس‌های امنیتی خودداری کرد، تلاش کرد برنامه پیام رسان تلگرام را تعطیل کند که این موضوع رویارویی طولانی مدت فناوری را به دنبال داشت. با پنهان کردن تلگرام در پشت آدرس‌های IP پویا، رگولاتور رسانه‌های روسی به جستجوی پوچ و گریزناپذیری پرداختند و بخش بزرگی از اینترنت را در این روند خاموش کردند. سرانجام، تنظیم کننده تسلیم شد و تصمیم خود را برای مسدود کردن برنامه لغو کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *