واتساپ با بیش از ۲ میلیارد کاربر، محبوبترین پیامرسان در جهان محسوب میشود و در چند سال گذشته رشد بسیار زیادی پیدا کرده است. اپلیکیشن پیامرسان متعلق به متا، همچنان در حال توسعه خدمات خود به زمینههای جدیدی مانند «خرید» و «پرداخت» است. با این وجود حالا یکی از مدیران سابق واتساپ فروش آن به فیسبوک را اشتباه خوانده و ظاهرا برنامه اولیه آنها برای اپلیکیشن، چیز دیگری بوده است.
«نیراج آرورا»، مدیر ارشد بازرگانی سابق واتساپ در رشته توییت جدیدی درباره این اپلیکیشن صحبت کرده و از فروش آن به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار به «مارک زاکربرگ» و فیسبوک (در آن زمان) ابراز پشیمانی کرده است.
ماجرای فروش واتساپ به فیسبوک
آرورا که از سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر ارشد بازرگانی واتساپ مشغول به کار بوده، توضیح میدهد که زاکربرگ و فیسبوک در سال ۲۰۱۲/۱۳ برای خرید این اپلیکیشن اقدام کرده بودند. پیشنهاد اولیه آنها توسط تیم توسعهدهنده رد شده بود اما در سال ۲۰۱۴ فیسبوک با پیشنهاد جدیدی، شانس دوباره خود را برای خرید واتساپ امتحان کرد.
در هنگام پیشنهاد مجدد، فیسبوک وعدههایی هم داده بود از جمله اینکه اپلیکیشن هیچموقع شامل تبلیغات نخواهد شد یا اینکه تیم واتساپ برای تصمیمگیری درباره این محصول، کاملا مستقل خواهد بود. آرورا توضیح میدهد که واتساپ از همان ابتدا به منظور «ارتباطات بینالمللی» توسعه داده شده تا کاربران بدون پرداخت هزینه پیامک یا تماس با مخاطبین خود در کشورهای دیگری ارتباط برقرار کنند. به گفته او، تنها درآمدی که واتساپ در آن زمان از کاربران دریافت میکرد، هزینه ۱ دلاری برای دانلود اپلیکیشن بود.
در ادامه، آرورا دستنوشتهای را به اشتراک گذاشته (تصویر بالا) که ظاهرا توسط «برایان اکتون»، یکی از بنیانگذاران واتساپ نوشته شده است و روی آن جملههای کوتاهی مانند «بدون تبلیغات!» دیده میشود. در نهایت در سال ۲۰۱۴ واتساپ به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار به فیسبوک فروخته شد و در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، همه چیز بسیار متفاوت پیش رفت.
اکتون در سال ۲۰۱۷ فیسبوک را ترک کرد. یک سال بعد، او در مصاحبهای با فوربس اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در واتساپ از تبلیغات استفاده کند که این موضوع برخلاف تعهدات آنهاست. در سال ۲۰۱۸ نیز «جان کوم»، یکی از بنیانگذاران دیگر اپلیکیشن به همراه آرورا فیسبوک را ترک کردند.
آرورا درباره وضعیت فعلی توضیح میدهد:
«امروزه، واتساپ دومین پلتفرم بزرگ فیسبوک است (حتی بزرگتر از اینستاگرام یا مسنجر)، اما این فقط انعکاسی از محصولی است که از صمیم قلب روی آن کار کردهایم و میخواستیم برای دنیا ایجاد کنیم و من تنها کسی نیستم که از فروش آن به فیسبوک پشیمان است.»
تقریبا از زمانهای قدیم، مدیران متا به دلیل اختلافات مدیریتی، شرکت را ترک کردهاند. سال ۲۰۱۸ «کوین سیستروم» و «مایک کریگر»، بنیانگذاران اینستاگرام به دلیل تنش با زاکربرگ بر سر هدایت این شبکه اجتماعی، این شرکت را ترک کردند. «نیت میچل»، بنیانگذار شرکت VR Oculus و «برندن آیریب»، مدیرعامل سابق آن نیز به دلایل مشابهی غول شبکههای اجتماعی را ترک کردند.
منبع: دیجیاتو