گوگل در حال آزمایش قابلیت Passkey و ورود بدون پسورد به حساب‌ها در کروم و اندروید است

Passkey در مقایسه با رمز عبور، گزینه‌ای ایمن‌تر و راحت‌تر برای ورود به حساب‌های کاربران محسوب می‌شود.

گوگل اعلام کرده که در مسیر توسعه آینده‌ای بدون رمز عبور، قابلیت ورود به حساب از طریق کلید عبور (Passkey) را به‌طور آزمایشی به اندروید و کروم اضافه کرده است. کلید‌های عبور که جایگزین رمز عبور سنتی می‌شود، به کاربران اجازه می‌دهند تا برای ورود به حساب کاربری خود از سیستم‌های احراز هویت داخلی موبایل یا رایانه استفاده کنند. اپل و مایکروسافت هم متعهد شده‌اند که این ویژگی را به سیستم‌های عامل خود اضافه کنند.

در پست وبلاگی که اخیرا منتشر شده، این شرکت توضیح می‌دهد که مدیران می‌توانند از طریق WebAuthn API این فناوری را به وب‌سایت خود اضافه کنند. همچنین توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با دریافت جدیدترین نسخه بتای Google Play Services، شروع به آزمایش استاندارد احراز هویت جدید در برنامه‌های خود کنند.

امنیت بیشتر کاربران در سیستم عامل و مروگر گوگل با Passkey

گوگل در حال آزمایش قابلیت Passkey و ورود بدون پسورد به حساب‌ها در کروم و اندروید است

اساسا، کلیدهای عبور اعتبارهایی هستند که در دستگاهی مانند موبایل یا رایانه ذخیره شده و در وب‌سایت یا برنامه‌، هویت کاربران را تایید می‌کنند. از طریق آن هویت خود را تایید می‌کنید و سپس دستگاه بدون نیاز به رمز عبور، می‌تواند شما را به‌طور ایمن وارد سایت‌ها و سرویس‌هایی که استفاده می‌کنید، کند.

نکته قابل توجه اینکه Passkey گزینه امن‌تری محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را به‌راحتی مانند یک رمز عبور سرقت کرد. گوگل در پست وبلاگ خود در این رابطه یادداشت می‌کند:

پ.ن «کلیدهای عبور به‌طور قابل‌توجهی جایگزین ایمن‌تری برای رمزهای عبور و سایر فاکتورهای احراز هویت قابل فیشینگ محسوب می‌شوند. آن‌ها را نمی‌توان دوباره مورد استفاده قرار داد، در حملات نفوذ به سرور فاش نمی‌شوند و از کاربران در برابر حملات فشینیگ محافظت می‌کنند.»

گوگل در حال آزمایش قابلیت Passkey و ورود بدون پسورد به حساب‌ها در کروم و اندروید است

در حالی که این ویژگی فعلا برای برخی کاربران ارائه شده، گوگل قصد دارد تا آپدیت پایدار آن را در اواخر سال جاری میلادی ارائه کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از سنسور اثر انگشت دستگاه یا سایر فاکتورهای احراز هویت به جای رمز عبور، برای ورود به وب‌سایت‌های پشتیبانی‌ شده استفاده کنند.

از آنجایی که کلیدهای عبور بخشی از یک ابتکار در سرتاسر صنعت برای حذف رمز عبور محسوب می‌شوند، با دستگاه‌ها، پلتفرم‌ها و مرورگرهای مختلف کار می‌کنند. به عنوان مثال، همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، می‌توانید از یک کلید عبور ذخیره شده روی موبایل اندرویدی خود برای ورود به وب‌سایت‌ها از طریق مرورگر Safari استفاده کنید.

منبع:دیجیاتو

مطالب مرتبط