تحویل‌ تسلا برای دومین فصل متوالی کاهش خواهد یافت

تحویل‌های تسلا برای دومین فصل متوالی

(رویترز) – انتظار می‌رود که تحویل‌های تسلا در سه‌ماههٔ ژوئن ۶٪ کاهش یابد، که برای اولین بار این سازندهٔ برتر خودروهای برقی قرار است دو فصل متوالی کاهش را ثبت کند، زیرا با رقابت شدید در چین و تقاضای کند به دلیل عدم وجود مدل‌های جدید مقرون به صرفه مواجه است.

براساس برآورد میانگین ۱۲ تحلیل‌گر که توسط LSEG نظرسنجی شده‌اند و از میان آنها هفت نفر در سه ماه گذشته انتظارات خود را کاهش داده‌اند، انتظار می‌رود که این شرکت در دورهٔ آوریل تا ژوئن ۴۳۸,۰۱۹ خودرو تحویل دهد. انتظار می‌رود که این سازندهٔ خودروهای برقی نتایج را روز سه‌شنبه اعلام کند.

تسلا (NASDAQ: TSLA)

پس از سال‌ها رشد سریع که باعث شد به ارزشمندترین سازنده خودرو در جهان تبدیل شود، با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. این شرکت در ژانویه هشدار داد که رشد تحویل‌ها در سال ۲۰۲۴ به‌طور “قابل توجهی کمتر” خواهد بود، زیرا تأثیر کاهش‌های قیمت که ماه‌ها ادامه داشته، در حال کاهش است.

یکی دیگر از مشکلات این است که مصرف‌کنندگان به سمت خودروهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی ارزان‌تر حرکت کرده‌اند، که این امر باعث شده تسلا با موجودی در حال افزایش خودروهایی مواجه شود که در تلاش است با کاهش قیمت‌ها و ارائه مشوق‌هایی از جمله گزینه‌های تأمین مالی ارزان‌تر و اجاره‌ها، آن‌ها را به فروش برساند.

اوایل امسال، مدیرعامل الون ماسک برنامه‌ها برای تولید یک خودروی برقی جدید و ارزان‌تر را کنار گذاشت و تمرکز تسلا را به روباتاکسی‌ها تغییر داد؛ نگرانی برای برخی سرمایه‌گذاران که نگران هستند فناوری خودران به سختی کامل شود. با این حال، سرمایه‌گذاران در جلسه سالانه سهامداران ماه گذشته، به‌طور قاطع با بسته حقوقی ۵۶ میلیارد دلاری او موافقت کردند.

تحلیلگر بارکلیز، دن لوی، پیش‌بینی کرد که تحویل‌ها در سه‌ماهه دوم به میزان ۱۱٪ کاهش یابد که بزرگ‌ترین کاهش تسلا تاکنون است. او گفت: “نتایج ضعیف تحویل‌ها می‌تواند توجه را به محیط بنیادی فعلی چالش‌برانگیز تسلا جلب کند.”

سهام تسلا در سال جاری یک‌چهارم از ارزش خود را از دست داده است و به یکی از بدترین عملکردها در شاخص S&P 500 تبدیل شده است، با وجود پیش‌بینی ماسک در ماه آوریل که تسلا قادر خواهد بود فروش‌های خود را در این سال افزایش دهد. او هزینه‌ها را کاهش داده است، از جمله از طریق اخراج‌های گسترده که تیم شارژ سریع تسلا را به شدت کاهش داد.

سهام تسلا روز دوشنبه پس از اینکه سازندگان خودروهای چینی مانند BYD (SZ:002594) فروش‌های قوی در سه‌ماهه دوم گزارش دادند، ۶.۱٪ افزایش یافت.

طراحی‌های قدیمی

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که این شرکت در سال جاری اولین کاهش فروش سالانه خود را ثبت کند. در دوره ژانویه تا مارس، تحویل‌ها به میزان بیشترین کاهش در نزدیک به چهار سال گذشته رسید و انتظارات وال استریت را برآورده نکرد.

فروش‌های تسلا در اروپا به‌ویژه ضعیف بوده است، با کاهش ۳۶٪ در ماه مه، به دلیل کاهش یارانه‌های خودروهای الکتریکی و تقاضای کم از سوی اپراتورهای ناوگان که تقریباً نیمی از فروش‌های این منطقه را در سال گذشته به خود اختصاص داده بودند.

رویترز در ماه مه گزارش داد که تسلا در حال تلاش برای راضی کردن برخی شرکت‌های اجاره خودرو در اروپا است، پس از اینکه کاهش‌های مکرر قیمت‌های خرده‌فروشی باعث کاهش ارزش ناوگان آن‌ها شد و خدمات کند و تعمیرات پرهزینه، مشتریان شرکتی آن‌ها را بی‌میل کرد.

در حالی که رقبا در چین مدل‌های ارزان‌تری را به بازار معرفی کرده‌اند، تسلا به‌طور کندی مدل‌های جدید را به بازار ارائه کرده است. در ماه آوریل، ماسک گفت که مدل‌های “جدید” از جمله خودروهای مقرون به صرفه را در اواخر امسال معرفی خواهد کرد، اما جزئیاتی درباره قیمت‌ها ارائه نکرد.

در اوایل سال گذشته مدل ۳ سدان خود را تازه‌سازی کرد، اما بدون تغییرات عمده در طراحی. مدل‌های پرفروش مدل Y SUV، مدل S سدان لوکس، و مدل X SUV سال‌هاست تغییرات عمده‌ای نداشته‌اند.

 

 درباره تسلا به دلیل فشار نهادهای قانونی قابلیت بازی در حین رانندگی را غیرفعال می‌کند بیشتر بدانید.