اینترنت ۵G در سال ۲۰۲۴ میلادی در سراسر جهان فراگیر می‌شود

بر اساس جدیدترین اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اینترنت ۵G در سال ۲۰۲۴ در سراسر جهان فراگیر خواهد شد.

بر اساس اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هم اکنون در بیشتر کشور‌های جهان از اینترنت ۵G به‌شکل هات اسپات و FWA استفاده می‌شود و تخمین زده می‌شود که این نسل از اینترنت در سال ۲۰۲۴ میلادی یعنی حدود سه سال دیگر فراگیر شود.

راه‌اندازی اینترنت ۵G در کشورهای مختلف

تعداد زیادی از کشورهای دنیا مانند استرالیا، چین، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا با همکاری بزرگترین اپراتورهای دنیا در حال راه‌اندازی اینترنت ۵G هستند و در ارتباط با این موضوع فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند. در حال حاضر اکثر شرکت‌های مخابراتی بزرگ و اپراتورهای فعال در دنیا برای برقراری اینترنت ۵G با هم در حال رقابت هستند.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این که اگر ایران در وضعیت تحریم قرار نداشت، خیلی زودتر از این به عرصه اینترنت نسل پنج وارد شده بود، عنوان کرد که ما در حال حاضر مطالعات خود را آغاز کرده‌‌ایم و برای ضوابط و نقشه راه این فناوری نیز فراخوانی را به اپراتورهای ارتباطی داده‌ایم. نخستین قدم در خصوص این موضوع این است که در حوزه FWA بتوانیم ۵G را پیاده‌سازی و باندهای فرکانسی را پیاده کنیم.

در همین راستا فلاح جوشقانی طی مصاحبه‌‌ای در ارتباط با روند قانون‌گذاری حوزه اینترنت ۵G در کشور اظهار کرد که بررسی این موضوع از دو سال پیش در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده است و همچنین با اپراتورها نیز مشورت شده است. همچنین از سال گذشته نقشه راه ۵G نیز مشخص و به ITU اعلام شده بود، باندهای فرکانسی که برای اینترنت ۵G ضروری است مشخص شده و اکنون آماده واگذاری است. لازم به ذکر است که تدابیر لازم برای این حوزه از مدت‌ها قبل اندیشیده شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که نقشه راه از ‌FWA یا Fixed Wireless Access آغاز می‌شود، بیان کرد که در بیشتر کشورهای دنیا از اینترنت ۵G به شکل هات اسپات و FWA استفاده می‌شود و بیشتر از حوزه‌های B2B و سرویس‌های کسب و کار آغاز می‌شود. تخمین زده می‌شود که ۵G در سال ۲۰۲۴ در جهان فراگیر شود؛ اما در حال حاضر که در سال ۲۰۲۱ هستیم، جهان در حوزه هات اسپاتی یا FWA کار می‌کند. البته کشورهایی وجود داشتند که ۵G را در حوزه موبایل نیز فعال کردند، مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ اما آن چیزی که پیش‌بینی شده این است که اینترنت ۵G در سال ۲۰۲۴ میلادی فراگیر می‌شود.

فرآیند تجاری‌سازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه

این در حالی است که در ایران نیز فرآیند تجاری‌سازی ۵G FWA از اسفند سال ۱۳۹۹ شروع شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر ارائه راه‌حل‌هایی مثل ۵G FWA، یعنی بهره‌گیری از اینترنت ۵ جی برای اینترنت خانگی به منظور توسعه اینترنت ثابت، بیان کرده بود که چنانچه یک سایت ۴G با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و ۴۰ مگاهرتز فرکانس، یک دکل در اختیار کاربرانش قرار دهد، تست‌های ۵G می‌تواند سه گیگابایت بر ثانیه عرضه کند، یعنی حتی تا ۳۰ برابر کیفیت روی یک پهنای باند فرکانسی محدود، ظرفیت را افزایش می‌دهد. مفهومش البته این نیست که شما می‌توانید روی گوشی خود سرعت سه گیگابیت دریافت کنید، زیرا این ظرفیت به تعداد کاربران تقسیم می‌شود؛ اما ارائه ۱۰۰ مگابیت ظرفیت شبکه با ارائه ۳ گیگابیت ظرفیت برای ۲۰۰ مشترک بسیار متفاوت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *