اخبار قدیمیتکنولوژیشبکههوش مصنوعی

تقاطع هوش مصنوعی و Wi-Fi 7

تلاقی هوش مصنوعی و Wi-Fi 7 آینده شبکه‌سازی را متحول خواهد کرد و از طریق یادگیری ماشینی، سرعت‌های بالاتر، تأخیر کمتر و مدیریت کارآمدتری را برای شبکه‌ها و هوش مصنوعی شبکه‌ای به ارمغان خواهد آورد.

روندهای هوش مصنوعی مولد (GenAI) در صدر نتایج جستجو قرار دارند و خوراک‌های خبری آنلاین را پر کرده‌اند و دلیل خوبی برای این وجود دارد. با یک جمله ورودی، تصاویر جالب و گاهی عجیب خلق می‌شوند و پاسخ‌های گرامری صحیح و هوشمند، چت‌بات‌های آنلاین را پیشرفت می‌دهند و از سازندگان محتوا حمایت می‌کنند. همه ما ایمیل‌های تقریباً شخصی‌شده‌ای از ربات‌های GenAI دریافت کرده‌ایم که از تعمیر و نگهداری ساختمان تا مدیریت پروژه برون‌سپاری را می‌فروشند. در حالی که GenAI تیترها را به خود اختصاص می‌دهد، انواع دیگر هوش مصنوعی منابع دیجیتال را برای مدیریت و بهینه‌سازی مقرون‌به‌صرفه لبه شبکه بسیج می‌کنند.

این کاربرد هوش مصنوعی، که به نام شبکه‌های خودگردان شناخته می‌شود، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تحلیل داده‌های تلومتری و تاریخی از اجزای مختلف شبکه استفاده می‌کند. داده‌ها برای تمام جلسات کاربری و تحلیل‌های فردی جلسات کاربری تجمیع می‌شوند. با ظهور Wi-Fi 7 و افزایش انتظارات کاربران از عملکرد و کیفیت، شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی برای مدیریت و بهینه‌سازی مقرون‌به‌صرفه لبه شبکه ضروری خواهند بود. بیایید نگاهی به Wi-Fi 7 بیندازیم و ببینیم چگونه برای پشتیبانی از آینده کار و زندگی با هوش مصنوعی آماده است.

 آخرین دستاورد در شبکه‌های بی‌سیم Wi-Fi 7

Wi-Fi 7 جدیدترین استاندارد در شبکه‌های بی‌سیم است. اگرچه تایید رسمی آن تا پایان سال ۲۰۲۴ انتظار نمی‌رود، اما دستگاه‌های مشتری Wi-Fi 7 و نقاط دسترسی بی‌سیم هم‌اکنون در دسترس هستند. سرعت بالای Wi-Fi 7 اغلب ۴۶ گیگابیت بر ثانیه ذکر می‌شود، اما سرعت‌های واقعی کمتر خواهد بود. سرعت‌های بالاتر Wi-Fi 7 با استفاده از یک کانال پهن ۳۲۰ مگاهرتز، افزایش نرخ انتقال به ۴K QAM و افزایش تعداد زنجیره‌های ارسال و دریافت به ۱۶ محقق می‌شود. یکی دیگر از مزایای کلیدی Wi-Fi 7 کاهش قابل توجه تأخیر بسته‌ها است، به لطف ویژگی‌ای به نام عملیات چند پیوندی (MLO). نوع متداول آن، Multi-Link Multi-Radio (MLMR)، اجازه می‌دهد که جریان‌های داده موازی برای توان عملیاتی بالاتر و تأخیر کمتر وجود داشته باشد.

ادغام Wi-Fi 7 و برنامه‌های در حال ظهور

توسعه‌دهندگان و فروشندگان سخت‌افزار در حال حاضر در حال بررسی راه‌هایی برای بهره‌برداری از سرعت‌های بالاتر و تأخیر کمتر Wi-Fi 7 هستند. یک گزارش اخیر نشان می‌دهد که ۹۰٪ از دستگاه‌های محاسبات فضایی (مانند عینک‌های واقعیت مجازی) از Wi-Fi 7 برای ارائه تجربه بدون وقفه واقعیت مجازی استفاده خواهند کرد. هوش مصنوعی مولد نیز از سرعت‌های بالاتر و تأخیر کمتر Wi-Fi 7 بهره‌مند خواهد شد، زیرا به ورودی داده‌های عظیم و تأخیر کم برای تحویل داده‌های تعاملی نیاز دارد. بهبود ۵۸ درصدی سرعت Wi-Fi 7، تأخیر کمتر، و طیف ۶ گیگاهرتزی تقریباً بدون رقابت آن را برای این برنامه‌ها ایده‌آل می‌کند.

شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی: مدیریت شبکه‌های مدرن

با رسیدن برنامه‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به بازار انبوه، مدیران فناوری اطلاعات برای مدیریت انتظارات عملکرد و کیفیت افزایش‌یافته نیاز به کمک هوش مصنوعی خواهند داشت. شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی می‌توانند عملیات روزمره شبکه را به‌طور کارآمد مدیریت کنند، جلسات کاربری فردی را نظارت کنند، مشکلات را شناسایی و راه‌حل‌هایی را پیشنهاد دهند. این مشکلات و راه‌حل‌ها اغلب خارج از محدوده فوری شبکه وجود دارند، مانند سرورهای DHCP، سرورهای احراز هویت و حل DNS. با تحلیل جریان جلسات کاربری، پروتکل‌ها، زمان‌بندی و داده‌های پایه، شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی می‌توانند مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسب را پیشنهاد دهند، عملکرد کلی را بهبود بخشیده و زمان حل مشکلات را کاهش دهند.

تصمیم‌گیری با شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی

شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای کمک به تصمیم‌گیری‌ها جمع‌آوری می‌کنند. در طول تغییر از شبکه‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز به ۶ گیگاهرتز، مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند از هوش مصنوعی برای نمایش زمان‌بندی و پیش‌بینی بهبودها استفاده کنند و ارتقاء‌های شبکه را به‌موقع تسهیل کنند. نمونه دیگری از این مورد، معماری دوقلوی دیجیتال است که محیط شبکه را با استفاده از تحلیل‌های دنیای واقعی مشتری شبیه‌سازی می‌کند تا رفتار را مدل‌سازی کرده، تغییرات امنیتی را ارزیابی و تنظیمات را بررسی کند. هدف این است که ابزارهایی برای تصمیم‌گیری به‌موقع و دقیق به مدیران فناوری اطلاعات ارائه شود.

آینده تقاطع هوش مصنوعی و Wi-Fi 7 در شبکه‌سازی

از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تا شبکه‌های خودگردان هوش مصنوعی، برنامه اصلی بعدی برای شبکه‌های بی‌سیم در حال ظهور است. Wi-Fi 7 قرار است در سال‌های آینده به استاندارد غالب در بازارهای مسکونی، تجاری، هتلداری و سایر بازارها تبدیل شود. تلاقی هوش مصنوعی و Wi-Fi 7 آینده شبکه‌سازی را شکل خواهد داد و سرعت‌های بالاتر، تأخیر کمتر و مدیریت مؤثرتر را از طریق یادگیری ماشینی برای شبکه‌سازی و هوش مصنوعی شبکه‌ای ارائه خواهد کرد.

 

اگر به این مقالات علاقه مند هستید پیشنهاد میکنم مقاله “پذیرش کامل هوش مصنوعی: یک ضرورت برای مدیران امنیت اطلاعات (CISOs)” را مطالعه کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا