۱۰ واقعیتی که درباره Red Dead Redemption نمی‌دانید

به نقل از بازی سنتر

تا پیش از ورود راکستار به دنیای غرب وحشی ، ژانر وسترن عملا یک ژانر مرده به حساب می‌آومد طوری که نه فقط ناشرهای بازی بلکه تهیه کننده هالیوودی هم با اکراه سمت آثار این ژانر می رفتند اما راکستار در سال ۲۰۰۴ و با عرضه Red Dead Revolver سرنوشت وسترن رو متحول کرد. هرچند Revolver فروشی کمتر از ۲ میلیون نسخه داشت اما زمینه ساز ظهور دو عنوان بزرگ Red Dead Redemption ۱ و ۲ شد و با این مجموعه روح تازه ای در کالبد مرده وسترن دمید. راکستار و مسئولانش سختی ها و پستی و بلندی های زیادی رو برای خلق این مجموعه طی کردند و حالا زمان اون رسیده که ما بخش کوتاهی از حقایق پشت پرده این مجموعه رو براتون بازگو کنیم.

۱-ریشه ژاپنی
Red Dead حالا به عنوان سلطان ژانر وسترن شناخته میشه و حتی از منظر فروش نه تنها پرفروش ترین بازی وسترن تاریخ به شمار میاد بلکه در صنعت سینما و تلویزیون هم اثر وسترنی وجود نداره که به گردپای این بازی برسه. نکته جالب اما اینه که کار ساخت Red Dead تحت مدیریت شرکت کپکام آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۰۰ کار ساخت این بازی با همکاری کپکام و Angel Studios آغاز شد و در اون زمان بازی به عنوان دنباله معنوی اثر کلاسیک Gun.Smoke شناخته میشد. با این حال پس از دو سال ، ساخت بازی به دلیل عدم رسیدن به کیفیت مورد نظر کپکام متوقف میشه. با این حال سرنوشت خواب دیگه‌ای رو برای Red Dead دیده بود. اواخر سال ۲۰۰۲ کمپانی Take Two مالک شرکت راکستار گیمز ، Angel Studios رو میخره و اسم این استودیو رو به Rockstar San Diego تغییر میده. در همون هنگام «دن هاوسر» مدیر راکستار به بررسی پروژه‌های قدیمی این استودیو مشغول میشه و پس از دیدن نمونه اولیه Red Dead ، برادر خودش و مدیران Take Two رو راضی می‌کنه تا ساخت این بازی رو از سر بگیرند.

۲-انتخاب درست کپکام
Red Dead Revolver یکی از عناوین خوب کنسول‌های نسل ششم بود اما اگه فکر می‌کنید کپکام عمل اشتباهی رو در قبال این بازی انجام داده باید بگم که اشتباه می‌کنید.ورژن اولیه Revolver به شدت به عناوین ارکید شباهت داشت. تیراندازی بازی سریع تر بود و به طور کلی بازی کمی تم فانتزی داشت. مثلا یکی از شخصیت های بازی قابلیت پرواز در سراسر نقشه رو داشت ! باورتون میشه ؟ پرواز اون هم در غرب وحشی. از طرف دیگه سیستم تیراندازی بازی از Panzer Dragon که یکی از مهم ترین عناوین آرکید سگا بود الهام گرفته بود. البته یکسری مراحل و مکانیک های بین دو تا بازی مشترک بود اما تحت مدیریت راکستار تغییرات زیادی در بازی اعمال شد که از بین اونها میشه به تم جدی و محوریت اون بر اساس انتقام اشاره کرد.

۳-GTA در غرب وحشی
ساخت نسخه دوم Red Dead در سال ۲۰۰۴ و در روزهای آخر ساخت Red Dead revolver کلید خورد. جالب اینکه از همون مراحل پیش تولید مشخص شده بود که دنباله این بازی ها که ۵ سال بعد با نام Red Dead Redemption معرفی شد ، باید یک عنوان اوپن ورد باشه. در حقیقت راکستار در این فکر بود که نخستین بازی اوپن ورد وسترن رو روانه بازار کنه اما یک سال بعد اکتیویژن بازی GUN رو روانه بازار کرد ؛ عنوانی که نخستین اثر اوپن ورد در ژانر وسترن نام گرفت.

۴-رقیبی که دویل رو واگذار کرد
حالا که صحبت از Gun شد باید حتما این نکته رو ذکر کنیم که چه Red Dead Redemption 1 و چه Red Dead Redemption 2 به شدت از GUN الهام گرفتند. اگر محیط اوپن ورد رو کنار بگذاریم ، مواردی مثل شکار حیوانات و استفاده از هر دو نمای سوم شخص و اول شخص ، وجود ماموریت های جانبی مرتبط با داستان و البته مینی گیم های مختلف برای اولین بار در GUN دیده شد. با وجود فروش ۱.۴ میلیون نسخه‌ای GUN ، اکتیویژن هیچ گاه دنباله ای برای این بازی عرضه نکرد تا بازار وسترن های اوپن ورد برای همیشه در دستان راکستار باقی بمونه.

۵-بازی انحصاری PS3
اولین ویدیو از Red Dead Redemption در کنفرانس E3 2005 سونی با نام Old West Project به نمایش دراومد. همون موقع خیلی ها متوجه شدند که این بازی دنباله Revolver هست اما نکته جالب اینه که در اون زمان بسیاری از طرفداری سونی و حتی تعدادی از کارشناسا بر این باور بودند که این اثر در انحصار PS3 خواهد بود. موضوع زمانی داغ تر شد که سونی در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد بازی جدید شرکت راکستار در انحصار PS3 خواهد بود و خیلی ها مطمئن شده بودند که این بازی همون Old West Project است. این شایعه تا پیش معرفی رسمی Red Dead Redemption به گوش می رسید و در همان سال ۲۰۰۹ راکستار با معرفی Agent به تمامی شایعات حول محور انحصاری بودن Red Dead Redemption پایان داد.

۶-پروسه ساخت وحشتناک Red Dead Redemption
بدون شک Red Dead Redemption یکی از بهترین بازی های تاریخ هست اما باورتون میشه که چند ماه پیش از عرضه بازی شایعه ای منتشر شد که بازی در وضعیت بسیار بدی قرار داره و اصلا دلیل تاخیر یک ساله اش به خاطر کیفیت بد بازی هست. ماجرا از این قرار بود که چند تا منبع مطلع در گفتگو با سایت جوی استیک اعلام کرده بودند که وضعیت بازی در سال ۲۰۰۹ فاجعه بوده و با وجود بهبود نسبی ، باز هم احتمال عرضه فاجعه بار Redemption وجود داره. چند ماه پس از انتشار این شایعه بازی عرضه شد و تونست با گرفتن متوسط نمره ۹۵ ، فروش بالا و کلی جایزه ریز و درشت کاملا این شایعه رو از یاد ببره. با این حال جالبه بدونید که این شایعه کاملا واقعیت داشته. صحت این شایعه در سال ۲۰۱۶ و دقیقا ۶ پس از انتشار خبر اصلی مشخص میشه. وقتی «لزلی بنزیس» تهیه کننده اسبق راکستار به واسطه شکایت ۱۵۰ میلیون دلاریش از راکستار ، ایمیل سال ۲۰۰۹ سم هاوسر رو منتشر کرد. ایمیلی که در اون سم هاوسر از وضعیت افتضاح ساخت Red Dead Redemption میگه و از بنزیس خواهش میکنه که با پیوستن به تیم سازنده بازی ، منجی بازی وسترن راکستار بشه.

۷-حضور بازیگر نامزد جایزه اسکار
برادران هاوسر به واسطه عشقشون به سینما تا مدت ها از بازیگرای بزرگ در عناوینشون استفاده می کردند اما بعد از مشکلاتی که در هنگام ساخت GTA Vice City پیش اومد اونها به مرور از بازیگرای مشهور کمتری استفاده کردند تا اینکه نوبت به GTA 4 رسید که از تقریبا از هیچ بازیگر مشهوری استفاده نمی کرد. این روند ادامه داشت تا اینکه نوبت به Red Dead Redemption 2 رسید. اون ها برای شخصیت های اصلی سراغ بازیگرای معروف نرفتند اما برای کاراکتر Rains Fall استثنا قایل شدند و از «گراهام گرین» (Graham Greene) استفاده کردند. گرین ۶۷ ساله یکی از بازیگرای مشهور کانادایی به حساب میاد که حتی برای بازی در فیلم «رقصنده با گرگ» نامزد جایزه اسکار نقش مکمل شد. جالبه بدونید گرین مثل Rains Fall جز بومی های آمریکا به حساب میاد.

۸-طولانی ترین داستان صنعت بازی
راکستار استاد خلق داستان های جذاب هست و زمان زیادی رو برای این کار صرف میکنه. جالبه بدونید که فقط و فقط داستان اصلی Red dead Redemption 2 بدون احتساب داستان های جانبی بیش از ۲ هزار صفحه بوده. البته راکستار برای نوشتن داستان از متد سریال سازی استفاده کرده و به جای یک نویسنده ، تیمی از نویسنده ها رو در اختیار داشته که به رهبری دن هاوسر سناریو بازی رو به رشته تحریر درآوردند.

۹-رکورد شکنی در بخش موشن کپچر
برای هر چه طبیعی تر شدن بازی و انیمیشن های Red Dead Redemption 2 تیم راکستار تصمیم گرفت برای تمامی حرکات از موشن کپچر استفاده کنه که به خودی خود اتفاق بسیار رایجی در بین گیم های بزرگه. اما نکته جالب اینه که پروسه موشن کپچر بازی چند سال طول کشیده و در مجموع ۲ هزار روز صرف موشن کپچر شده. یعنی چیزی در حدود ۵ سال و خرده‌ای که یک رکورد در این زمینه به حساب میاد. از اون عجیب تر اینکه بیش از هزار بازیگر در ساخت Red Dead Redemption 2 دخیل بودن که در نوع خودش اتفاقی کاملا منحصر به فرد هست.

۱۰-آیا Red Dead Redemption 2 پرهزینه ترین بازی تاریخ است ؟
رکورد ساخت پرهزینه ترین بازی های تاریخ در اختیار راکستار هست. تا پیش از Red Dead Redemption 2 ، بازی GTA V با هزینه ساخت و مارکتینگ ۲۷۵ میلیون دلاری یکی از رکورداران صنعت بازی بود اما گفته میشه هزینه ساخت Red Dead Redemption 2 حتی از gta v هم بیشتر بوده. هنوز امار مشخصی در مورد هزینه های این بازی منتشر نشده اما بر اساس تحلیل چندین کارشناس ،هزینه ساخت و مارکتینگ این بازی رقمی بین ۱۷۰ تا ۶۰۰ میلیون دلاره ! اگر به جزییات ساخت بازی دقت کنیم متوجه میشیم چنین آماری چندان هم عجیب نیست. ساخت Red Dead Redemption 2 ، ۸ سال به طول انجامیده و بیش از ۳ هزار نفر در ساخت اون دخیل بودند. با این حساب میشه حدس زد که Red Dead Redemption 2 پرهزینه ترین بازی تاریخ است ؛ هرچند هنوز مدرک برای اثبات این ادعا وجود نداره اما بر اساس پیشینه شرکت راکستار احتمال این موضوع زیاده.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *