دولت نیجریه توییتر را رفع فیلتر کرد

دولت نیجریه فیلترینگ توییتر را که برای نخستین بار در ۱۵ خرداد ماه اعمال شده بود را رفع کرد. طبق گزارش CNN، دولت نیجریه اعلام کرده توییتر تمام درخواست‌هایش که شامل افتتاح دفتر محلی در نیجریه، تبعیت از نظام مالیاتی نیجریه و مدیریت توییت‌ها برمبنای قوانین این کشور بوده است را پذیرفته است. در نتیجه شاهد رفع فیلتر توییتر در این کشور هستیم.

بدون شک پذیرفتن شرط آخر دولت نیجریه بسیار حایز اهمیت است، زیرا آژانس‌های بین المللی آن را به عنوان یک عمل سانسور محکوم کرده است. دولت نیجریه اعمال فیلترینگ علیه توییتر را زمانی اجرا کرد که این پلتفرم اجتماعی یک توییت از محمد بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه را که جدایی طلبان منطقه جنوب شرقی نیجریه را تهدید می‌کرد، حذف نمود. برخی معتقد بودند که این توییت به جنگ داخلی نیجریه در دهه ۱۹۶۰ اشاره داشته است.

دولت نیجریه در پی این اقدام توییتر، آن را ناامیدکننده دانست، هرچند دلایلی از جمله انتشار اطلاعات نادرست و اخبار جعلی نیز در تصمیم به فیلترکردن توییتر موثر بوده است. توییتر قبل از این نقش مهمی را در جنبش‌های مدنی نیجریه ایفا کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کمک به اعتراضات EndSARS علیه خشونت پلیس اشاره کرد. هنوز نمی‌دانیم که رفع فیلتر توییتر براساس کنترل بیشتر دولت است یا خیر!

آژانس فناوری نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوز رفع فیلتر توییتر را رئیس جمهور بوهاری صادر کرده است. در این بیانیه آمده است که توییتر در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ یک شخص حقوقی را در نیجریه ایجاد خواهد کرد. در این بیانیه هم‌چنین به تعهد توییتر برای اجرای قوانین مالیاتی و هم‌چنین ایجاد ابزارهایی برای دسترسی و نگهداری داده‌ها توسط پلیس نیجریه اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است  توییتر با عمل به قوانین نیجریه که از فرهنگ و تاریخ این کشور نشات گرفته موافقت کرده است. توییتر هنوز در رابطه با این خبر اظهار نظر نکرده است.

 

منبع: فارنت

دوره آموزشی مهندسی مایکروسافت

مطالب مرتبط