افزایش چشمگیر گیمرهای موبایلی در دوران قرنطینه

به نقل از آیتی رسان کرونا، خانه‌نشینی و قرنطینه تحولات عظیمی را در کشورمان به همراه داشت، از آموزش مجازی تمام دروس در تمامی پایه‌های تحصیلی تا رشد دورکاری و فریلنسری، ایجاد سامانه‌های دولتی برای غیر حضوری شدن خدمات، اکران فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین و البته توسعه چشمگیر صنعت بازی‌های ویدیویی به ویژه بازی‌های موبایلی، همگی به لطف قرنطینه خانگی رخ داده و موجب شده در حوزه‌های مختلف از ظرفیت‌های پنهان استفاده شود و بسیاری از برنامه‌هایی که شاید تا چند سال آینده به سراغ آن‌ها نمی‌رفتیم طی یک سال به سرانجام و بهره برداری برسد.

اما در این مطلب تمرکز ما بر روی اتفاقات رخ داده در صنعت بازی‌های ویدیویی هست و به آمارهایی که در این حوزه ارائه شده خواهیم پرداخت. بر اساس آمارهای منتشر شده از یکی از مارکت‌های اندرویدی، در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، دانلود بازی‌های موبایلی ۷۰ درصد نسبت به زمان مشابه گذشته رشد داشته، علاقه کاربران ایرانی به سه سبک بازی استراتژی، خانوادگی و ماجراجویی بیشتر است و دانلود و بروزرسانی این بازی‌ها بیشترین سود را به همراه داشته است.

البته افزایش محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای در جهان به گردش مالی در این حوزه کمک کرده، به طوری که گردش مالی بازی‌های ویدیویی در سه پلتفرم کنسول بازی، رایانه و موبایل در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار رسید که از این رقم ۷۲ میلیارد سهم بازی‌های موبایلی است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، هزینه کرد گیمرهای ایرانی برای بازی تا پایان سال به ۱۵۰۰ میلیارد تومان و تا پایان سال بعد به ۱۹۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید، این عدد در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بر اساس مطالعات شورای انقلاب فرهنگی، گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال، به طور میانگین ۲۰ ساعت در طول هفته به انجام بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی می‌پردازند، همچنین گروه سنی مخاطب بازی‌ها شامل بزرگ‌سالان حتی به بیش از ۶۰ سال هم رسیده است.

طبق گفته رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در کشور ما ۳۱ میلیون گیمر موبایلی وجود دارد که با در نظر گرفتن پلتفرم‌های دیگر مانند کنسول و رایانه، این عدد به ۳۶.۴ میلیون نفر می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۴۱ میلیون نفر هم برسد. بر اساس مطالعات این بنیاد، میانگین سنی گیمرهای ایرانی ۲۲ سال است، همچنین حدود ۶۷ درصد گیمرها پسر و ۳۳ درصد آن‌ها دختر هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *