گرامیداشت هشتمین سالگرد درگذشت استیو جابز توسط تیم کوک

هشت سال پیش در چنین روزهایی دنیای فناوری یکی از پیشگامان خود را از دست داد. پنجم اکتبر سال ۲۰۱۱ استیو جابز، مدیر اجرایی شرکت اپل بر اثر سرطان درگذشت. حالا تیم کوک، مدیر اجرایی حال حاضر کوپرتینویی‌ها، ضمن انتشار توییتی، یاد و خاطره وی را گرامی داشته است. او در توییت خود ضمن قرار دادن تصویری از استیو جابز که به لوگوی اپل نگاه می‌کند، جمله‌ای از وی را نقل قول کرده است: “ارزشمندترین دارایی ما زمان است.” تیم کوک در زیر این نقل قول نوشته است: “همیشه در خاطرمان هستی.”

cookedup

یک روز پیش از مرگ استیو جابز، شرکت از آی‌فون ۴s رونمایی کرده و برای اولین بار قابلیت سیری را به مخاطبان خود معرفی کرد. پس از مرگ جابز بسیاری اعتقاد داشتند سیب گازخورده از روزهای اوج خود فاصله خواهد گرفت، اما کوک با مدیریت صحیح روند رو به رشد شرکت را حفظ کرد. کوک به عنوان مدیر اجرایی شرکت اندازه صفحه نمایش آی‌فون‌ها را از ۳.۵ اینچ به ۶.۵ اینچ رساند و حتی تعداد آی‌فون‌های عرضه شده در یک سال را نیز افزایش داد. گسترش دستگاه‌های آی‌پد پرو و طراحی و تولید دو گجت پوشیدنی معروف اپل واچ و ایرپاد حوزه تجارت اپل را گسترش داد و این شرکت را تبدیل به اولین شرکت آمریکایی کرد که بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد.

در هشت سال گذشته کوک سیاست‌های درستی را در پیش گرفته که سودآوری شرکت را چند برابر کرده است. با به اوج رسیدن نقل و انتقال آی‌فون در سال ۲۰۱۵، شرکت تمرکز خود را بر روی کاربران اکتیو آی‌فون‌ها که تعدادشان به نهصد میلیون نفر می‌رسید، گذاشت و تصمیم گرفت در صورتی که این کاربران هندست خود را به جدیدترین نسخه آپگرید نکنند، باید سالانه برای استفاده از سرویس‌های مختلف شرکت حق اشتراک بپردازند. سرویس‌هایی مانند اپل موزیک، اپل آرکید، اپل تی‌وی پلاس و اپل نیوز پلاس از جمله مهم‌ترین سرویس‌های شرکت به شمار می‌روند. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد کوپرتینویی‌ها قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ سود سرویس‌های خود را از ۲۵ میلیارد دلار در چهار سال گذشته به ۵۰ میلیارد دلار برسانند. این سرویس‌ها در حال حاضر عنوان دومین بخش پر سود شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

Steve-and-Cook

گفتنی است جابز دو بار کلیدهای اپل را به کوک داده بود؛ یک بار در ژانویه سال ۲۰۰۹ که بیماری وی را مجبور به غیبت شش ماهه کرد. دومین بار در آگوست سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد. در این زمان جابز نامه‌ای به هیات مدیره نوشت و برنامه‌های جانشینی خود را تشریح کرد. وی پیشنهاد کرده بود خود به عنوان رییس شرکت منتسب شود و تیم کوک نیز به عنوان مدیر اجرایی به فعالیت بپردازد.

همیشه گفته‌ام اگر روزی برسد که دیگر نتوانم وظایفم را انجام دهم، خودم اولین نفری هستم که این موضوع را به اطلاع می‌رسانم. متاسفانه باید بگویم آن روز فرا رسیده است. من استعفای خود را به عنوان مدیر اجرایی شرکت اعلام می‌کنم. در صورت صلاحدید هیات مدیره، من دوست دارم به عنوان رییس شرکت و یکی از کارمندان اپل به خدمت خود ادامه دهم. به عنوان جانشین هم به شدت توصیه می‌کنم که تیم کوک به عنوان مدیر اجرایی شرکت انتخاب شود.

بسیاری عقیده دارند اپل دیگر آن شرکت خلاق زمان استیو جابز نیست و حالا نبض خلاقیت دنیای اسمارت‌فون‌ها در اختیار چینی‌ها قرار دارد. اما کوک در مصاحبه اخیر خود بیان کرده بود که خط تولید جدید محصولات اپل تمام کاربران را شگفت‌زده خواهد کرد. علاقه تیم کوک به واقعیت افزوده بر هیچکس پوشیده نیست و امکان دارد در سال آینده شاهد رونمایی و عرضه اولین هدست واقعیت افزوده شرکت باشیم. شایعات حکایت از دستگاهی به نام Glasses دارند که ظاهرا قرار است همان کاری را با واقعیت افزوده بکند که آی‌فون با دنیای اسمارت‌فون‌ها کرد.

منبع:آیتیرسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *