۱۰ ارز دیجیتال (رمز ارز) قدرتمند دنیا را بشناسید!

این روزها بازار ارزهای دیجیتال که در اصل بایستی آن‌ها را رمز ارز (ترجمه دقیق‌تر کریپتو کارنسی) بدانیم، رونق بسیاری پیدا کرده و بیش از دو هزار ارز مختلف در دنیا وجود دارد که البته تعداد آن‌هایی که مورد معامله قرار می‌گیرند بسیار کم‌تر بوده و مشهورهای این بازار پایین‌تر از ۱۰۰ عدد هستند.

از آنجایی که خاصیت این مدل از ارزها سبب می‌شود تا بتوان حتی از موانعی چون تحریم نیز با آن‌ها عبور کرد و از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های بزرگ به سمت پشتیبانی آن‌ها روی آورده‌اند، پس برای عده زیادی این امر مهم شده که کدام یک از این ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر بوده و شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

در این مقاله قصد داریم تا به ترتیب ۱۰ رمز ارز مشهور و قدرتمند را به شما معرفی کنیم (در تاریخ نگارش مقاله) تا اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش پر هیجان و البته پر ریسک هستید، با خیالی آسوده‌تر، برترین‌ها را انتخاب نمایید.

۱۰- ترون (TRON)

Tron

این رمز ارز در حال حاضر حجم بازاری معادل ۲.۰۵ میلیارد دلار دارد و در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در آن مبادله انجام شده است.

ترون (Tron) یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ها در فضای کنونی ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. هدف ترون ساخت یک اینترنت واقعا غیرمتمرکز است. پروتکل ترون در میان بزرگترین سیستم‌های اجرایی مبتنی بر بلاک چین دنیا قرار دارد. ترون برخلاف اغلب ارزهای دیجیتال دیگر، قابل استخراج نیست و تایید تراکنش‌ها از طریق الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) انجام می‌شود.

این توکن در سپتامبر سال ۲۰۱۷ و پس از اولین ICO موفق ترون ساخته شد. در آن ICO ترون توانست ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در ابتدا TRX توکنی روی شبکه اتریوم یا همان پروتکل ERC-20 بود و پس از فعال شدن بلاک چین ترون در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸، روی شبکه اصلی آمد.

۹- بیت کوین اس‌وی (Bitcoin SV)

Bitcoin-SV

نهمین رمز ارز بزرگ دنیا در حال حاضر ۳.۵۸ میلیارد دلار در بازار سهم دارد و در ۲۴ ساعت گذشته در حدود ۴۷۰ میلیون دلار معامله در شبکه‌اش صورت گرفته است.

BSV به دلیل کمبود تراکنش‌ها در شبکه آن، به‌طور متوسط حتی از بلاک‌های بیت کوین نیز کوچک‌تر است. BSV که یکی از سه نسخه مهم بیت کوین به شمار می‌رود، در حال حاضر دارای کوچک‌ترین بلاک‌ها بوده و در نتیجه کمترین تعداد تراکنش را داراست. بیت کوین کش اولین هارد فورک بیت کوین بوده که در ماه آگوست ۲۰۱۷ ایجاد شد، این در حالی است که بیت کوین اس وی نیز اولین هارد فورک بیت کوین کش بوده که توسط کریگ رایت (Craig Wright)، مدعی هویت ساتوشی ناکاماتو که در اثبات مالکیت بیت کوین نیز ناکام ماند، ایجاد شد.

۸- تتر (Tether)

Tether

یکی از ارزهای بسیار کم نوسان که همین امر سبب شده تا ماهیت متفاوتی با سایرین پیدا کرده و بیشتر از همه به ثبات مشهور است. تتر در حال حاضر ۳.۵۸ میلیارد دلار در بازار سهم دارد اما حجم معاملات آن رقم بسیار هنگفت ۲۸.۹۸ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد که این امر یکی از دلایل ثبات بسیار زیاد آن بوده و تتر را تبدیل به محلی امن برای ذخیره پول حتی بلند مدت و بدون نوسان کرده است.

این توکن با پشتیبانی دلار آمریکا ایجاد شده است. تولید این توکن ها نسبت به دلار آمریکا انجام می‌شود، بنابراین قیمت آن اغلب ثابت است و نسبت به قیمت دلار تغییر می کند. به دلیل ثابت بودن قیمت و تغییر آن نسبت به دلار، ریسک خرید یا نگهداری پول را کم می‌کند.

۷- بایننس کوین (Binance Coin)

Binance-Coin

این ارز که با نام اختصاری BNB هم شناخته می‌شود، در حال حاضر ۴.۵۳ میلیارد دلار حجم بازار را گرفته و در ۲۴ ساعت گذشته هم ۳۴۰ میلیون دلار معامله شده است.

بایننس کوین با نام اختصاری BNB، توسط بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس (Binance) عرضه شده است. صرافی بایننس بزرگترین صرافی از نظر حجم مبادلات روزانه است. بنیان‌گذار این صرافی، چانگ‌پنگ ژائو (ملقب به CZ) از ثروتمندترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های فعال جامعه ارزهای دیجیتال است.

۶- ایاس (EOS)

EOS

ششمین ارز با ارزش دنیا در حال حاضر ۵.۲۱ میلیارد دلار ارزش داشته و یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیاست، چرا که در ۲۴ ساعت گذشته ۳.۰۴ میلیارد دلار در آن معامله صورت گرفته که نشان از توجه بسیار زیاد معامله‌گران به آن دارد.

شرکت Block.one، توسعه بلاک چین EOS را برعهده دارد. این شرکت املاک سابق، از سال ۲۰۱۴ وارد حوزه بلاک چین شد. مدیریت این شرکت برعهده براندن بلومر است. ایاس ادعا می کند که به دلیل استفاده از DPOS یا مکانیسم توافق اثبات سهام، می‌تواند به راحتی میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را تایید کند.

۵- بیت کوین کش (Bitcoin Cash)

Bitcoin-Cash

سهم ۷.۰۲ میلیارد دلاری از بازار و معاملات ۲.۱۴ میلیارد دلاری در ۲۴ ساعت گذشته، بیت کوین کش را در جایگاه پنجمین ارز دیجیتال ارزشمند دنیا قرار داده است.

بیت کوین کش توسط عده از توسعه‌دهندگان و ماینرهایی ایجاد شد که به همان اندازه در مورد مشکلات مقیاس‌پذیری و آینده ارزهای دیجیتالی نگران بودند. بیت کوین کش از بلاک‌هایی با سایز هشت مگابایت استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا روند تائید تراکنش‌ها سریع‌تر صورت بگیرند و از طرفی معادلات به اندازه کافی سخت باشند و بدون توجه به تعداد ماینرهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، تراکنش‌های تائید شوند.

۴- لایت کوین (Litecoin)

litecoin

جایگاه چهارم پر ارزش‌ترین ارزهای دنیا در حال حاضر به لایت کوین با حجم بازار ۷.۱۹ میلیارد دلاری تعلق دارد که در ۲۴ ساعت گذشته ۴.۹۲ ملیارد دلار هم در آن معامله صورت گرفته است.

لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد. خالق لایت کوین جوانی چینی‌الاصل به نام چارلی‌ لی است. کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.

هدف لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره تر و ارزان تر است. مانند بیت کوین،‌ لایت کوین هم محدود است با این فرض که برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون از آن قابل تولید شدن است، لایت کوین تا ۸۴ میلیون واحد استخراج خواهد شد.

۳- ریپل (XRP)

XRP

جایگاه سوم در بین ارزهای ارزشمند بازار به ریپل تعلق دارد که ۱۶.۶۴ میلیارد دلار از حجم بازار را به خود اختصاص داده و در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۶۸ میلیارد دلار معامله شده است.

شبکه پرداخت ریپل (RippleNet) و ارز دیجیتال ریپل (Ripple XRP) در سال ۲۰۱۲ معرفی شدند. ریپل نت به بانک‌ها و موسسات بزرگ متصل می‌شود و انتقال پول یا سایر دارایی‌ها را می‌توان در بستر شبکه انجام داد. تمام تراکنش‌ها در دفتر غیرمترکز ریپل (XRP Ledger) ثبت خواهند شد.

ارز ریپل یا به اختصار XRP، ارز مورد استفاده برای انجام تراکنش‌ها در شبکه ریپل است. ریپل به منظور تسهیل پرداخت‌های آنلاین به وجود آمد. هر تراکنش در ریپل حداکثر پس از فقط چهار ثانیه انجام می‌شود.

۲- اتریوم (Ethereum)

Ethereum

ساعت گذشته در آن صورت پذیرفته که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

خالق اصلی و ایده‌پرداز اتریوم یک نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین است. او که اکنون (سال ۲۰۱۹) حدود ۲۴ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۳ در حالی که فقط ۱۸ الی ۱۹ سال سن داشت، وایت‌پیپر (گزارش کار شبکه) اتریوم را منتشر کرد.

اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. این برنامه‌ها تحت کنترل و نظارت هیچ سازمان و نهادی نخواهند بود و تراکنش‌ها و معاملات روی اتریوم به صورت کاملا مستقل از بانک‌ها یا نهادهای دیگر پولی انجام می‌شوند. ارز دیجیتال این شبکه هم اتر نام دارد و واحد اختصاری آن ETH است.

در حالی که تمام بلاک چین ها توانایی پردازش کد را دارند، بیشتر آن ها به شدت محدود هستند. اما بلاک چین اتریوم متفاوت است. اتریوم به جای ارائه مجموعه ای از عملیات های محدود، به توسعه دهندگان اجازه اجرای نرم افزارهای خودکار را روی بلاک چین خود می دهد. بلاک چین اتریوم برای همه کسانی که بتوانند برنامه غیرمتمرکزی ارائه دهند، قابل استفاده است.

۱- بیت‌کوین (Bitcoin)

bitcoin

پادشاه تمام رمز ارزها را بایستی بیت‌کوین نامید که بسیاری از افراد کل این صنعت را با همین اسم می‌شناسند. حجم بازار ۱۷۹.۱۶ میلیارد دلاری بیت کوین اختلاف بسیار فاحشی با سایر ارزهای دیجیتال داشته و ۲۹.۵ میلیارد دلار معامله در ۲۴ ساعت گذشته هم آن را در صدر قرار می‌دهد.

در اواخر سال ۲۰۰۸، ابتدا گزارش عملکرد (WhitePaper) بیت کوین ارائه شد و سپس در سال ۲۰۰۹ رسما شبکه بیت کوین آغاز به کار کرد. در گزارش عملکرد بیت کوین، نام مستعاری به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به عنوان سازنده این پروتکل به چشم می‌خورد. با این وجود، اکنون که بیش از ۱۰ سال از تولد بیت کوین می‌گذرد، هنوز هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص نیست و فقط یک سری حدس و گمان نه چندان معتبر درباره آن وجود دارد.

بیت کوین روی یک دفترکل غیرمتمرکز و توزیع شده به نام «بلاک چین» فعالیت می‌کند و تراکنش‌های بیت کوین روی بلاک‌هایی در بلاک چین ثبت می‌شوند. در شبکه بیت کوین همه اعضای شبکه برای تایید تراکنش‌ها حق رای دارند و بیت‌ کوین‌ها در نرم افزاری به نام کیف پول ذخیره، ارسال و دریافت می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *