خالق لینوکس هشدار داد: از Kernel 5.12-rc1 استفاده نکنید

لینوس توروالدز، بنیان‌گذار لینوکس، روز گذشته پیغامی روی پلتفرم Linux Kernel Mailing List منتشر کرد و هشدار داد کاربران سراغ استفاده از Kernel ۵.۱۲-rc1 در درخت گیت (Git Tree) عمومی او نروند. براساس گزارش خبرگزاری Ars Technica، توروالدز در پیغامش گفته برخی از کاربران ممکن است متوجه شده باشند که در درخت گیت او برچسب v5.12-rc1 به‌‌طور ناگهانی به v5.12-rc1-dontuse تغییرنام داده است. طبق اعلام توروالدز، v5.12-rc1-dontuse همچنان همان v5.12-rc1 است و صرفا نامی تغییر کرده که کاربر آن را مشاهده می‌کند.

به‌گفته‌ی کارشناس Ars Technica، وقتی لینوس توروالدز کدی را با عبارت «dontuse» (استفاده نکنید) برچسب‌گذاری می‌کند، منظورش را صریح به کاربر می‌رساند. به‌نظر می‌رسد مشکل ایجادشده در نسخه‌ی ۵٫۱۲ کرنل فرایند مدیریت Swapfile را تخریب می‌کند. به‌طور مشخص‌تر، کدِ به‌روزرسانی‌شده دستور آف‌ستی (Offset) را از دست می‌دهد که به بخش آغازین Swapfile اشاره می‌کند. مجددا از زبان لینوس توروالدز تأکید می‌کنیم که فرایند Swapping همچنان رخ می‌دهد؛ اما در بخش نادرست از فایل‌سیستم. واضح است در این حالت، نتیجه‌ی نهایی فاجعه‌بار می‌شود.

اگر هنوز نتوانسته‌اید بفهمید چه مشکلی ایجاد می‌شود، بهتر است بدانید این موضوع بدین‌معنی است که وقتی کرنل محتواهای حافظه را به دیسک انتقال می‌دهد (فرایند Page Out)، داده‌ی منتقل‌شده روی بخش‌های تصادفی آن دیسک و پارتیشنی قرار می‌گیرد که Swapfile در آن حضور داشته است. داده‌ی منتقل‌شده در قالب فایل ذخیره نمی‌شود و عملا داده‌ای بی‌استفاده است که مستقیما روی بخش‌های خام دیسک قرار گرفته. این موضوع یعنی نه‌تنها داده‌های موجود در فایل‌های فعلی جایگزین می‌شوند؛ بلکه فرایند جایگزینی در بخش‌های نسبتا بزرگی از متادیتا نیز رخ می‌دهد که تخریب آن‌ها احتمالا کل فایل‌سیستم را بدون استفاده رندر می‌کند.

توروالدز در ادامه‌ی بیانیه‌ی جدید می‌گوید اگر به‌طورکلی از Swap استفاده نمی‌کنید، این اتفاق در Kernel ۵.۱۲-rc1 مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. همچنین، اگر از پارتیشن‌های Swap به‌جای فایل‌های Swap (یا همان Swapfile) استفاده می‌کنید، از این اتفاق متأثر نمی‌شوید.

به‌گفته‌ی توروالدز، تمامی توزیع‌های عادی سراغ استفاده از پارتیشن Swap می‌روند، نه فایل Swap؛ زیرا فایل‌های Swap کُندتر هستند و مشکلات پیچیده‌ی دیگری هم دارند. بسیاری از توزیع‌ها همچنان پارتیشن Swap را به‌کار می‌برند؛ بااین‌حال، اوبونتو (Ubuntu) که شاید امروزه پراستفاده‌ترین توزیع لینوکس در دنیا باشد، بیش از چهار سال است که به‌صورت پیش‌فرض فایل Swap را نصب می‌‌کند.

اگر کاربر اوبونتو یا توزیعی نشئت‌گرفته از اوبونتو مثل Mint هستید، احتمالا فایل Swap دارید و باگ جدید تمام فایل‌سیستم روت شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *