استاندارد نهایی WIFI 7 در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود؛ ۵ برابر سریع‌تر از وای‌فای ۶

اتحادیه وای‌فای اعلام کرد که نسخه نهایی استاندارد وای‌فای ۷ در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

با وجود اینکه همین حالا هم سخت‌افزارهایی با پشتیبانی از Wi-Fi 7 در بازار وجود دارند، اما این سخت‌افزارها مبتنی بر پیش‌نویس این فناوری ساخته شده بودند. عرضه نسخه نهایی این استاندارد برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و حالا زمان‌بندی واضح‌تری برای عرضه گسترده محصولات جدید با وای‌فای ۷ در دسترس است.

اتحادیه WIFI تأیید کرد که استاندارد نهایی وای‌فای ۷ تا پیش از پایان سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد. این استاندارد وعده دسترسی به سرعت‌های چندگیگابیتی و بسیاری بهینه‌سازی‌های دیگر را نسبت به وای‌فای ۶ ارائه می‌کند.

ویژگی‌های استاندارد وای‌فای ۷

اینتل و برودکام در سال گذشته تست سرعت وای‌فای ۷ (یا ۸۰۲.۱۱be) را با حداکثر سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه به نمایش گذاشتند که پیشرفت بزرگی نسبت به سرعت ۱.۷ گیگابیتی وای‌فای ۶ است. این فناوری از طریق جابه‌جایی روان بین فرکانس‌های ۲.۴، ۵ و ۶ گیگاهرتزی به این سرعت بالا دست می‌یابد.

به‌علاوه، طیف ۶ گیگاهرتز دسترسی به کانال‌های فوق‌عریض ۳۲۰ مگاهرتزی را با توان دوبرابری نسبت به WIFI 6 فراهم می‌کند. این استاندارد جدید همچنین با مهاجرت از ۱۰۲۴ QAM به ۴K QAM، افزایش نرخ انتقال ۲۰ درصدی را ممکن می‌کند.

وای‌فای ۷ نسبت به استانداردهای قبلی پایدارتر خواهد بود. عملکرد مولتی‌لینک در این استاندارد به‌صورت هوشمند ترافیک را متعادل می‌کند و اجازه می‌دهد که دستگاه‌ها بهینه‌تر از شبکه استفاده کنند. اتحادیه وای‌فای می‌گوید این فناوری به‌خصوص می‌تواند برای کاربردهای واقعیت افزوده و مجازی ایده‌آل باشد.

تأییدیه اتحادیه وای‌فای با پیش‌بینی سال گذشته اینتل از زمان عرضه Wi-Fi 7 همخوانی دارد. اینتل از سال آینده کامپیوترهای مجهز به وای‌فای ۷ را روانه بازار می‌کند، اما انتظار می‌رود که عرضه عمومی‌تر آن از سال ۲۰۲۵ انجام شود.

از سال گذشته میلادی، تولیدکنندگان زیادی به سراغ پیش‌نویس استاندارد Wi-Fi 7 رفتند و محصولاتی را با این فناوری عرضه کردند. برای مثال، آمازون روتر ۶۰۰ دلاری Eero Max 7 را عرضه کرد که سرعت حداکثر ۴.۳ گیگابیتی ارائه می‌کند.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط