چگونه در آی‌فون از ردگیری موقعیت مکانی جلوگیری کنیم

اخیرا نشریه نیویورک تایمز فاش کرده است که برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن مخفیانه اطلاعات موقعیت مکانی شما را جمع آوری کرده و این دادهها را به شرکتهای تبلیغاتی ثالث می‌فروشند. و این موضوع تنها مربوط به توسعه دهندگان کوچک و کمتر شناخته شده نمی‌شود. طبق همین گزارش، اپلیکیشن‌های بزرگی همچون The Weather Channel, WeatherBug, theScore و سایرین نیز در این تخلف نقش داشته‌اند. با این اوصاف شما به عنوان یک کاربر برای جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات موقعیت مکانی خود چه کاری باید انجام دهید؟

نشریه تایمز ۲۰ اپلیکیشن را آزمایش کرده است که بیشتر آنها توسط محققان و دست اندرکاران این صنعت به اشتراک گذاری مخفیانه اطلاعات متهم شده بودند. در نهایت مشخص شد که ۱۷ اپلیکیشن این آزمایش موقعیت دقیق طول و عرض جغرافیایی را به ۷۰ شرکت تبلیغاتی ارسال می‌کردند.

با این اوصاف شما به عنوان یک کاربر چه کاری باید انجام دهید؟ شاید بهترین کار این باشد که تمام اپلیکیشن‌های شناسایی شده توسط تایمز را به طور کامل از روی گوشی خود حذف کنید و به سراغ اپلیکیشن‌هایی بروید که اطلاعات موقعیت مکانی شما را به دیگران نمی‌فروشند. اما اگر دست کشیدن از این اپلیکیشن‌ها هنوز برای شما ممکن نیست، حداقل می‌توانید امکان دسترسی آنها به موقعیت مکانی لحظه‌ای خود را مسدود کنید. در ادامه روش انجام این کار را به شما نشان خواهیم داد.

قبل از هر چیز توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که چنین اپلیکیشن‌های متخلفی در هر دو پلتفرم iOS و اندروید وجود دارند. اما ما در این مقاله تنها به محدود کردن آنها در آی‌فون می‌پردازیم زیرا iOS از قابلیت‌های درونی بهتری برای حفظ حریم خصوصی موقعیت مکانی برخوردار است.

چگونه از ردگیری موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن‌ها در آی‌فون جلوگیری کنیم

آخرین نسخه از سیستم عامل iOS از یک ساختار مجوز موقعیت مکانی چند لایه برخوردار است. سه سطح برای صدور مجوز دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی در آی‌فون وجود دارد که شامل این موارد است:

  • هرگز (Never): این به معنای آن است که اپلیکیشن هرگز اجازه دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی شما را پیدا نخواهد کرد.
  • در زمان استفاده از اپلیکیشن (While Using the App): به این معنا که یک اپلیکیشن تنها زمانی اجازه استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی را دارد که شما در حال انجام کار با آن هستید و در زمان‌هایی که این اپلیکیشن در پس زمینه در حال اجرا است اجازه دسترسی به این اطلاعات را نخواهد داشت.
  • همیشه (Always): یعنی یک اپلیکیشن همیشه و در همه حال، چه زمان کار شما و چه در زمان اجرا در پس زمینه امکان دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی را خواهد داشت. چنین تنظیمی‌ در واقع به اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا هر قدمی‌ که شما در کل مدت شبانه روز برمی‌دارید را ردگیری کند.

1_1146

خبر خوب این است که iOS این امکان را در اختیار شما می‌گذارد تا این مجوزها را به طور جداگانه برای هر اپلیکیشنی اعمال کنید. برای انجام این کار:

  1. اپلیکیشن Settings را باز کنید.
  2. روی بخش Privacy تقه بزنید.
  3. در صفحه بعدی Location Services را انتخاب کنید.
  4. بعد از این کار شما فهرستی از اپلیکیشن‌هایی را مشاهده خواهید کرد که درخواست دسترسی به موقعیت مکانی شما را داشته‌اند.
  5. روی یک اپلیکیشن تقه بزنید تا بتوانید وضعیت صدور مجوز دسترسی فعلی آن را بررسی کنید.
  6. در صفحه بعدی شما می‌توانید این مجوز را به Never, While Using the App یا Always تغییر دهید.

توجه داشته باشید که بعضی از اپلیکیشن‌ها ممکن است گزینه Always را نداشته باشند. این خبر خوشایندی است و می‌توان با خیال راحت‌تری از این نوع اپلیکیشن‌ها استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *