ios 18 تحول بزرگ رابط کاربری

بررسی ios 18

در رویداد WWDC 2024 در ماه ژوئن، iOS ۱۸ معرفی شد که نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل iOS است و قرار است در ماه سپتامبر به‌طور عمومی منتشر شود. این نسخه از iOS بر پایه‌ی Apple Intelligence ساخته شده است؛ مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی که عمیقاً در iOS یکپارچه شده‌اند و اپل آن را “هوش مصنوعی برای همه‌ی ما” می‌نامد.

Apple Intelligence قابلیت‌های نوشتاری در سراسر سیستم‌عامل را بهبود می‌بخشد، سیری را هوشمندتر می‌کند و امکان تولید محتوای متنوع را فراهم می‌سازد. مجموعه‌ای از ابزارهای نوشتاری در تمامی برنامه‌ها در دسترس خواهد بود که به بازنویسی، پالایش، ویراستاری و خلاصه‌سازی متن کمک می‌کنند. می‌توانید لحن نوشتاری خود را تغییر دهید، نوشتار خود را مختصر کنید و از صحت املا و دستور زبان اطمینان حاصل کنید.

اپلیکیشن Image Playground به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از دستورات یا پیشنهادها و تم‌های اپل، تصاویر را تولید کنید. می‌توانید عکس‌های دوستان و خانواده خود را در سبک‌های مختلفی نظیر انیمیشن، تصویرسازی یا طراحی استفاده کنید. این قابلیت تولید تصویر در برنامه‌های Messages، Notes و سایر برنامه‌ها یکپارچه شده است.

ویژگی Genmoji در اپلیکیشن Messages به شما اجازه می‌دهد که هر اموجی‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید، بدون اینکه محدود به گزینه‌های پیش‌فرض باشید. می‌توانید توضیح کوتاهی از چیزی که می‌خواهید وارد کنید و حتی دوستان خود را نیز در آن بگنجانید و اپل آن را برای شما ایجاد می‌کند.

در برنامه Photos، می‌توانید با تایپ کردن یک توضیح، خاطرات سفارشی ایجاد کنید و Apple Intelligence بر اساس توضیحات شما عکس‌ها و ویدیوهای مناسب را انتخاب می‌کند. خاطرات شامل یک داستان، موسیقی همراه و بخش‌هایی برای یک قوس روایتی کامل هستند. ابزار Clean Up هنگام ویرایش تصاویر قابل استفاده است تا اشیاء ناخواسته را از پس‌زمینه عکس حذف کند.

اپل سیری را با Apple Intelligence به‌طور کامل بازطراحی کرده است و دستیار شخصی جدیدی ایجاد کرده که به‌صورت متنی، شخصی و طبیعی‌تر عمل می‌کند. شما می‌توانید از دستورات صوتی با سیری استفاده کنید، اما همچنین یک گزینه جدید برای تایپ کردن به سیری وجود دارد که با دو بار ضربه زدن در پایین صفحه نمایش فعال می‌شود. سیری اکنون دارای زمینه شخصی بیشتری برای انجام درخواست‌ها است و می‌تواند برای اولین بار اقداماتی را در برنامه‌ها انجام دهد. سیری می‌تواند عکس‌ها را ویرایش کند، فایل‌ها را مدیریت کند، پوشه‌ها ایجاد کند و کارهای زیادی دیگر انجام دهد.

سیری زبان را بهتر می‌فهمد، می‌تواند درخواست‌های قبلی شما را پیگیری کند و می‌داند چه چیزی روی صفحه نمایش شما است تا بتوانید در مورد آن سوال کنید. سیری می‌تواند کل دستگاه شما را برای اطلاعات جستجو کند و تاریخچه شما را می‌داند، بنابراین آماده است تا در همه‌ی وظایف روزمره به شما کمک کند.

اپل به سیری ظاهر جدیدی بخشیده است و هنگام فعال شدن دستیار شخصی، یک حلقه‌ی درخشان در اطراف نمایشگر ظاهر می‌شود. سیری همچنین دانش عمیقی از محصولات اپل دارد و می‌تواند دستورالعمل‌های گام به گام در مورد هر چیزی که نیاز دارید به شما بدهد، بنابراین مانند داشتن یک نابغه اپل در جیب شما است. وقتی سیری چیزی را نمی‌داند، گزینه‌ای وجود دارد تا از ChatGPT شرکت OpenAI برای درخواست‌های شما استفاده کند. ChatGPT رایگان است، هیچ اطلاعاتی از شما نمی‌گیرد و می‌تواند برای ایجاد و تصویرسازی محتوا از ابتدا استفاده شود.

Apple Intelligence محدود به مدل‌های iPhone 15 Pro و آیپدها و مک‌های دارای چیپ‌های سری M است، زیرا بخش زیادی از پردازش‌ها روی دستگاه انجام می‌شود تا حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربر حفظ شود. سرورهای ابری اپل که روی سیلیکون اپل اجرا می‌شوند برای وظایف سنگین‌تر استفاده می‌شوند. اپل قول می‌دهد که ویژگی Private Cloud Compute هیچ داده‌ای را ذخیره نمی‌کند و به هیچ وجه قابل دسترسی برای اپل نخواهد بود.

علاوه بر ویژگی‌های هوش مصنوعی، تغییرات و افزودنی‌های دیگری نیز وجود دارند که مرتبط با هوش مصنوعی نیستند و در طیف وسیعی از آیفون‌ها در دسترس خواهند بود. گزینه‌های جدیدی برای شخصی‌سازی صفحه اصلی اضافه شده‌اند که امکان جابجایی برنامه‌ها و ویجت‌ها با فضای باز و اطراف تصاویر پس‌زمینه را فراهم می‌کنند. آیکون‌ها و ویجت‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شوند و گزینه‌ی تاریک‌تر برای حالت تاریک دارند، به‌علاوه می‌توان یک رنگ تیره نیز اضافه کرد.

اپل مرکز کنترل را بازطراحی کرده و امکان جابجایی تمام موارد را فراهم کرده است تا بتوانید آنچه را بیشتر استفاده می‌کنید، در جلو و مرکز قرار دهید و اندازه‌ها و گروه‌های سفارشی را تنظیم کنید. یک گالری کنترل به شما امکان می‌دهد انواع اقدامات سریع جدید، از جمله کنترل‌های برنامه‌های شخص ثالث را اضافه کنید. مرکز کنترل همچنین می‌تواند به چندین صفحه تقسیم شود، بنابراین می‌توانید بخش‌های اختصاصی برای HomeKit، پخش رسانه، اتصال و موارد دیگر داشته باشید و با گزینه‌ی سوایپ بین آن‌ها جابجا شوید.

آیکون‌های چراغ‌قوه و دوربین در صفحه قفل iOS ۱۸ بخشی از مرکز کنترل هستند و می‌توان آن‌ها را با کنترل‌های دیگر جایگزین یا کاملاً حذف کرد. همچنین، کنترل‌ها می‌توانند به دکمه‌ی اکشن در مدل‌های iPhone 15 Pro اختصاص داده شوند.

اپل برنامه Photos را به‌روزرسانی کرده و تب‌های Library و For You را در یک نمای ساده‌تر ادغام کرده است که تمرکز آن بر نمایش بهترین عکس‌ها و خاطرات شما است. با استفاده از Collections، به‌راحتی می‌توانید عکس‌ها را بر اساس تم‌هایی مانند روزهای اخیر، سفرها و افراد و حیوانات خانگی پیدا کنید. Collections می‌توانند برای دسترسی سریع به محتوای پرکاربرد شما پین شوند. یک نمای چرخ‌وفلکی جدید وجود دارد که نکات برجسته محتوای برتر شما را نمایش می‌دهد و عکس‌های زنده و ویدیوها هنگام مرور به‌طور خودکار پخش می‌شوند.

اپلیکیشن Messages برای اولین بار امکان زمان‌بندی ارسال پیام‌ها را فراهم کرده است و ویژگی Tapback که برای واکنش به پیام‌ها استفاده می‌شود، اکنون از هر اموجی پشتیبانی می‌کند. جلوه‌های متنی می‌توانند به یک کلمه، عبارت یا اموجی اضافه شوند و فرمت‌هایی مانند پررنگ و ایتالیک نیز در دسترس هستند. در iOS 18، اپل از SMS/MMS به خدمات ارتباطی غنی یا RCS برای پیام‌های حباب سبز تغییر خواهد کرد که منجر به تجربه پیام‌رسانی بهتری با کاربران اندروید می‌شود.

اگر اتصال سلولی یا وای‌فای ندارید، می‌توانید با استفاده از قابلیت پیام‌رسانی از طریق ماهواره در آیفون ۱۴ و نسخه‌های بعدی به خانواده و دوستان پیام ارسال کنید. این قابلیت به ماهواره‌های نزدیک متصل می‌شود و با پیام‌های متنی، ایموجی و واکنش‌ها (Tapbacks) کار می‌کند. شما می‌توانید به کاربران آیفون با iMessage یا کاربران اندروید با SMS پیام ارسال کنید، اما فقط پیام‌های iMessage به صورت سرتاسری رمزگذاری شده‌اند.

اواخر سال ۲۰۲۴، اپلیکیشن Mail با دسته‌بندی روی دستگاه به‌روزرسانی می‌شود و شامل بخش‌هایی مانند تبلیغات، تراکنش‌ها و ایمیل‌های شخصی خواهد بود. همچنین، یک نمای خلاصه جدید اضافه شده است که تمامی ایمیل‌های مرتبط از یک کسب‌وکار را برای یک نگاه کامل به مکاتبات جمع‌آوری می‌کند.

در مرورگر Safari، بخش Highlights اطلاعات کلیدی یک صفحه وب را مانند خلاصه‌ای از یک مقاله، مکان یک رستوران یا دسترسی به نقشه یک فروشگاه به نمایش می‌گذارد. حالت Reader نیز با خلاصه و فهرست محتویات به‌روزرسانی شده است. برنامه Notes از ضبط و تبدیل زنده صدا به متن پشتیبانی می‌کند، به‌علاوه Notes ریاضی که می‌تواند به‌طور خودکار معادلات و عبارات را حل کند. برنامه Maps اکنون شامل نقشه‌های توپوگرافی و شبکه‌های مسیری است، از جمله نقشه‌های دقیق از تمامی ۶۳ پارک ملی ایالات متحده. مسیرهای پیاده‌روی را می‌توان برای دسترسی آفلاین ذخیره کرد و می‌توانید مسیرهای پیاده‌روی و پیاده‌روی سفارشی ایجاد کنید.

اپل حالت بازی (Game Mode) اضافه کرده است که فعالیت‌های پس‌زمینه را به حداقل می‌رساند تا تمام توان پردازشی به بازی شما اختصاص یابد و تأخیر از کنترلرهای بازی و ایرپادها را کاهش می‌دهد. همچنین ایرپادها اکنون از صدای فضایی شخصی‌سازی شده برای بازی‌ها پشتیبانی می‌کنند.

با ویژگی Tap to Cash، می‌توانید آیفون خود را به آیفون دیگر بزنید تا بدون نیاز به اشتراک‌گذاری شماره تلفن یا اطلاعات شخصی، از طریق Apple Cash پول ارسال کنید. Apple Pay از پرداخت با پاداش و طرح‌های اقساطی که توسط برخی کارت‌های اعتباری ارائه می‌شود، پشتیبانی می‌کند و بلیت‌های رویدادها در Wallet بازطراحی شده‌اند تا شامل نقشه‌ها، اطلاعات مربوط به مکان و بیشتر شوند.

بخش Passwords در تنظیمات اکنون یک برنامه کامل به نام Passwords دارد که ورودها و رمزهای عبور iCloud Keychain را ذخیره می‌کند. برنامه Passwords از کلیدهای عبور، رمزهای عبور وای‌فای، کدهای تأیید و بیشتر پشتیبانی می‌کند. رمزهای عبور را می‌توان در آیفون، آیپد، مک و رایانه‌های شخصی ویندوزی دسترسی داشت.

اپل در iOS 18 حریم خصوصی را بهبود بخشیده است و اکنون می‌توانید هر برنامه‌ای را قفل کنید که برای باز کردن آن نیاز به Face ID یا Touch ID حتی زمانی که آیفون شما باز است داشته باشد. همچنین می‌توانید یک برنامه را مخفی کنید که آن را از صفحه اصلی حذف کرده و در یک پوشه مخفی در کتابخانه برنامه قرار می‌دهد که بدون احراز هویت قابل دسترسی نیست. برنامه‌های قفل شده یا مخفی نمی‌توانند اعلان ارسال کنند و در جستجو در دسترس نیستند.

برنامه‌هایی که درخواست دسترسی به مخاطبان دارند اکنون می‌توانند فقط به مخاطبین انتخابی دسترسی داشته باشند و دسترسی به لیست کامل مخاطبین شما پنهان باشد. اپل همچنین یک روش جدید برای اتصال لوازم جانبی شخص ثالث بدون اجازه دادن به یک برنامه برای دیدن دستگاه‌های دیگر در شبکه اضافه کرده است.

ایرپاد پرو ۲ در iOS 18 از یک گزینه پاسخ سیری مبتنی بر حرکت پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید برای پاسخ “نه” سر خود را تکان دهید یا برای پاسخ “بله” سر خود را تکان دهید. به عنوان مثال، اگر تماسی دریافت کنید، می‌توانید با تکان دادن سر آن را رد کنید. اپل همچنین ایزولاسیون صوتی را اضافه کرده است تا بتوانید نویز پس‌زمینه را بهتر از بین ببرید.

 

درباره هشدار اپل به کاربران مطالعه کنید

مطالب مرتبط