کاهش قابل‌توجه میزان بارگیری آیفون‌های اپل به چین در ماه گذشته

آمار فروش بالای آیفون ۱۱ در چین باعث شده است تا اپل برای اولین بار در طول دوازده ماه گذشته به رشد مثبت خود بازگردد. اما به‌گفته یکی از تحلیلگران حوزه تکنولوژی، متاسفانه این موفقیت جدید، زیاد دوام نیاورده است.

فروش‌های آیفون در چین به‌طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است

جدیدترین داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Matt Cabral تحلیلگر موسسه Credit Suisse نشان می‌دهد که اپل در طول ماه اکتبر امسال نسبت به سال گذشته، یک کاهش قابل‌ملاحظه ۱۰.۳ درصدی را در میزان بارگیری‌های آیفون خود به کشور چین تجربه کرده است. این روند، با یک کاهش حتی بزرگ‌تر و نگران‌کننده‌تر ۳۵.۴ درصدی در ماه نوامبر ادامه یافته است.

تاییدکننده این آمار، گزارشی از Jun Zhang تحلیلگر موسسه Rosenblatt است که می‌گوید اپل برای سه ماهه جاری در حال کم کردن میزان تولیدات آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به‌اندازه ۲۵ درصد است. ضمن اینکه در اوایل سال ۲۰۲۰ هم احتمالا شاهد کاهش بیشتری در فروش آیفون ۱۱ استاندارد خواهیم بود.

اپل در تعطیلات کریسمس سال ۲۰۱۸، در بازار چین، بدترین نتایج سال‌های اخیرش را تجربه کرد؛ بنابراین امسال هرگونه کاهشی در میزان فروش‌ها می‌تواند برای شرکت بسیار حایز اهمیت باشد.

البته موسسه Credit Suisse یادآور شده است که داده‌های مربوط به بارگیری‌های ماهانه می‌توانند بسیار ناپایدار باشد؛ بااین‌حال، وقتی آمار فروش چین را با بقیه بازارها که یک رشد سالانه ناچیز ۰.۲ درصد را تجربه کرده‌اند، مقایسه می‌کنید، تصویر چندان امیدوارکننده‌ای برای آن قابل ترسیم نیست.

عامل دیگری که در این امر دخیل بوده، چرخه عرضه متفاوتی است که اپل امسال اتخاذ کرد. کوپرتینونشین‌ها در سال ۲۰۱۸، آیفون XS و آیفون XS مکس را در اواخر ماه سپتامبر روانه بازار کردند و عرضه آیفون XR را تا اواخر ماه اکتبر به تعویق انداختند. این کار باعث افزایش یک‌باره فروش‌ها شد که متاسفانه در مورد سری آیفون ۱۱، که شرکت تصمیم گرفت همه مدل‌های آن را در ماه سپتامبر عرضه کند، تکرار نشد.

سال آینده آیفون‌های ۵G اپل، ناجی شرکت خواهند بود

گفته می‌شود شاید عملکرد ضعیف اپل در چین مربوط به تمایل روبه‌رشد مشتریان به گوشی‌های ۵G باشد. اسمارتفون‌های شرکت، فقط با شبکه‌های ۴G LTE سازگار هستند، در حالیکه مشتریان چینی به‌دنبال خرید دستگاه‌های پیشرفته‌تر ۵G هستند.

البته اپل سخت در تلاش است که با معرفی چهار آیفون ۵G در سال آینده این شرایط را تغییر دهد. بااین‌حال، انتظار نمی‌رود که این گوشی‌ها تا اواسط ماه سپتامبر ۲۰۲۰ عرضه شوند؛ بنابراین تا آن‌موقع همچنان شاهد عملکرد ضعیف شرکت خواهیم بود.

برای توضیح بیشتر در این‌باره باید بگوییم که اپل ظاهرا در حال توسعه چهار مدل آیفون ۱۲ است. انتظار می‌رود که آیفون ۱۲ پرو مکس به‌لطف یک نمایشگر بزرگ ۶.۷ اینچی اولد که از یک ناچ بازطراحی‌شده و حاشیه‌های نازک‌تر استفاده خواهد کرد، بهترین مدل این خانواده باشد.

در کنار آن نیز یک آیفون ۱۲ پرو کوچک‌تر ارایه خواهد شد که به احتمال زیاد مجهز به یک نمایشگر اولد ۶.۱ اینچی با همان مشخصات ۱۲ پرو مکس خواهد بود. انتظار می‌رود که هر دو مدل پرو دارای یک ست‌آپ دوربین سه‌گانه در پشت و یک سیستم حسگر سه‌بعدی که بسیار پیشرفته‌تر از Face ID است، باشند.

اما افرادی که بودجه کم‌تری دارند، سال آینده به‌جای یک مدل به دو دستگاه ارزان‌تر دسترسی خواهند داشت. یکی از آن‌ها، آیفون ۱۲ استاندارد است که ظاهرا مجهز به یک نمایشگر اولد ۵.۴ اینچی با همان ناچ و حاشیه‌های آیفون ۱۱ پرو امسال خواهد بود.

این گوشی که کمی کوچک‌تر از آیفون ۸ و کمی بزرگ‌تر از آیفون SE است، یک ست‌آپ دوربین دوگانه در پشت خود خواهد داشت. اما مدل بعدی، دستگاهی به نام آیفون ۱۲ پلاس است که دارای همین مشخصات اما با یک نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۱ اینچی خواهد بود.

گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو قرار است همگی مجهز به چیپست آینده A14 بایونیک اپل باشند. شایعات موجود حاکی از آن هستند که در داخل دستگاه‌ها از یک ترکیب حافظه پایه ۴/۶۴ گیگابایت برای مدل‌های استاندارد و یک ترکیب ۶/۱۲۸ گیگابایت برای نسخه‌های پرو استفاده خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *