اخبار جدیدآموزندهاینترنت

کریپتو : معامله‌گران با نگرانی منتظر تب ETF اتریوم هستند

کریپتو : معامله‌گران با نگرانی منتظر تب ETF اتریوم هستند

(رویترز) – اتریوم ممکن است به لحظه‌ای نزدیک شده باشد که در کانون توجه قرار گیرد.

دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان امسال در حاشیه باقی مانده است، در حالی که بیت‌کوین، برادر بزرگترش، به دلیل معرفی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) جدید در ایالات متحده که به منظور پیگیری قیمت آن طراحی شده‌اند، به بالاترین حد خود رسیده است.

اما با توجه به اینکه ETFهای اتریوم نیز به زودی وارد بازار خواهند شد، برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً یک افزایش قیمت فراتر از بالاترین حد تاریخ خود در نوامبر ۲۰۲۱، که ۴,۸۶۷.۶۰ دلار بود، در پیش باشد.

“در نظر بگیرید که اتریوم تقریباً نیمی از سطح نقدینگی اسپات بیت‌کوین را دارد,” توماس پرفومو، رئیس استراتژی در صرافی کریپتو کراکن، گفت، اشاره به تجارت اتریوم در صرافی‌ها در مقابل بیت‌کوین. “نیمی از میزان نقدینگی به این معناست که برای ایجاد همان تأثیر قیمت روی اتریوم، به مقدار کمتری از دلارهای مطلق وارد بازار نیاز دارید.”

گورستان‌های کریپتو پر از سرمایه‌گذارانی است که فکر می‌کردند می‌توانند این بازارهای پرخطر و پر نوسان را به طور قابل اعتمادی پیش‌بینی کنند.

احتمالاً رها کردن توکن‌ها از صرافی ژاپنی منحل شده Mt. Gox در روزهای اخیر بازار را دچار مشکل کرده است و بیت‌کوین و اتریوم را تحت تأثیر قرار داده است. عوامل دیگر، مانند زمان‌بندی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده و انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز می‌تواند کریپتو را تحت فشار قرار دهد.

“شرکت‌کنندگان در بازار باید منتظر بازگشت نوسانات در بازارهای سنتی و کریپتو باشند,” جگ کونر، رئیس مشتقات در صرافی کریپتو بیت‌فینکس، در یادداشتی تحقیقاتی گفت. “تحولات نظارتی و سیاست‌های اقتصاد کلان نقش مهمی در شکل‌دهی به دینامیک بازار خواهند داشت.”

استیک و قفل شده

بیت‌کوین در ماه مارس به اوج‌های جدیدی رسید و تا ۷۳,۸۰۳.۲۵ دلار افزایش یافت، دو ماه پس از اینکه اولین ETF‌های اسپات بیت‌کوین شروع به معامله کردند، از ۴۵,۹۴۷ دلار قبل از راه‌اندازی. در مقابل، اتریوم همچنان از بالاترین حد خود فاصله زیادی داشته و در ماه مارس تنها تا ۴,۰۹۳.۷ دلار معامله شد.

این وضعیت می‌تواند با ورود ETF‌های اتریوم به بازار در هفته‌های آتی تغییر کند، کارشناسان می‌گویند که عرضه اتریوم محدود است و ورود سرمایه به ETF‌ها می‌تواند تأثیر بزرگی بر قیمت توکن نسبت به بیت‌کوین داشته باشد.

انتظار نمی‌رود که ETF‌های جدید اتریوم همان میزان شور و شوق سرمایه‌گذاران را جذب کنند که ETF‌های اسپات بیت‌کوین داشته‌اند، که تا اواخر ژوئن نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار در دارایی‌ها جذب کرده‌اند، طبق گفته Morningstar Direct.

تحقیقات از مدیر دارایی‌های کریپتو Grayscale Investments، که قرار است تراست اتریوم موجود خود را به یک ETF تبدیل کند، تخمین زده که ETF‌های اسپات اتریوم می‌توانند ۲۵%-۳۰% از تقاضای صندوق‌های بیت‌کوین را به خود اختصاص دهند.

اما با در نظر گرفتن ارزش بازار – با توجه به اینکه ارزش بازار اتریوم تقریباً یک‌سوم بیت‌کوین است – می‌تواند تاثیر قیمتی مشابهی به ازای هر دلار ورودی به ETF‌های اتریوم داشته باشد، زک پاندل، مدیر تحقیقات در مدیر دارایی‌های کریپتو Grayscale Investments گفت.

او افزود: “فکر می‌کنم مشابه چیزی است که اوایل امسال برای بیت‌کوین می‌دیدیم، جایی که فکر می‌کنیم تقاضای قابل توجهی برای این محصول جدید وجود خواهد داشت و این تقاضا با تصویری از عرضه که به نظرم کمتر از چیزی که به طور معمول درک می‌شود، تعامل خواهد داشت.”

برخلاف بیت‌کوین،  می‌تواند به عنوان سهام گذاشته شود، یا برای مدت معینی قفل شود، در ازای سود. پاندل تخمین زد که کمی کمتر از ۳۰٪ از عرضه اتریوم به عنوان سهام گذاشته شده است، در حالی که تقریباً ۱۰٪ دیگر در قراردادهای هوشمند قفل شده است. او گفت که این امر عرضه اتریوم موجود برای خرید برای ETF‌های جدید را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث افزایش قیمت شود.

 با خالق جوان “اتریوم” آشنا شوید بیشتر بدانید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا