انویدیا با احداث «کارخانه هوش مصنوعی» انقلاب محاسباتی جدید را رقم می‌زند

انویدیا قصد دارد در همکاری با فاکس‌کان (تولیدکننده‌ی آیفون) دیتاسنترهای عظیمی با تمرکز بر هوش مصنوعی بسازد.

انویدیا و فاکس‌کان، شرکت تولیدکننده‌ی آیفون، در بیانیه‌ای مشترک از احداث «کارخانه‌های هوش مصنوعی» خبر داده‌اند. فاکس‌کان، که مقر مرکزی‌اش در تایوان واقع شده است اما کارخانه‌های بزرگی در چین و هند دارد، در پی تنوع‌بخشی به کسب‌و‌کارش است تا درآمد را افزایش دهد.

بیانیه‌ی مشترک انویدیا و فاکس‌کان درحالی منتشر می‌شود که ایالات متحده روز گذشته تحریم‌های جدیدی برای صنعت تراشه‌ی چین وضع کرد. به موجب این تحریم‌ها، انویدیا نمی‌تواند پردازنده‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی را دردسترس شرکت‌های چینی قرار دهد. ساعاتی پس از تصویب تحریم‌ها، سهام انویدیا افت کرد.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار انویدیا، می‌گوید پروژه‌ی جدید این شرکت و فاکس‌کان که ۱٫۱ تریلیون دلار ارزش دارد، به احداث کارخانه‌ی هوش مصنوعی اختصاص داده می‌شود؛ منظور، دیتاسنترهای عظیمی با تعداد قابل‌توجهی کارت گرافیک پرقدرت است که برای تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی کاربرد خواهند داشت. انویدیا از این کارخانه‌ها برای تعلیم سیستم خودران خودروها، پلتفرم‌های رباتیک و مدل‌های زبانی بزرگ استفاده خواهد کرد.

هوانگ که در مراسم ویژه‌ی فاکس‌کان حاضر شده بود، گفت احداث کارخانه‌های هوش مصنوعی باعث آغاز «انقلاب محاسباتی جدید» می‌شود.

فاکس‌کان قرار است از جدیدترین پردازنده‌ها و نرم‌افزارهای سازمانی انویدیا برای ساخت دیتاسنتر بهره بگیرد. مشخص نیست که دیتاسنترهای جدید فاکس‌کان چه تفاوت‌هایی با دیتاسنترهای امروزی خواهند داشت.

بر اساس گزارش Financial Times، فاکس‌کان می‌خواهد از شرکتی تولیدی به شرکتی تبدیل شود که «راهکارهای پلتفرم» ارائه می‌دهد.

مدیرعامل فاکس‌کان در مراسم ویژه‌ی این شرکت از ون برقی جدیدی نیز پرده‌برداری کرد؛ فاکس‌کان مدت‌ها است که در بازار خودروهای برقی ورود کرده و قصد دارد ماه آینده ماهواره‌ای به مدار پایینی زمین ارسال کند.

قرارداد جدید انویدیا و فاکس‌کان در شرایطی پراهمیت منعقد می‌شود. انویدیا هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت هوش مصنوعی دنیا است و کارت گرافیک انویدیا در دسترس بسیاری از شرکت‌ها ازجمله OpenAI قرار می‌گیرد. ارزش سهام تیم سبز از آغاز ۲۰۲۳ تاکنون سه برابر شده است.

منبع : زوم ایت

مطالب مرتبط