چگونه می‌توانیم آدرس آی‌پی (IP) گوشی اندروید و یا آیفون خود را پیدا کنیم؟

به گزارش آیتی رسان
در این مطلب قصد داریم که شیوه پیدا کردن آدرس آی‌پی در گوشی‌های اندروید و یا آیفون را برای شما توضیح دهیم. همچنین نحوه مشاهده آدرس آی‌پی عمومی و خصوصی، معنای آن‌ها و همچنین شیوه خصوصی نگه داشتن آن‌ها را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد

منظور از آدرس آی‌پی چیست؟

ابتدا بهتر است که به چیستی آدرس آی‌پی بپردازیم تا بدین ترتیب بتوانید از اطلاعات به دست آمده، استفاده کنید. واژه IP، خلاصه شده Internet Protocol است. این آدرس در واقع یک برچسب عددی بوده که به هر یک دستگاه‌های متصل شده به شبکه، تخصیص داده می‌شود. بنابراین اگر از خود می‌پرسید که آیا گوشی من نیز آدرس آی‌پی دارد؟ باید به شما بگوییم مادامی‌که آنلاین باشید، بله.

اگر آدرس آی‌پی دستگاه خود را بلد باشید، آنگاه می‌توانید آن را هم در شبکه خانگی و هم در فضای اینترنت، تشخیص دهید. در اصل دو نوع آدرس آی‌پی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توان هر دستگاه منحصربه‌فردی (از جمله گوشی شما را) را شناسایی کرد:

  • آدرس آی‌پی عمومی یا جهانی، به مشاهده دستگاه‌های وصل شده به شبکه شما، در فضای اینترنت مربوط می‌شود. از آنجایی که این نوع آی‌پی، شبکه محور است، پس می‌توان گفت که در خانه چه از گوشی، کامپیوتر دسکتاپ و یا هر دستگاه دیگری استفاده کنید، در هر صورت آی‌پی عمومی شما، یکسان خواهد بود.
  • آدرس آی‌پی خصوصی و یا محلی نیز یک دستگاه خاص را بر روی شبکه شما، مشخص و شناسایی می‌کند. در یک شبکه مشخص، هر آدرس آی‌پی خصوصی تنها می‌تواند مختص یک دستگاه واحد باشد. البته همین آدرس می‌تواند در یک شبکه خصوصی دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین هنگامی‌که مشغول چک کردن آدرس آی‌پی خود باشید، آنگاه احتمالا دو آدرس IPv4 و IPv6 را نیز مشاهده خواهید کرد. آدرس‌های IPv4، کوتاه‌تر هستند، اما به دلیل تعداد بسیار بالای دستگاه‌های متصل شده به اینترنت، طبیعتا این آدرس‌ها نیز انعطاف کافی را نخواهند داشت. از طرفی دیگر، خواندن آدرس‌های IPv6 آسان نیست، اما چون طولانی‌تر هستند، پس در بلندمدت می‌‎توانند انعطاف بیشتری را از خود نشان دهند. در اکثر موارد، IPv4 هنوز هم آدرس آی‌پی اصلی است، اما به مرور زمان، IPv6 جای آن را خواهد گرفت.

نحوه پیدا کردن آدرس آی پی خصوصی گوشی

همان‌طور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم، ۲ نوع آدرس آی‌پی خصوصی و عمومی وجود دارند. در زیر به شیوه پیدا کردن آدرس IP خصوصی گوشی بر روی شبکه خانگی می‌پردازیم.

نحوه پیدا کردن آدرس IP گوشی‌های اندرویدی

در زیر به شیوه پیدا کردن آدرس IP گوشی‌های اندرویدی پرداخته‌ایم. این آموزش بر اساس یک گوشی پیکسل و همچنین اندروید ۱۱ تهیه شده است. بنابراین بسته به دستگاه مورد استفاده شما، مکان و نام منوها می‌تواند متفاوت باشد.

  1. اپلیکیشن “Settings” را اجرا کرده و سپس به “Network & internet > Wi-Fi” بروید.
  2. اگر هم‌اکنون به شبکه وای‌فای خود متصل نشده‌اید، آنگاه باید این کار را انجام دهید.
  3. نام شبکه را لمس کرده و سپس بخش “Advanced” را بسط دهید.
  4. در اینجا در زیر “Network Details” می‌توانید آدرس IP و سایر اطلاعات دیگر دستگاه خود را مشاهده کنید. اگر هم آدرس IPv6 موجود باشد، آنگاه آن نیز در پایین صفحه، نشان داده خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نحوه پیدا کردن آدرس آی پی در آیفون

اگر می‌خواهید که آدرس آی‌پی گوشی آیفون خود را پیدا کنید، آنگاه باید گام‌های زیر را طی کنید:

  1. به “Settings > Wi-Fi” بروید.
  2. اگر هم‌اکنون به شبکه خانگی خود متصل نشده‌اید، آنگاه باید این کار را انجام دهید.
  3. نام شبکه خود را لمس کرده تا به گزینه‌ها و اطلاعات بیشتری در رابطه با آن، دسترسی پیدا کنید.
  4. در اینجا می‌توانید فیلد “IP Address” را که در زیر هدر IPv4 Address قرار دارد، مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسته به نوع شبکه مورد استفاده شما، شاید بتوانید که هدر “IPv6 Address” را نیز مشاهده کنید.

شیوه پیدا کردن آدرس آی پی عمومی گوشی

در بالا به نحوه پیدا کردن آدرس آی‌پی خصوصی گوشی بر روی شبکه خانگی پرداختیم. اکنون در ادامه می‌خواهیم که پیدا کردن آدرس IP جهانی را مورد بحث قرار دهیم. پیدا کردن IP عمومی، ساده است، زیرا هر دستگاهی که به شبکه اینترنت وصل باشد، می‌تواند آن را مشاهده کند. با این اوصاف می‌توانید به یکی از وب‌سایت‌های مخصوص انجام این کار سر زده تا بتوانید سریعا با استفاده از یک گوشی، آدرس IP عمومی خود را پیدا کنید.

در گوشی‌های اندرویدی، مرورگر گوگل کروم و در گوشی‌های آیفون نیز مرورگر سافاری و یا هر مرورگر دیگری را باز کنید. سپس باید به یکی از وب‌سایت‌های زیر که مخصوص چک کردن آدرس آی‌پی هستند، بروید:

  • IP.ME
  • WhatIsMyIP
  • What Is My IP Address

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه متوجه خواهید شد که برخی از این وب‌سایت‌ها همچنین موقعیت مکانی، نام ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و … شما را نیز نمایش خواهند داد. دلیل این موضوع نیز این است که آدرس آی‌پی شما، چنین اطلاعاتی را به همراه خود دارد. نمی‌توانید آدرس دقیق شخص خاصی را از طریق آدرس IP وی به دست آورید، اما حداقل می‌توانید شهر محل اقامت آن شخص را پیدا کنید.

توضیحی در رابطه با آدرس IP ثابت و پویا

لازم به ذکر است که بگوییم در اکثر اوقات، آدرس‌های آی‌پی عمومی و خصوصی مربوط به گوشی شما، حالت ثابتی ندارند. در اکثر موارد، گوشی شما از آدرس IP پویا استفاده می‌کند. این قضیه بدین معنا است که پس از گذشت مدتی و یا هنگامی‌که دستگاه ریستارت شود، دستگاه و یا کل شبکه شما، یک آدرس IP جدید را به دست خواهد آورد. این در حالی است که آدرس آی‌پی ثابت بدین شیوه در طول زمان تغییر نخواهد کرد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، آسان‌تر می‌توانند آی‌پی‌های عمومی پویا را مدیریت کنند. البته می‌توانید که از اپراتور خدمات اینترنتی خود بخواهید که یک IP ثابت را در اختیار شما قرار دهد. چنین IPهایی برای کاربران خانگی لازم نیستند، مگر اینکه قصد میزبانی از یک سرور را داشته باشید که سایرین بخواهند به آن وصل شوند.

در رابطه با آدرس‌های آی‌پی خصوصی نیز باید بگوییم که روتر شما به‌صورت پویا و با استفاده از DHCP (پروتکل پیکربندی پویای میزبان)، آن‌ها را به دستگاه‌های مختلف اختصاص می‌دهد. در عمل این موضوع بدین معنا است که در هنگام اتصال یک دستگاه به وای‌فای خانگی، مجبور نیستید که یک آدرس IP را به‌صورت دستی به آن اختصاص داده و همه کارها را خودتان انجام دهید.

البته اگر بخواهید، آنگاه می‌توانید خودتان به‌صورت دستی، نسبت به تخصیص آدرس آی‌پی ایستای خصوصی به دستگاه‌های گوناگون، اقدام کنید. البته بازهم می‌گوییم که چنین چیزی بیشتر به درد کاربران حرفه‌ای می‌خورد. اگر این کار را به‌درستی انجام ندهید، آنگاه این قضیه می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی همانند تداخل IP شده و بنابراین دردسرهای آن بیشتر از مزیت‌هایش باشند.

چگونه آدرس IP گوشی خود را مخفی کنیم؟

پس از اینکه آدرس آی‌پی گوشی آیفون و یا اندروید خود را پیدا کرده و فهمیدید که می‌تواند تاحدودی موقعیت مکانی شما را فاش کند، آنگاه طبیعی است که در رابطه با حریم خصوصی خود، نگرانی‌هایی را احساس کنید. اگر این‌طور است، پس آنگاه استفاده از یک VPN می‌تواند بهترین راه‌کار در این رابطه باشد.

اساسا بدین‌گونه است که با اتصال به یک VPN، تمامی ترافیک اینترنتی شما از سرورهای آن VPN عبور می‌کند. بنابراین این‌گونه به نظر خواهد رسید که انگار ترافیک شما از جایی دیگر نشأت می‌گیرد. چنین رویه‌ای باعث مخفی شدن IP شما شده و بنابراین سخت‌تر می‌توان که از طریق فعالیت‌های وب‌گردی، شما و یا موقعیت مکانی شما را پیدا کرد.

سخن پایانی

مهم نیست که گوشی شما از چه مدلی است، در هر صورت به‌آسانی می‌توانید آی‌پی خود را پیدا کنید. شاید چندان نیازی به چک کردن چنین موضوعی نداشته باشید، اما به هر حال بهتر است که با شیوه انجام این کار، آشنا باشید. یکی از موارد کاربرد آدرس آی‌پی می‌تواند در رفع مشکلات مربوط به شبکه باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *