ایران ششمین کشور مطرح جهان در حوزه ماینینگ ارز دیجیتال است

به نقل از گجت نیوز ایران در جدیدترین رده‌بندی کشورهای فعال در دنیای ماینینگ ارز دیجیتال در رده ششم جهان قرار دارد. آیا چینی‌ها در حال استفاده از برق ایران برای استخراج ارز دیجیتال هستند؟

دستگاه‌های استخراج رمز ارزها علاوه زیادی را در جهان امروزی به وجود آورده ‌است که جدیدترین آن‌ها کمبود کارت‌های گرافیک جدید در بازار است. امروزه معادن بزرگ استخراج رمزارز تمام جهان را با مشکل قطعی برق مواجه کرده‌اند. در کشور ایران نیز تحقیقات درباره‌ قطعی برق در روزهای اخیر آغاز شد و مشخص شد که مزارع استخراج GPU با استفاده بیش از حد از انرژی باعث قطعی برق شده‌اند.

دلیل قطعی برق در ایران تنها چند مزرعه کوچک استخراج رمز ارز نبوده، بلکه عملیات‌های صنعتی که از چین وارد ایران شده دلیل عمده این اتفاق هستند. در کشور ایران برق با نرخ ۱.۸ سنت کیلو وات تولید می‌شود و با قیمتی ده برابری به مردم فروخته می‌شود. اما ماینر‌ها توانایی دریافت برق با نرخ ۲.۲ سنت در هر کیلو وات را دارا هستند که حتی کشور چین هم توانایی تولید برق با چنین مبلغی را ندارد. به همین دلیل ماینرها ترجیح داد تا استراخ رمز ارز را در ایران ادامه دهند زیرا این کار برای آن‌ها سود بیشتری دارد. این اتفاق باعث شد تا ایران با قدرت زیادی به دنیای مانینگ ارز دیجیتال وارد شود. مقامات ایران انجام تحقیقات گسترده را شروع کردند و متوجه شدند عملیات استخراج رمز ارزها در ایران به شکل گسترده‌ای درحال انجام است که این امر باعث مصرف ۳۰۰ مگاوات برق می‌شود و اگر این کار با تمام ظرفیت‌ها انجام شود حدود ۴۵۰ مگاوات برق مصرف خواهد کرد. این قدرت به اندازه‌ای زیاد است که توانایی تأمین برق یک شهر با جمعیت صد هزار نفر را دارد.

عوامل مذکور باعث شده ایران به ششمین کشور مطرح در دنیای ماینینگ ارز دیجیتال تبدیل شود. کارت‌های مورد استفاده در مزارع ماینینگ همان کارت‌های عادی هستند که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و شکل خاصی ندارند. برای بسیاری از افراد فروش مستقیم کارت گرافیک‌های کمپانی انویدیا به ماینرها به امری شک برانگیز تبدیل شده است. امروزه نرخ فروش لپ‌تاپ‌ها بسیار زیاد شده و ماینرها به واسطه کارت گرافیک لپ‌تاپ رمز ارز استخراج می کنند. به همین علت ماینرها از هر دستگاهی که بشود روی آن کارت گرافیک جدید نصب کرد استفاده می‌کنند.

بالا رفتن قیمت‌ها و استفاده زیاد ماینرها از کارت گرافیک باعث شده تا جمع کردن یک سیستم شخصی برای خریداران به کاری سخت تبدیل شود. زیرا امروزه کارت گرافیک به سختی پیدا می‌شود و اگر پیدا شود قیمت آن نجومی خواهد بود. شما از یک سو باید با اسکالپرها رقابت کنید و از طرف دیگر برای پیدا کردن کارت گرافیک باید با ماینرها هم رقابت کنید. و ما بر این امید هستیم که کمپانی انویدیا سیاست خود را تغییر دهد و از فروش مستقیم کارت گرافیک به ماینرها خودداری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *