گزارش مالی جدید Microsoft منتشر شد: رشد ضعیف ویندوز و عملکرد خوب XBOX

غول فناوری برای سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۴ خود درآمد ۵۶.۵ میلیارد دلاری و سود ۲۲.۳ میلیارد دلاری را گزارش کرده است.

مایکروسافت نتایج مالی سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۴ خود را منتشر کرده است. طبق این گزارش، غول سازنده نرم‌افزار در سه‌ماهه اول ۵۶.۵ میلیارد دلار درآمد و ۲۲.۳ میلیارد دلار سود کسب کرده است که ارقام ارائه‌شده به‌ترتیب ۱۳ درصد و ۲۷ درصد رشد داشته‌اند. در حالی که مایکروسافت درآمد زیادی از دستگاه‌ها و ویندوز کسب نکرده است، اما در زمینه خدمات ابری، ایکس باکس و آفیس حرف زیادی برای گفتن دارد.

براساس گزارش Microsoft، درآمد OEM ویندوز که سازندگان رایانه‌های شخصی برای نصب ویندوز روی دستگاه‌های خود آن را به مایکروسافت پرداخت می‌کنند، در این سه ماهه ۴ درصد افزایش یافته است. درآمد حاصل از دستگاه‌های سخت‌افزاری مایکروسافت که شامل هولولنز، لوازم جانبی و دستگاه‌های سرفیس می‌شود نیز در سه ماهه اول ۲۲ درصد کاهش یافته است.

هرچند این شرکت اخیراً از سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲، سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ و حتی سرفیس گو ۴ جدید رونمایی کرده است، اما این دستگاه‌ها تا سه‌ماهه دوم تأثیری روی گزارش درآمد غول فناوری نخواهند گذاشت.

درآمد مایکروسافت از گیم

در بخش ایکس باکس، درآمد سخت‌افزاری مایکروسافت ۷ درصد کاهش یافته است. غول فناوری در خردادماه از نسخه مشکی‌رنگ و ۱ ترابایتی ایکس باکس سری اس رونمایی کرده بود، اما ظاهراً این دستگاه برای افزایش درآمد سخت‌افزاری ایکس باکس کافی نبوده است. بااین‌حال، درآمد محتوا و خدمات ایکس باکس که شامل سرویس اشتراکی Game Pass می‌شود ۱۳ درصد افزایش یافته است. درآمد کلی این شرکت در زمینه بازی نیز ۹ درصد افزایش داشته است.

مانند همیشه، کسب‌و‌کارهای ابری، سرور و Office Microsoft بیشترین میزان رشد درآمد را به خود اختصاص داده‌اند. مشترکین نسخه مصرف‌کننده مایکروسافت ۳۶۵ در مقیاس سالانه ۱۸ درصد رشد کرده و به ۷۶.۷ میلیون نفر رسیده‌اند. درآمد محصولات تجاری آفیس و خدمات ابری غول فناوری نیز با رشد ۱۵ درصدی سالانه همراه بوده‌اند.

مایکروسافت تیمز دیگر محصول در حال رشد غول سازنده ویندوز است. به گفته ساتیا نادلا، تیمز اکنون بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از ۱۰ هزار مشتری پولی اکنون از خدمات پریمیوم مایکروسافت تیمز استفاده می‌کنند.

در نهایت، کسب‌وکار ابری هوشمند مایکر‌وسافت در این سه ماهه ۲۴.۳ میلیارد دلار درآمد داشته است که میزان آن نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. درآمد سرویس Azure و سایر خدمات ابری این شرکت نیز ۲۹ درصد افزایش یافت.

مایکروسافت از تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان) Microsoft 365 Copilot را راه‌اندازی کرد و باید دید این سرویس چه تأثیری روی عملکرد مالی غول نرم‌افزاری در گزارش‌های آینده خواهد داشت.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط