SEM چیست؟ تبلیغات کلیکی در بازاریابی موتورهای جستجو

یک استراتژی و تبلیغات کلیکی که در دیجیتال مارکتینگ که جهت بیشتر دیده شدن سایت های استفاده می شود.

با بازاریابی موتورهای جستجو بیشتر آشنا شوید.

مفهوم SEM 

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یک استراتژی در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که برای دیده شدن بیشتر سایت ها در نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود. این استراتژی شامل دو بخش است:

  • SEO
  • PPC

در حقیقت سئو و تبلیغات کلیکی دو روشی هستند که شما از طریق آن ها می توانید در موتورهای جستجو بیشتر  و بیشتر دیده شوید. در حال حاضر سئو یک فعالیت رایگان محسوب می شود و شما برای دیده شدن در نتایج ارگانیک گوگل و یا بینگ و سایر موتورهای جستجو نیازی ندارید به آن ها هزینه ای پرداخت کنید اما برای تبلیغات کلیکی هزینه ای به ازای هر کلیک دریافت می شود.

سئو فرایند زمان بری است و بسیاری از کسب و کارها برای اینکه به رشد زودبازده برسند به تبلیغات کلیکی روی می آورند.

درادامه به اهمیت تبلیغات کلیکی در بازاریابی موتورهای جستجو خواهیم پرداخت و نحوه ی عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت تبلیغات کلیکی در بازاریابی موتورهای جستجو

روز به روز به تعداد مشتریان دنیای آنلاین اضافه می شود و در مقابل کسب و کارهای مختلف روز به روز رقبای جدیدتری پیدا می کنند. در این میان هر کدام که بتواند از موتورهای جستجو بیشترین استفاده را ببرد حجم بازار بیشتری را جذب می کند. چرا؟ چون موتورهای جستجو مانند گوگل جاهایی هستند که افراد در آن به دنبال محصولات و نیازهای خود هستند و دنیای تجارت الکترونیک وابستگی زیادی به موتورهای جستجو دارد.

پس تدوین یک استراتژی قدرتمند برای بالا بردن استفاده و کارایی موتورهای جستجو و همچنین بهینه سازی موتورهای جستجو باید در دستور کار کسب و کارها قرار بگیرد.

در تبلیغات کلیکی که بخش مهمی از بازاریابی موتورهای جستجو است کسب و کارها بابت هر ایمپرشن و یا کلیک باید هزینه ای پرداخت کنند. یکی از مزایای تبلیغات کلیکی و سئو این است که روی کلیدواژه های خاص شما می باشد و شما مشتریان و ترافیک ارگانیک دریافت می کنید. چگونه؟ به طور مثال یک کسب و کار در حیطه فروش جواهرات کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار خود را سئو می کند تا وقتی کاربران این کلیدواژه ها را جستجو کنند سایت آن ها در نتایج جستجو دیده شود.

نحوه عملکرد تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی هم با کلیدواژه هایی که توسط خود وبسایت ها تعیین می شوند عمل می کنند. به طور مثال وقتی کاربران کلمات «خرید جواهرات» را جستجو می کنند اگر وبسایت موردنظر این کلمات را در لیست کلمات تبلیغاتی خود قرار داده باشد سایت آن ها در بالای صفحه نمایش داده می شود.

در نظر داشته باشید که بخش تبلیغاتی با یک کلمه Ad در کنار نتایج جستجو مشخص شده است.

اهمیت دیگر تبلیغات کلیکی این است که شما هر زمان که نیاز مبرم به جذب مخاطب داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید، به طور مثال اگر در تعطیلات تابستانی سعی دارید لوازم شنا بفروشید چون کاربران زیادی در این زمان در دنیای اینترنت به دنبال خرید این لوازم هستند به راحتی می توانید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. اما سئو نیازمند زمان و انرژی زیاد است.

هر چند نتایج سئو پایدارهستند و شما بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانید در نتایج جستجو دیده شوید.

SEM چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو الگوریتم های خاص خودشان را دارند تا بتوانند مرتبط ترین نتایج را به کاربران نشان دهند. به طور مثال وقتی شما عبارت «بهترین رستوران های شیراز» را جستجو می کنید گوگل از طریق الگوریتم های خاص خودش تنها نتایجی را به شما نشان می دهد که با عبارت مورد جستجوی شما همخوانی داشته باشد.

شبکه ها و ابزارهای مجزایی برای تبلیغات کلیکی در دنیای SEM وجود دارد. در حقیقت این نوع تبلیغات Self-Serve هستند. یعنی خود بازاریابان و صاحبان کسب و کارها تعیین می کنند که چگونه و به چه شکل در بازه های زمانی خاص از کلیدواژه های خاص کسب و کارشان استفاده کنند.

مکانیزم کاری بازاریابی موتورهای جستجو

مکانیزم کاری بازاریابی موتورهای جستجو از طریق تبلیغات کلیکی شامل مراحل زیر است:

  • کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید و آن ها را در شبکه تبلیغاتی وارد کنید. برای پیدا کردن این کلیدواژه ها می توانید از ابزارهای تحقیق کلیدواژه استفاده کنید.
  • جغرافیا و مکان های مورد نظر کمپین خود را تعیین کنید تا صرفا در این مکان ها نمایش داده شود. (برای کسی که در نیویورک و از طریق IP نیویورک عبارت بهترین رستوران های شیراز را جستجو می کند در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوید.)
  • باید متن تبلیغاتی خود شامل هدلاین ها و توضیحات لازم را تعیین کنید تا کاربران آن را ببینند.
  • میزان هزینه ای که برای این کمپین در نظر گرفته اید را تعیین کنید تا پس از اتمام دوره تبلیغات شما متوقف شود.

در حقیقت این تبلیغات برای مارکترها چندان زمان بر نیستند و آن ها صرفا متن های لازم مانند تیترها و توضیحات و URL موردنظرشان را می نویسند و در سیستمی مانند Google Adwords ثبت می کنند.

اگر قصد دارید هزینه ای را برای تبلیغات صرف کنید بهترین جا همین تبلیغات در موتورهای جستجو است.

Google Adwords و Bing Ads دو شبکه و ابزار مهم در دنیای بازاریابی موتورهای جستجو می باشند.

با اینکه حجم تبلیغات در گوگل بالاتر است و عمدتا نتایج بهتری هم در بر دارد گوگل هزینه های کمتری نسبت به بینگ می گیرد و چون الگوریتم های گوگل هم نتایج مرتبط تری به کاربران نمایش می دهد نرخ تبدیل کلیک تبلیغات در گوگل عمدتا بالاتر است.

جمع بندی

تبلیغات کلیکی در حال حاضر یکی از زودبازده ترین روش های بازاریابی و جذب مشتری است که مکانیزم خاص خودش را دارد. از کمپانی های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک از این ابزار کارآمد استفاده می کنند تا حجم بازار خود را گسترش دهند. اگر شما هم قصد دارید روی تبلیغات متمرکز شوید بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات کلیکی می توانند نتایج خوبی برای شما داشته باشند.

منبع: سئوکار

مطالب مرتبط:

بازاریابی محتوایی چطور به بهتر دیده شدن کسب‌وکارها کمک می‌کند

بازاریابی افقی چیست و چه شرکت‌هایی به آن نیاز دارند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *