آیا پیشنهادات شگفت انگیز دیجی کالا واقعا شگفت انگیز هستند؟
اگر تجربه خرید از دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور را داشته باشید، احتمالا با قسمت شگفت انگیز نیز آشنا هستید. بخش مهمی که بهطور معمول در هر ۲۴ ساعت، میزبان کالاهایی از دستهبندیهای گوناگون است و شما میتوانید سبد خرید خودتان را بسته به نیاز، از این محصولات پربار کنید!
ویژگی اصلی محصولات شگفت انگیز به تخفیف آنها باز میگردد که انتظار میرود بهخاطر این شکست قیمتی، تبدیل به کالایی خاص و به قول دیجی کالا، شگفت انگیز جهت خرید شده باشد.
اما آیا واقعا این محصولات شایسته دریافت چنین لقبی هستند یا صرفا برای فروش بیشتر چنین عنوانی به آنها اعطا شده است؟ در ادامه قصد داریم این موضوع را بر اساس برخی مستندات بررسی کرده و نتیجه گیری کنیم آیا کالاهای شگفت انگیز بهراستی شما را به شگفتی وا میدارند؟
انتخاب کالاهای شگفت انگیز
برای شروع کار تصمیم گرفتیم تا به صورت رندوم، ۵ کالای شگفت انگیز را انتخاب کنیم. برای آنکه معیارمان دقیقتر باشد، در ۴ روز مختلف از هفته دست به چنین کاری زدیم و این امر سبب شد تا ۲۰ جنس از دستهبندیهای مختلف در طی یک هفته وارد سبد منتخب ما شود.
بهصورت دقیق نام کالاها، قیمت، تخفیف و فروشنده آنها را یادداشت کردیم. تخفیفها از ۴ درصد (برای مانیتور) تا ۶۷ درصد (برای خمیر دندان) متفاوت بود. سطح قیمتی نیز از ۵۹۰۰ تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان در نوسان قرار داشت تا بتوانیم بیشترین سطح پوشش را در نظر بگیریم.
در جدول زیر مشخصات کامل محصولات به همراه جزئیات مرتبط را مشاهده میکنید.
نام محصول | قیمت پایه (تومان) | درصد تخفیف | قیمت نهایی (تومان) | نام محصول | قیمت پایه (تومان) | درصد تخفیف | قیمت پایه (تومان) |
خمیر دندان | ۱۸۰۰۰ | ۶۷ | ۵۹۰۰ | ماشین اصلاح | ۲۹۵۰۰۰ | ۲۹ | ۲۰۹۰۰۰ |
کیف رودوشی | ۸۹۰۰۰ | ۳۸ | ۵۵۰۰۰ | عینک شنا آکوا پرو | ۱۰۹۰۰۰ | ۱۸ | ۸۹۰۰۰ |
پاوربانک تسکو | ۲۹۰۰۰۰۰ | ۷ | ۲۶۹۰۰۰۰ | ویدئو پروژکتور | ۱۵۹۰۰۰۰ | ۵۲ | ۷۵۹۰۰۰ |
کمپرسور فندکی | ۳۴۰۰۰۰۰ | ۱۸ | ۲۷۹۰۰۰۰ | سرویس غذاخوری | ۳۷۵۰۰۰ | ۴۰ | ۲۲۵۰۰۰ |
برنج گلستان | ۱۱۲۲۰۰۰ | ۱۰ | ۱۰۱۲۰۰۰ | فرش ماشینی | ۵۶۹۰۰۰ | ۳۰ | ۳۹۹۰۰۰ |
کفش مردانه | ۱۷۵۰۰۰ | ۴۹ | ۸۹۰۰۰ | گوشی شیائومی | ۲۷۰۰۰۰۰ | ۱۶ | ۲۲۷۵۰۰۰ |
چمدان اماسو | ۵۸۹۰۰۰ | ۳۳ | ۳۹۵۰۰۰ | مانیتور دل | ۱۹۹۹۰۰۰ | ۴ | ۱۹۲۵۰۰۰ |
جاروبرقی کرشر | ۲۱۰۰۰۰۰ | ۲۵ | ۱۵۷۹۰۰۰ | بادام زمینی | ۳۲۰۰۰ | ۳۸ | ۱۹۹۰۰ |
ادوتویلت مردانه | ۹۸۰۰۰ | ۳۰ | ۶۹۰۰۰ | پوشک مای بیبی | ۶۷۰۰۰ | ۲۷ | ۴۸۹۰۰ |
مایع ظرفشویی | ۱۱۳۵۰ | ۱۵ | ۹۷۰۰ | روغن موتور | ۱۵۱۸۰۰ | ۳۱ | ۱۰۴۹۰۰ |
آیا این کالاها واقعا شگفت انگیز بودند؟
برای آنکه بدانیم آیا کالاهای منتخب دیجی کالا را میتوان بهراستی شگفت انگیز دانست، هر محصول را جداگانه بررسی کردیم. بدین خاطر وارد دستهبندی تخصصی آن محصول شده و از نظر قیمت، آن را با کالاهای مشابهش در همان بخش مقایسه نمودیم.
قاعدتا انتظار میرود اگر به محصولی عنوان شگفت انگیز اطلاق میشود، بهترین بها را در بین کالاهای هم رده خودش داشته باشد، به نحوی که کاربر بداند چنین بهایی را حداقل در همان فروشگاه و در میان کالاهای مشابهش پیدا نمیکند، اما آیا این این موضوع درست است؟
جالب است بدانید که ۸۵درصد کالاهای انتخابی، ارزانترین محصول رده خودشان نبودند و تنها ۳ محصول بهترین و رقابتیترین قیمت را داشتند. نکته جالب اینجاست که بعضی کالاها بهقدری از نظر درصد تخفیف با سایرین متفاوت بودند که حتی بهسختی میتوان به آنها لقب ویژه داد! در برخی موارد یک محصول از سازنده مشابه (به عنوان مثال تولید کننده یک فرش)، درصد تخفیف بیشتری برای محصول دیگرش وجود داشت تا ما تعجب کنیم دلیل انتخاب کالایی با درصد تخفیف کمتر چه بوده است؟
به عنوان مثال پاور بانک تسکو که در بین کالاهای شگفت انگیز ارایه میشد، تخفیفی ۷ درصدی داشت و زمانیکه به دستهبندی پاوربانکها مراجعه کردیم، ۲۵۹ کالای دیگر با درصد تخفیف بیشتری عرضه میشد که این عدد از ۵۴ درصد شروع میشد! این مورد برای ادوتویلت با تخفیف ۳۰ درصدی به ۸۹ کالا (بیشترین تخفیف ۷۲ درصد) و چمدان با تخفیف ۳۳ درصدی به ۸۱ محصول (بیشترین تخفیف ۶۴ درصد) مشابه میرسید. سوالی که اینجا مطرح میشود این است که چه چیزی سبب شده چنین کالایی با این حد از اختلاف نسبت به سایر محصولات تبدیل به شگفت انگیز شود اما سایرین لیاقت قرارگیری در چنین جایگاهی را نداشته باشند؟
نکته دیگری که بایستی به آن توجه کرد، لیست فروشگاههای عرضه کننده محصول است. در بین کالاهای انتخابی ما که همگی بهصورت تصادفی انتخاب شده بودند، ۷۰درصد فروشندهها، دیجی کالا بود و بهنظر میرسد که این فروشگاه برای محصولات خودش کمی پارتی بازی میکند!
نام محصول | کالاهای با تخفیف بیشتر | درصد تخفیف کالای شگفت انگیز | بیشترین درصد تخفیف در دسته مشابه محصول | نام محصول | کالاهای با تخفیف بیشتر | درصد تخفیف کالای شگفت انگیز | بیشترین درصد تخفیف در دسته مشابه محصول |
خمیر دندان | ۰ | ۶۷ | ۶۷ | ماشین اصلاح | ۱۴ | ۲۹ | ۶۵ |
کیف رودوشی | ۶۳ | ۳۸ | ۸۰ | عینک شنا آکوا پرو | ۳۵ | ۱۸ | ۶۹ |
پاوربانک تسکو | ۲۵۹ | ۷ | ۵۴ | ویدئو پروژکتور | ۰ | ۵۲ | ۵۲ |
کمپرسور فندکی | ۷ | ۱۸ | ۴۹ | سرویس غذاخوری | ۳ | ۴۰ | ۵۰ |
برنج گلستان | ۷ | ۱۰ | ۲۰ | فرش ماشینی | ۲ | ۳۰ | ۴۵ |
کفش مردانه | ۱۵۶ | ۴۹ | ۷۰ | گوشی شیائومی | ۱ | ۱۶ | ۱۷ |
چمدان اماسو | ۸۱ | ۳۳ | ۶۴ | مانیتور دل | ۶ | ۴ | ۲۴ |
جاروبرقی کرشر | ۳ | ۲۵ | ۵۱ | بادام زمینی | ۰ | ۳۸ | ۳۸ |
ادوتویلت مردانه | ۸۹ | ۳۰ | ۷۲ | پوشک مای بیبی | ۲ | ۲۷ | ۳۱ |
مایع ظرفشویی | ۳۷ | ۱۵ | ۴۳ | روغن موتور | ۲۰ | ۳۱ | ۵۷ |
تغییر قیمتها پس از ۲۴ ساعت
فردای روزی که محصولات را انتخاب کردیم، مجددا به سراغ آنها آمدیم تا ببینیم پس از خروجشان از لیست کالاهای شگفت انگیز، چه تغییری در قیمتشان ایجاد شده است. آیا همگی در همان بهای نخست قرار گرفته و یا آنکه با تخفیف یا قیمت متفاوتی عرضه میشوند؟
بررسیهای ما نشان داد که ۷۵ درصد محصولات همگی به قیمت پایه خودشان برگشته و تنها ۲۵ درصد کالاها با مقداری تخفیف که کمتر از میزان شگفت انگیز است، ارایه میشدند. در این بین عینک شنا با اختلاف ۵ درصدی (۱۸ درصد تخفیف اولیه و ۱۳ درصد پس از ۲۴ ساعت) کمترین تفاوت را با بهای شگفت انگیز خودش داشت.
نام محصول | قیمت پایه (تومان) | درصد تخفیف | قیمت نهایی (تومان) | نام محصول | قیمت پایه (تومان) | درصد تخفیف | قیمت پایه (تومان) |
خمیر دندان | ۱۸۰۰۰ | ۰ | ۱۸۰۰۰ | ماشین اصلاح | ۲۹۵۰۰۰ | ۲۳ | ۲۲۷۱۵۰ |
کیف رودوشی | ۸۹۰۰۰ | ۱۱ | ۷۹۲۱۰ | عینک شنا آکوا پرو | ۱۰۹۰۰۰ | ۱۳ | ۸۹۰۰۰ |
پاوربانک تسکو | ۲۹۰۰۰۰۰ | ۰ | ۲۹۰۰۰۰۰ | ویدئو پروژکتور | ۱۵۹۰۰۰۰ | ۰ | ۹۴۸۳۰ |
کمپرسور فندکی | ۳۴۰۰۰۰۰ | ۰ | ۳۴۰۰۰۰۰ | سرویس غذاخوری | ۳۷۵۰۰۰ | ۰ | ۳۷۵۰۰۰ |
برنج گلستان | ۱۱۲۲۰۰۰ | ۰ | ۱۱۲۲۰۰۰ | فرش ماشینی | ۵۶۹۰۰۰ | ۰ | ۵۶۹۰۰۰ |
کفش مردانه | ۱۷۵۰۰۰ | ۰ | ۱۷۵۰۰۰ | گوشی شیائومی | ۲۷۰۰۰۰۰ | ۰ | ۲۷۰۰۰۰۰ |
چمدان اماسو | ۵۸۹۰۰۰ | ۰ | ۵۸۹۰۰۰ | مانیتور دل | ۱۹۹۹۰۰۰ | ۰ | ۱۹۹۹۰۰۰ |
جاروبرقی کرشر | ۲۱۰۰۰۰۰ | ۱۰ | ۱۸۹۰۰۰۰ | بادام زمینی | ۳۲۰۰۰ | ۰ | ۳۲۰۰۰ |
ادوتویلت مردانه | ۹۸۰۰۰ | ۰ | ۹۸۰۰۰ | پوشک مای بیبی | ۶۷۰۰۰ | ۷ | ۶۲۳۱۰ |
مایع ظرفشویی | ۱۱۳۵۰ | ۰ | ۱۱۳۵۰ | روغن موتور | ۱۵۱۸۰۰ | ۰ | ۱۵۱۸۰۰ |
تغییر قیمتها پس از یک هفته
بررسی مجدد کالاها پس از بازه ۷ روزه، قاعدتا آمار دقیقتر و بهتری نسبت به فاصله کوتاه ۲۴ ساعته به ما خواهد داد. در این زمان، ۵۰ درصد کالاهای شگفت انگیز منتخبمان دارای تخفیف شده بودند که نسبت به تعداد آنها در ۲۴ ساعت بعد، میزان دو برابری را نمایش میداد. نکته جالب توجه دیگر، کاهش قیمتهای پایه ۴۰ درصد محصولات بود که نشان میدهد در هنگام شگفت انگیز شدن، قیمت آنها افزایش یافته بود، البته باید به این مورد هم دقت داشت که فروشنده برخی کالاها متفاوت درج شده و آن کالا با آنکه مشابه بوده اما فروشنده دیگری داشته است.
در این بررسی، عجیبترین مورد به دو کالا باز میگشت که قیمت آنها حتی از زمان شگفت انگیزشان نیز کمتر بود! بدین صورت که سرویس غذا خوری در هنگام شگفت انگیزش از ۳۷۵ هزار تومان با ۴۰ درصد تخفیف به ۲۲۵ هزار تومان رسیده بود، در صورتیکه در حالت عادی و یک هفته بعد، با ۲۱۱ هزار تومان (فروشنده و قیمت پایه مشابه) عرضه میشد. کالای دوم هم فرش ماشینی بود که در زمان شگفت انگیز با ۳۰ درصد تخفیف از ۵۶۰ هزار تومان به ۳۹۹ هزار تومان رسیده بود ولی پس از گذشت یک هفته با همان فروشنده و قیمت پایه مشابه، با ۳۴ درصد تخفیف و ۳۷۸ هزار تومان ارایه میشد. یعنی فردی که این کالاها را در زمان شگفت انگیز خریداری نموده، نسبت به حالت عادی (با برچسب فروش ویژه) ضرر کرده است. بهراستی که این مورد شگفت انگیز است!
در حالت کلی توجه به قیمت کالاها پس از یک هفته، بهخوبی نشان میدهد که تغییرات قیمتی آنها نسبت به زمان شگفت انگیز شدن و حتی ۲۴ ساعت پس از آن، زیاد بوده و حضور ۲ کالا که حتی بهای آنها از زمان شگفت انگیزشان نیز کمتر است، کلا معنای این واژه را دچار ابهام میکند!
نام محصول | قیمت پایه (تومان) | درصد تخفیف | قیمت نهایی (تومان) | نام محصول | قیمت پایه (تومان) | درصد تخفیف | قیمت پایه (تومان) |
خمیر دندان | ۱۸۰۰۰ | ۱۰ | ۱۶۲۰۰ | ماشین اصلاح | ۳۲۰۰۰۰ | ۲۳ | ۲۴۵۰۰۰ |
کیف رودوشی | ۸۹۰۰۰ | ۳۳ | ۵۹۸۰۰ | عینک شنا آکوا پرو | ۹۴۹۰۰ | ۰ | ۹۴۹۰۰ |
پاوربانک تسکو | ۲۸۷۰۰۰ | ۰ | ۲۸۷۰۰۰ | ویدئو پروژکتور | ۱۵۹۰۰۰۰ | ۵۰ | ۷۹۹۰۰۰ |
کمپرسور فندکی | ۳۵۷۰۰۰ | ۱۶ | ۲۹۹۰۰۰ | سرویس غذاخوری | ۳۷۵۰۰۰ | ۴۰ | ۲۱۱۸۰۰ |
برنج گلستان | ۱۱۲۲۰۰۰ | ۰ | ۱۱۲۲۰۰۰ | فرش ماشینی | ۵۶۹۰۰۰ | ۳۴ | ۳۷۸۰۰۰ |
کفش مردانه | ۱۷۵۰۰۰ | ۰ | ۱۷۵۰۰۰ | گوشی شیائومی | ۲۲۹۰۰۰۰ | ۰ | ۲۲۹۰۰۰۰ |
چمدان اماسو | ۴۹۹۰۰۰ | ۰ | ۴۹۹۰۰۰ | مانیتور دل | ۱۹۹۹۰۰۰ | ۰ | ۱۹۹۹۰۰۰ |
جاروبرقی کرشر | ۲۱۰۰۰۰۰ | ۱۰ | ۱۸۹۹۰۰۰ | بادام زمینی | ۳۲۰۰۰ | ۰ | ۳۲۰۰۰ |
ادوتویلت مردانه | ۹۸۰۰۰ | ۰ | ۹۸۰۰۰ | پوشک مای بیبی | ۶۰۳۰۰ | ۹ | ۵۵۰۰۰ |
مایع ظرفشویی | ۱۱۳۵۰ | ۱۴ | ۹۸۰۰ | روغن موتور | ۱۵۱۸۰۰ | ۰ | ۱۵۱۸۰۰ |
شگفت انگیز نیست، یک ویترین است!
در طی بررسی ما بر روی این شاخه پرطرفدار، متوجه شدیم بیشتر از آنکه بتوان به مکان کالاهای ارایه شده لقب شگفت انگیز داد، بایستی آنجا را صرفا یک ویترین دانست که دیجی کالا محصولات مورد علاقه یا منتخبش را برای بهتر دیده شدن قرار میدهد و در این بین برخی از کالاها هم ممکن است ارزش خرید خوبی داشته ولی لزوما بهترین نباشند!
تا زمانی که نتوان تعریف درستی از دلیل کالاهای ارایه شده در این بخش داشت یا شاهد تغییرات قیمتی زیاد و حتی کاهش بها نسبت به زمان درج شده در شگفت انگیز باشیم، استفاده از چنین عنوانی صحیح بهنظر نمیرسد و بهتر است که دیجی کالا، محصولاتی که در رده قیمتی خودشان بیشترین تخفیف را داشته و نسبت به بهای ارایه شده بیشترین ارزش خرید را دارند، در آنجا قرار دهد تا واژه شگفت انگیز به معنای واقعی خودش نزدیکتر شود!
منبع:آتیرسان