رباتی که می‌تواند چشم سوم انسان باشد

اخیرا یکی از دانشجویان رشته طراحی صنعتی به نام مینوود پینگ، موفق به ساخت محصولی رباتیک به نام چشم سوم (Third Eye) شده که روی پیشانی نصب می‌شود و قادر است نقش چشم سوم را برای انسان ایفا کند.

این محصول به گونه‌ای طراحی شده که با قرار دادن آن روی پیشانی، می‌تواند در مواقعی که کاربر در حین کار با گوشی هوشمند خود است، فضای پیرامون و جلویی وی را زیر نظر بگیرید و در صورت مشاهده هر گونه مانع و یا تهدید، کاربر را از این موضوع باخبر کند.

به گفته مینگ، دریچه‌ پلاستیکی یا به عبارتی پلکی که در مقابل «Third Eye» تعبیه شده، در زمانی که کاربر سر خود را به پایین می‌آورد، باز می‌شود و تا فاصله یک متری مقابل کاربر را تحت نظر می‌گیرد. شناسایی هرگونه شی یا خطر نیز از طریق یک پیام هشدار صوتی اعلام می‌شود.

این دستاورد به کاربران این روزهای گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند با خیال راحت‌تری با گوشی‌های خود کار کنند و از گشت‌وگذار بی‌دغدغه در فضای شبکه‌های اجتماعی لذت ببرند. مینگ، این پروژه را به منظور کسب مدرک Innovation Design Engineering طراحی کرده است.

او می‌گوید شیوه‌های نادرست استفاده از گوشی‌های هوشمند و قرارگیری نامناسب حالت سر، باعث بروز اختلالاتی چون «سندروم گردن لاک‌پشتی» در افراد می‌شود که در واقع، این مشکلات در طی سال‌ها و با گذشت نسل‌ها، می‌تواند منجر به تغییراتی زیادی در شکل ظاهری انسان‌های آینده شود.

این محصول از یک پلتفرم الکترونیکی منبع‌باز آردینو بهره می‌برد و از یک بدنه پلاستیکی نیمه‌شفاف تشکیل شده که با یک پد ژله‌ای روی پیشانی قرار می‌گیرد. همچنین، روی این دستگاه، یک اسپیکر و ژیروسکوپ تعبیه شده است.

این سنسور (ژیروسکوپ) می‌تواند زمانی که سر کاربر به پایین خم می‌شود، تشخیص دهد و دهانه محفظه پلاستیکی را باز کند تا سنسور سونار (ردیاب اشیا) فعال شود. به گفته مینگ، از سنسور التراسونیک برای تشخیص فاصله استفاده می‌شود و بعد از شناسایی اشیا، این مسئله را از طریق یک صوت هشداردهنده به کاربر اطلاع می‌دهد.

این محقق ‌می‌گوید که عادت‌های نادرست استفاده از گوشی در این روزها بسیار شایع شده و به واقعیتی انکارناپذیر بدل شده است. وی معتقد است که گوشی‌های هوشمند به زندگی مدرن نفوذ کرده‌اند و ن‌می‌توان به سادگی از کنار عادت‌های بد استفاده از این محصول رد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *