گزارش خطای ویندوز هنگام هنگ‌کردن برنامه‌ها دقیقا چه عملکردی دارد؟

همه‌ی ما با پیام خطای ویندوز پس از هنگ‌کردن برنامه مواجه شده‌ایم. ویندوز با این پیام سعی می‌کند بگوید در حال یافتن راه‌حلی برای رفع مشکل است. در این مطلب با عملکرد دقیق این پیام خطا آشنا می‌شوید.

با توجه به اینکه پیام‌های خطای ویندوز هنگام هنگ‌کردن برنامه‌ها ناکارآمد هستند، به‌نظر منطقی می‌آید سؤالاتی درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد این پیام‌های خطا، به ذهنمان خطور کند. خوشبختانه مارک فادروس (Mark Phaedrus)، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار Windows Update Agent در مایکروسافت، این سؤال را کامل پاسخ داده است.

مارک فادروس در پاسخ این پرسش می‌گوید:

سعی می‌کنم به‌طور ساده‌ای توضیح دهم هنگام بروز این خطا، یعنی گزارش خطای ویندوز (Windows Error Reporting) چه اتفاقی می‌افتد.

۱. ابتدا برنامه هنگ می‌کند؛

۲. گزارش خطای ویندوز باز می‌شود که حاوی اطلاعات مهم درباره‌ی عملکرد برنامه هنگام هنگ‌کردن است؛

۳. سپس، از این اطلاعات برای ایجاد «مجموعه‌ی علائم» (Bucket Signature) استفاده می‌کند. ایجاد این مجموعه روشی کوتاه برای شناسایی توقف برنامه‌ها یا هنگ‌کردن آن‌ها است. توسعه‌دهندگان فقط با نگاه‌کردن به این «مجموعه‌ی علائم» نمی‌توانند دلیل مشکل را متوجه شوند؛ اما اگر چندین مشکل مجموعه‌ی علائم یکسانی داشته باشند، احتمال آن‌که دلیل بروز این مشکلات هم یکسان باشد، زیاد است؛

۴. چنانچه تنظیمات حریم خصوصی شما اجازه دهند، گزارش خطای ویندوز این مجموعه‌ی علائم را به مایکروسافت ارسال خواهد کرد؛

۵. در این مرحله، یکی از این سه اتفاق رخ می‌دهد:

الف. ممکن است کسی در مایکروسافت این مشکل را بررسی نکند. در این حالت، فقط سرورهای مایکروسافت پیامی مبنی‌بر ایجاد مشکل می‌دهند که حاوی مجموعه‌ی علائم مربوط است؛

ب. اگر تعداد پیام‌های دارای مجموعه‌ی علائم یکسان زیاد شود، آن‌گاه گزارش «باگ» به مفهوم «نقص نرم‌افزاری» به‌صورت خودکار ایجاد می‌شود و به‌منظور بررسی برای توسعه‌دهنده فرستاده می‌شود. معمولا توسعه‌دهندگان برای رفع باگ به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. برای مثال، اگر باگ به بخش به‌روزرسانی ویندوز مربوط باشد، احتمالا به فایل‌های لاگ (فهرست تغییرات) و محتوای آن در پنج سیستمی احتیاج باشد که دچار چنین باگی شده‌اند. گزارش خطای ویندوز به کاربر سیستم پیام می‌دهد و فایل‌های لاگ و اطلاعات رجیستری را درخواست می‌کند. اگر تنظیمات رعایت حریم خصوصی اجازه دهند، این فایل‌ها و اطلاعات به مایکروسافت ارسال می‌شوند و آن‌ها باید بررسی شوند. همچنین، پیامی دیگر دائما به‌ توسعه‌دهنده یادآوری می‌کند که هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات به‌قیمت از‌دست‌دادن شغلش خواهد بود. اگرچه از سوی شما چنین به‌نظر می‌رسد هیچ تغییری حاصل نشده است، با در‌دست‌داشتن این اطلاعات، این احتمال وجود دارد که مایکروسافت بتواند این باگ را برطرف کند؛

ج. اگر برای برطرف‌کردن باگ روش‌های ساده‌ای نظیر نصب آخرین پَچ ویندوز کافی نباشد، سرورهای گزارش خطا با پیام اطلاعاتی به کاربر ارسال و مشکل را برطرف می‌کند یا ممکن است پیام حاوی دستورالعملی باشد تا کاربر با اجرای آن بتواند مشکل را برطرف کند. البته مورد آخر بسیار نادر است؛ اما ممکن است اتفاق بیفتد.

نتیجه‌گیری

می‌توان گفت اگر کاربران دربرابر پیام‌های گزارش خطای ویندوز بی‌تفاوت باشند، ممکن است مایکروسافت هیچ‌گاه متوجه نشود مشکل در میان کاربران چقدر رایج است. پس درواقع، حس نوع‌دوستی می‌تواند کمک فراوانی کند تا تعامل میان کاربران و مایکروسافت برقرار و پیشرفت روزافزونی در ویندوز حاصل شود.

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *