هوش مصنوعیاخبار جدید

تراشه هوش مصنوعی نوری چین تراشه انویدیا را کنار زد

جزئیات تراشه هوش مصنوعی

به گزارش آی‌ای، این تراشه هوش مصنوعی نوآورانه با نام “تایچی ۲” (Taichi-II) معرفی شده و نشان‌دهنده جهشی چشمگیر در کارایی و عملکرد است. حتی از پردازنده گرافیکی معروف H100 شرکت انویدیا نیز در بهره‌وری انرژی پیشی گرفته است.
این دستاورد توسط تیمی از محققان به سرپرستی پروفسور فانگ لو و دای کیونگهای از دانشگاه چینهوا (Tsinghua) ارائه شده است.

یک جهش برجسته

تراشه هوش مصنوعی Taichi-II به عنوان پیشرفتی قابل توجه نسبت به نسخه قبلی خود یعنی تراشه Taichi معرفی شده، که پیش‌تر هم رکوردهای چشمگیری را ثبت کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، محققان اعلام کرده‌اند که تراشه “تایچی ۲” بیش از هزار برابر بهره‌وری انرژی بیشتری نسبت به پردازنده گرافیکی H100 دارد.

این تراشه معیارهای عملکردی را ارتقا داده و در سناریوهای مختلف عملکرد برتری از خود نشان می‌دهد.

مطالعه انجام شده توسط پروفسور فانگ لو و دای کیونگهای نشان می‌دهد که تراشه “تایچی ۲” قادر به تحول در آموزش و مدل‌سازی هوش مصنوعی است.

برخلاف روش‌های سنتی که به رایانه‌های الکترونیکی متکی هستند، این تراشه از فرآیندهای نوری استفاده می‌کند که کارآمدتر بوده و به طور چشمگیری عملکرد را بهبود می‌بخشد.

تراشه “تایچی ۲” از نظر عملی نیز در چندین زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. آموزش شبکه‌های نوری با میلیون‌ها پارامتر را تسریع کرده و دقت وظایف طبقه‌بندی را تا ۴۰ درصد بهبود بخشیده است.

همچنین در سناریوهای تصویربرداری پیچیده، بهره‌وری انرژی آن در شرایط کم‌نور تا شش برابر بهبود یافته است.

رویکرد نوآورانه: یادگیری FFM

توسعه تراشه “تایچی ۲” با استفاده از رویکرد جدیدی به نام “یادگیری حالت کاملاً رو به جلو” (FFM) انجام شده است. این تکنیک امکان انجام یک فرآیند آموزشی فشرده رایانه‌ای را به طور مستقیم بر روی تراشه نوری فراهم می‌کند و پردازش موازی وظایف یادگیری ماشین را ممکن می‌سازد.

ژو ژیوِی، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترا، تأکید کرده که این معماری از آموزش با دقت بالا پشتیبانی می‌کند و برای آموزش شبکه‌های بزرگ مناسب است.

فانگ لو نیز اظهار داشت: پژوهش ما آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن این تراشه‌ها پایه و اساس قدرت محاسباتی نوری برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی خواهند بود.

روش یادگیری FFM از تعدیل‌کننده‌ها و آشکارسازهای نوری پرسرعت استفاده می‌کند که می‌توانند در سناریوهای یادگیری، عملکرد سریع‌تری از GPUها داشته باشند. این نوآوری امکانات جدیدی را برای محاسبات نوری فراهم کرده و آن را از مفاهیم نظری به کاربردهای عملی و در مقیاس بزرگ منتقل می‌کند.

کاربردها و چشم‌اندازهای آینده

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده در دسترسی چین به پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته برای آموزش هوش مصنوعی، تراشه “تایچی ۲” می‌تواند جایگزینی مناسب برای جبران این محدودیت‌ها باشد.

علاوه بر این، عملکرد “تایچی ۲” در زمانی ارائه می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر دست‌یابی مقامات نظامی چین به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته انویدیا منتشر شده و ممکن است تأثیرات مهمی بر پیشرفت فناوری چین داشته باشد.

این تراشه هوش مصنوعی مبتنی بر نور که در چین توسعه یافته، توانسته است در بهره‌وری انرژی تراشه H100 شرکت انویدیا را پشت سر بگذارد و بیش از هزار برابر بهبود در بهره‌وری انرژی نشان دهد. همچنین، این تراشه به تسریع آموزش هوش مصنوعی با استفاده از فرآیندهای نوری پیشرفته کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، گروهی از دانشمندان در پکن با توسعه اولین، تراشه هوش مصنوعی کاملاً نوری در جهان از پیشرفت چشمگیری در فناوری هوش مصنوعی خبر داده‌اند.

درباره اخراج هزاران نیرو در سیسکو مطالعه کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا