اطلاعات هویتی ۳۰ میلیون مشتری بانک ملت لو رفت

اطلاعات هویتی ۳۰ میلیون مشتری بانک ملت ازطریق هک شرکت «به پرداخت ملت» هک شد.

دو روز پیش، زومیت خبری مبنی بر نشت اطلاعات هویتی ۳۰ میلیون مشتری بانک ملت ازطریق هک شرکت «به پرداخت ملت» منتشر کرد. خبر این اتفاق روز ۲۴ اردیبهشت در برخی کانال‌های غیررسمی فضای مجازی منتشر شد اما هیچ سازمان یا نهادی نسبت به آن واکنش نشان نداد. درنهایت، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم رونمایی از سامانه‌‌ی احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) این خبر را تأیید کرد.

بهنام ولی‌زاده، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت:

اتفاقی که روز گذشته در افشای اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر یکی از بانک‌ها رخ داد، به دلیل تجمیع اطلاعات هویتی افراد در سامانه‌های دستگاهی بوده که نشتی اطلاعات را به همراه دارد. اما در صورت استفاده دستگاه‌ها از سامانه سماوا، اطلاعات هویتی افراد در یک سازمان تجمیع نخواهد شد و این‌گونه اتفاقات کاهش می‌یابد.

درواقع تابه‌حال به‌صورت دقیق اعلام نشده که چه اطلاعاتی فاش شده اما دست‌کم لورفتن نام و نام خانوادگی، نام پدر، آدرس و بخشی از شماره تلفن همراه ثابت شده است؛ هرچند گفته می‌شود شماره کارت مشتریان نیز فاش شده. درنهایت بانک ملت روز گذشته نسبت به نشت اطلاعات واکنش نشان داد و اعلام کرد که درحال بررسی ابعاد این ادعا است. به گزارش روابط‌عمومی بانک ملت:

به‌دنبال ادعای مطروحه در فضای مجازی مبنی بر افشای اطلاعات تعدادی از مشتریان بانک ملت، روابط عمومی این بانک با تأکید بر التزام بانک به حفظ اطلاعات مشتریان خود خاطرنشان کرد: ابعاد این ادعا توسط تیم‌های تخصصی و فنی بانک درحال بررسی است که به‌محض کسب اطلاعات بیشتر، اطلاع‌رسانی کامل صورت خواهد گرفت.

بانک ملت همچنین تأکید کرده که با داشتن این اطلاعات، امکان دسترسی به حساب‌های مشتریان میسر نیست. پیگیری خبرنگار زومیت از معاونت امنیت سازمان فناوری اطلاعات نیز دربردارنده اطلاعات بیشتری نبود و این معاونت اعلام کرد مایل به مصاحبه نیست. هرچند به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی، با توجه به حساسیت اطلاعات بانکی، لازم است اقدامات سریع‌تر انجام شده و هشدارهای امنیتی به مردم ارسال شود. در حال حاضر توصیه می‌شود که مشتریان بانک ملت رمز کارت خود را تغییر دهند.

اطلاعات تعدادی از کاربران به پرداخت ملت در اواخر سال ۹۷ نیز نشت کرد. بانک ملت در آن زمان نیز اعلام کرد که اطلاعات محرمانه‌ای درز نکرده و آسیبی به حساب‌های بانکی افراد وارد نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *