اخبار جدیدرویداد ها

واکسن سرطان مدرنا در آزمایش‌های اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است

واکسن سرطان مدرنا با نام mRNA-4359 برای اولین بار روی انسان‌ها آزمایش شد.

هدف اصلی این واکسن، فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن علیه دو پروتئین کلیدی تومورهای سرطانی و سلول‌هایی است که مانع عملکرد طبیعی سیستم ایمنی می‌شوند؛ یعنی PD-L1 و IDO1. محققان امیدوارند این واکسن بتواند به سیستم ایمنی کمک کند تا تومورها را به شکل دقیق‌تری شناسایی و از بین ببرد.

در فاز اول آزمایش، ۱۹ بیمار با سرطان‌های پیشرفته مانند سرطان ریه، ملانوم و سایر تومورها شرکت کردند. این فاز بیشتر به ارزیابی ایمنی واکسن و تعیین دوز مناسب اختصاص داشت؛ به همین دلیل بیماران از ۱ تا ۹ دوز واکسن دریافت کردند.

بر اساس گزارش محققان، ۸ نفر از این بیماران (حدود ۵۰ درصد) هیچ نشانه‌ای از رشد جدید یا افزایش تومورها نداشتند. همچنین مشخص شد که واکسن می‌تواند تعداد سلول‌های ایمنی را افزایش دهد و آن‌ها را برای تشخیص PD-L1 و IDO1 آماده کند. واکسن عوارض جانبی کمی داشت و بیشتر شامل خستگی، درد محل تزریق و تب بود.

اگرچه واکسن‌ها معمولاً برای پیشگیری استفاده می‌شوند، واکسن‌های سرطان مانند mRNA-4359 برای درمان سرطان یا جلوگیری از بازگشت آن طراحی شده‌اند. بسیاری از این نوع واکسن‌ها به طور اختصاصی برای یک نوع سرطان تولید می‌شوند، اما مدرنا انتظار دارد که mRNA-4359 بتواند علیه طیف گسترده‌ای از سرطان‌های پیشرفته مؤثر باشد.

مطالب پیشنهادی

یادگیری لینوکس | لینوکس رو از کجا شروع کنیم؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا