۱۰ کتاب محبوب بیل‌ گیتس درباره فناوری

بیل گیتس می‌گوید: «من هر زمانی‌‌که تصمیم داشته باشم چیزی را بهتر بفهمم کتاب می‌خوانم. خواندن و مطالعه کردن روش محبوب من برای یادگیری یک موضوع جدید است. مهم نیست این موضوع سلامت جهانی، محاسبات کوانتومی یا درباره تاریخ جهان باشد. در اینجا ۱۰ کتابی را معرفی می‌کنم که به نظر من ۱۰ فناوری بزرگ و متحول کننده دنیا در سال جاری از آن‌ها می‌آیند.» در این مقاله کتاب‌ها و نقل‌قول‌ها از زبان بیل‌گیتس نگارش‌شده است.

۱. کتاب Life 3.0 اثر مکس تگمارک

هر شخصی که می‌خواهد درباره هوش مصنوعی و نحوه تاثیرگذاری آن بر دنیا صحبت کند باید این کتاب را مطالعه کند. تگمارک که در اصل فیزیکدان است به هوش مصنوعی از جنبه علمی نگاه می‌کند. او چندان وقت خود را صرف بایدها یا نبایدهایی که ‌باید انجام دهیم نمی‌کند، در نتیجه کتاب Life 3.0 یک نقطه شروع فوق‌العاده و بی‌نظیر برای کسب دانش در خصوص این موضوع است.

۲. کتاب Should We Eat Meat اثر واکلاو اسمیل

یکی از طرفداران اصلی کتاب‌های اسمیل هستم. او به گوشت و تمام جایگزین‌های لبنیاتی مانند آن‌هایی که در این کتاب صحبت کرده، با شک و تردید نگاه می‌کند و معتقد است خوردن گوشت به عادت‌های غذایی در دنیا ضربه می‌زند. ممکن است با این موضوع خاص که اسمیل مطرح می‌کند، مخالف باشیم، اما فکر می‌کنم که او نظریه‌های هوشمندانه‌ای درباره این‌که چگونه و بدون از بین بردن کره زمین دنیا را تغذیه کنیم، ارائه می‌دهد.

۳. کتاب I Contain Multitudes اثر اد یانگ

عاشق میکروب‌ها هستم و احتمالا روده انسان کلید اصلی ترمیم و مداوای تمام مسائل پزشکی را در خود دارد. یانگ در این کتاب مسئله‌ای را مطرح می‌کند که به‌شدت من را تحت تأثیر قرار داد: «چگونه با دستکاری باکتری‌هایی که در سیستم گوارشی ما زندگی می‌کنند می‌توانیم از سوءتغذیه جلوگیری کنیم.»

۴. کتاب The Emperor of All Maladies اثر سیدهارتا ماهرجه

این بیوگرافی سرطان که موفق به کسب جایزه پولیتزر شده، به زیبایی تلاش‌های یک قرن اخیر را که در راه مبارزه با این بیماری صورت گرفته تشریح می‌کند. بعضی از پیشرفت‌های علمی به‌دست‌آمده باعث موفقیت‌های بزرگ دیگری شده‌اند، مانند واکسن‌هایی که توانستند در فهرست بزرگ‌ترین موفقیت‌های فناوری سال جاری قرار گیرند.

۵. کتاب Behind the Beautiful Forevers اثر کاترین بو

روایت عمیق «کاترین بو» از زندگی در یکی از زاغه‌های شهر بمبئی شاید انتخاب عجیبی برای فهرست کتاب‌های حوزه فناوری باشد. اما شاید کاترین، در خصوص چالش‌های پیش‌روی اصول بهداشت در خصوص تخلیه فاضلاب‌ها یکی از واضح‌ترین نگاه‌هایی را که تابه‌حال دیده‌ام ارائه می‌دهد. هر کسی که می‌خواهد سرویس بهداشتی را دوباره اختراع کند باید حتما این کتاب را مطالعه کند.

۶. کتاب Homo Deus اثر یووال نوا حراری

حراری یک آینده بدون مریضی، گرسنگی و جنگ را به تصویر می‌کشد، اما در این دنیا ربات‌های ابرهوشمند سایر انسان‌ها را اضافی و زائد به شمار می‌‌آورند. خوش‌بینی من نسبت به او درباره جلوگیری از چنین وضعیت اسفناکی بیشتر است. اگر دنبال راهی برای حل چالش‌های فردا هستید، حراری خوراک خوبی برای فکر کردن و اندیشیدن در اختیارتان می‌گذارد.

۷. کتاب Enlightenment Now اثر استیون پینکر

پینکر در این کتاب درباره این‌که چگونه نوآوری به‌طور فزاینده‌ای در پی بهبود کیفیت زندگی است، می‌نویسد. او در این کتاب درباره ۱۵ مورد مختلف از پیشرفت صحبت می‌کند تا توضیح دهد که چگونه و چرا دنیا در حال تبدیل‌شدن به‌جای بهتری است.

۸. کتاب Sustainable Energy—Without the Hot Air اثر دیوید مک‌کِی

اگر علاقه‌مند هستید تا بفهمید منشأ انرژی از کجا می‌آید، چگونه استفاده می‌شود و سوییچ کردن به منابع جدید چه چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت، بیشتر از این نمی‌توانم شما را تشویق به خواندن این کتاب کنم. در ضمن خواندن این کتاب کمک می‌کند تا کتاب بعدی فهرست من را بهتر درک کنید.

۹. کتاب Energy Myths and Realities اثر والکاو اسمیل

اسمیل با دلایل متقاعدکننده‌ای عنوان می‌کند، زیرساخت‌های انرژی حال حاضر ما همچنان وجود خواهند داشت. من و او یک عقیده مشترک داریم: «انرژی هسته‌ای که می‌تواند از زیرساخت فعلی استفاده کند و هم‌چنین باعث کاهش انتشارات کربن شود، برای چند دهه آینده منبع بسیار مهمی در خصوص تولید الکتریسیته خواهد بود.»

۱۰. کتاب The Most Powerful Idea in the World اثر ویلیام روزِن

برای این‌که بفهمید نوآوری‌های گوناگون چگونه دنیا را تغییر می‌دهند و با گذشت زمان تحول پیدا می‌کنند، «تاریخچه جامع روزِن از موتور بخار» یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در این زمینه پیدا می‌کنید

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *