خرید کارت گرافیک حرفه‌ای چگونه است؟

به گزارش گجت نیوز

راهنمای خرید کارت گرافیک

کارت گرافیک‌ها دارای مدل‌های مختلفی از نظر قیمت و کارایی هستند به همین دلیل هم خرید کارت گرافیک یک کار سخت و پیچیده است، به ویژه اگر در این زمینه اطلاعات مناسبی نداشته باشید. اگر قصد دارید سیستم گیمینگ اسمبل کنید، انتخاب و خرید یک پردازنده‌ گرافیکی مناسب یا همان کارت گرافیک حتی در ‌مقایسه ‌با پردازنده‌ اصلی سیستم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

معیارهای انتخاب کارت گرافیک برای سیستم‌های گیمینگ

برای این که بتوانید یک خرید مناسب و راضی کننده داشته باشید باید معیارهای انتخاب کارت گرافیک را بدانید، این معیارها می‌تواند شامل حافظه گرافیکی، پهنای باند، برند‌های مختلف و… باشد.

در ضمن علاوه بر مشخصات فنی و توان عملیاتی یک کارت گرافیک، فاکتورهای دیگری مثل نوع نمایشگر، فضای داخلی کیس، استانداردهای ابعادی مادربرد و همچنین سطح تنظیمات گرافیکی مدنظر در بازی‌ها یا ماینر مواردی است که در هنگام خرید کارت گرافیک باید به آن توجه داشته باشید.

انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ و قیمت آن

قیمت کارت گرافیک گیمینگ با توجه به نوسانات ارزی و همچنین پیش آمدن بحران کرونا و افزایش ناگهانی تقاضای بازار به شدت نوسان دارد، به طوری که می‌توان گفت نیاز است تا قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای چک کرد. در حال حاضر کارت‌های گرافیکی بر پایه AMD و سری ۳۰۰۰ انویدیا از جمله کارت‌های گرافیکی است که در بازار ایران موجود است اما در طی یک سال گذشته افزایش قیمت ۳ برابری را تجربه کرده است. از طرفی کارت‌های گرافیک سری ۶۰۰۰ رادئون نیز با ممنوعیت واردات روبه‌رو شده‌اند بنابراین کاربران ایرانی چاره‌ای جز انتخاب میان دو کارت گرافیک یاد شده نخواهند داشت. در حال حاضر قیمت‌ها در یک بازه میان ۱۷ تا بالای ۶۰ میلیون تومان قرار می‌گیرند.

نوع و سرعت حافظه

کارت‌های گرافیک با توجه به کاربردی که دارند دارای تراشه‌های حافظه مختلفی می‌باشند که سرعت و پهنای باند متفاوتی را به کاربر ارائه می‌دهند. بیشتر کارت‌های فعلی به حافظه‌های GDDR5 مجهز هستند که حافظه‌ای با حداکثر سرعت ۸ گیگابیت‌برثانیه است. تراشه‌های حافظه‌ GDDR5 نیز با ظرفیت‌های ۴ و ۸ گیگابیتی و ولتاژ کاری ۱.۳۵ تا ۱.۵ ولت در کارت‌های گرافیک موجود در بازار یافت می‌شوند.

حافظه‌ گرافیکی GDDR5X نیز نسخه توسعه یافته حافظه‌ GDDR5 است، سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسخه‌ پایه داشته و نرخ انتقال داده‌ی آن حداکثر ۱۴ گیگابیت‌ بر ثانیه است. تراشه‌های حافظه‌ GDDR5X در ظرفیت‌های ۴، ۶، ۸ و ۱۶ گیگابیتی در برخی کارت‌های گرافیکی رده ‌بالا موجود است.

پهنای باس حافظه گرافیکی

این فاکتور عبارت است از تعداد مسیرهای ارتباطی که میان پردازنده‌ گرافیکی و هر یک از تراشه‌‌های حافظه وجود دارد. در حافظه‌های GDDR5 و GDDR6 پهنای باس هر تراشه‌ حافظه ۳۲ بیت است. مجموع پهنای باس تمامی تراشه‌ها که در مشخصات کارت گرافیک با عبارت Bus Interface نام برده می‌شود، بستگی به تعداد تراشه‌های حافظه روی برد PCB خواهد داشت.

پهنای باند حافظه‌ گرافیکی

سرعت تبادل داده‌ها میان حافظه و پردازنده‌ گرافیکی یا به‌عبارت دیگر سرعت خواندن داده از حافظه‌ کارت گرافیکی یا نوشتن روی آن به واسطه پردازنده‌ گرافیکی، پهنای باند حافظه‌ گرافیکی نامیده می‌شود. رقابت اصلی در دنیای حافظه‌های گرافیکی نه بر سر مجموع و میزان حافظه‌ گرافیکی که بر سر پهنای باند حافظه‌ای است که در یک کارت گرافیک به کاربر عرضه می‌شود.

خرید ماینر ارز دیجیتال

دستگاه ماینر سخت افزاری است که در فرآیند استخراج ارزهای دجیتال از آن استفاده می‌شود. استخراج ارزهای دیجیتال به توان پردازشی بسیار بالایی احتیاج دارند و نقش ماینرها در شبکه تامین توان پردازشی مورد نیاز است. استخراج‌کنندگان با دستگاه‌های ماینر خود در شبکه بلاکچین فعالیت کرده و در ازای قدرت پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند.

هر ارز دیجیتال را می‌توان با یک یا چند سخت‌افزار کامپیوتری استخراج کرد. مثلا در استخراج بیت کوین بیشتر با دستگاه‌های ای‌سیک کار استخراج صورت می گیرد. به‌طور کلی امروزه برای استخراج ارزهای دیجیتال می‌توان از این ۴ نوع سخت‌افزار استفاده کرد که مهمترین آن پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک است.

پردازنده‌های گرافیکی یا همان کارت گرافیک (GPU)‌

ماینینگ با واحد پردازش گرافیکی (Graphics Processing Unit) یا GPU یا همان کارت گرافیک، به فرایند حل مسائل پیچیده ریاضی برای اضافه‌ کردن اطلاعات مربوط به تراکنش یک ارز دیجیتال در دفترکل توزیع ‌شده یا بلاکچین آن ارز با استفاده از GPU گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، ماینینگ با GPU، یعنی استفاده از توان محاسباتی یک کارت گرافیکی برای هش‌کردن اطلاعات موجود در یک بلاک از یک بلاک چین. کارت‌های گرافیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محاسبات بسیار پیچیده بازی‌های کامپیوتری را انجام دهند و می‌توان از همین قابلیت برای محاسبه هش بلاک در فرایند ماینینگ استفاده کرد. امروزه می‌توان ده‌ها ارز دیجیتال از جمله اتریوم را با استفاده از کارت گرافیک استخراج کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *