کار جدید بیل گیتس، یک شرکت کولر سازی می باشد

 بیل گیتس با پول زیادی  که دارد یه کار  جدیدی به نام Blue Frontier  را در ساختن  کولر های کم مصرف را راه اندازی کرده.

سیستم‌‌های‌ تهویه خوشایند جدید معمولاً گازهای گلخانه‌ای انتشار و انرژی‌ فراوانی مصرف می نماید. محققان برای حل چنین مشکلات الگوریتم های  خلاقانه‌ای پیشنهاد دادند  که منجر‌ به ساختن یک میلیون استارت آپ  می باشد ، ولی نکته‌ اینجاست که مشکلات تموم نشده هنوز هم، بیل گیتس با سرمایه گذاری به روی کارخانه جدید خود قصد دارد سیستم های سرمایشی بر آب و هوا‌ روتغییر بدهد. Blue Frontier  دستگاه های جدید پیشنهاد شده توسط محققان  می باشد، که رویای سیستم‌های تهویه خوشایندی پاکیزه را با استفاده از رقیق کردن نمک غلیظ دنبال می نماید و واکنش ها قدری  امیدوارکننده می باشد که شرکت تولیدکننده این کولر جد‌یدا یه چک از بیل گیتس گرفتند .

بیل گیتس بنیان‌گذار مایکروسافت تا سال ۲۰۰۰، به مدت ۲۵ سال مدیرعامل شرکت مایکروسافت بوده است، و تا سال ۲۰۱۴ در مجموع ۳۹ سال، ریاست هیئت مدیره مایکروسافت بود.  همچنان هم به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی و رئیس هیئت مدیره این شرکت فعالیت داشته و  اکنون هم شغل و کسب و کار جدید او سرمایه‌گذاری بر روی پروژه مفید تولید دستگاه های سیستم سرمایشی می باشد.

سیستم سرمایشی به مجموع سیستم‌هایی گفته می‌شود که جهت سرد و خنک کردن محیط ها استفاده می‌کنند.

این سیستم‌ها متنوع هستند   که شامل کولر‌های آبی، گازی، اسپلیت‌ها، فن کویل‌ها و چیلرها می باشد. اولین اقدام برای ساخت این سیستم‌های سرمایشی در سال ۱۸۸۰ میلادی توسط دکتر جان گری شکل گرفت، که طی آن یک سیستم تهویه هوا ذا تولید کردند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

 

نتیجه  یک مطالعه‌ جدید نشان می‌دهد که هر ساله حدود ۵۳۱ میلیون تن دی اکسید کربن از طریق  سیستم‌های سرمایشی آزاد می‌شوند و ۵۹۹ میلیون تن آلاینده نیز در هنگام پاک کردن رطوبت ها از این دستگاه‌ها وارد محیط می‌شود.

بلوفرانتیر یک استارت آپ استوار در فلوریدا می باشد که بر مهندسی نسل‌ آینده هم سیستم‌‌های‌ تهویه خوشایند متمرکز هستند .  بیل گیتس از ساخت این سیستم های سرمایشی حمایت‌ می نماید . میزان‌ استفاده‌ کردن از سیستم‌‌های‌ سرمایشی در فناوری‌ بلوفرانتیر ، یک سوم تا یک پنجم حجم‌ مورد‌ احتیاج در سیستم‌‌های‌ دیگر می باشد و همین موضوع‌ مقدار آلایندگی اثربخشی را در گرمایش جهانی را کمتر می‌کند.

 

شرکت  سازنده‌ این تکنولوژی اختراعی را ادعا‌ می نمایند که اختراع جدیدشان می‌تواند استفاده انرژی‌ را تا ۹۰ درصد کم کنه، رقمی که خیلی امیدوارکننده می باشد، و توانسته ۲۰ میلیون دلار از صندوق‌ سرمایه‌گذاری بیل گیتس (Breakthrough Energy Ventures) بدست‌آورد بیاورد . بلوفرانتیر در پی حل  کردن مشکل‌ خنک‌سازی ساختمان‌‌های‌ مسکونی‌ و غیرمسکونی مدرن  تازه ساخت‌ می باشد، که می‌تواند یک واحد را کاملا پشتیبانی کند .

 شرکت‌ تولید کننده بلوفرانتیر بار‌ها‌ درخواست‌ واحد‌های‌ خبرگزاری‌ را برای شفاف‌سازی درباره روش دقیق‌ جاسازی‌ این فناوری‌ را رد کرده ، ولی یکی از طراحان این فناوری‌ به‌تازگی گزارشی در سایت شرکت‌ انتشار داده که یک مجموعه اطلاعات‌ ناچیز را شامل‌ می گردد . با توجه‌ به این گزارش‌ ، به علت همزمانی‌ راندمان سرمایشی این فناوری‌ مدرن و ویژگی ذخیره‌ انرژی‌ ، مشکلات مصرف‌ برق در هنگام اوج‌ مصرف‌ در روز‌های‌ گرم تابستان به شدت‌ افت می‌کند . همچنین‌ به علت اینکه این فناوری‌ در ساعاتی از روز‌ انرژی‌ ذخیره‌ شده‌ را بکار می گیرد ، مبلغ برق مصرفی برای خریدکنندگان هم می‌شود.

 

خنک کردن این سیستم از محلول نمک اختصاص حاصل  میشود که مثل  یک ماده خشک‌کننده عمل می‌کند. این محلول نمک از راه یک پمپ حرارتی که کمی از آب را تبخیر میکند، به شدت غلیظ می‌شود و تا زمانی که نیاز به تهویه هوا باشد، از اتمسفر بسته می‌شود. وقتی که محلول به هوا تماس پیدا نماید، با جذب بخار آب، هوا را مرطوب می‌کند و بعد  از طریق خنک سازی غیرمستقیم تبخیری، باعث خنک شدن هوا می‌شود .

این یکی از آن فناوری‌هایی می باشد که وقتی آن را ببینیم باور می‌کنیم. در حالی که مهر تایید بیل گیتس امیدوارکننده هست، و علم در شیمی پایه و ترمودینامیک غرق شده ، ولی میلیون ها متغیر دیگر مانع از عرضه گسترده محصول Blue Frontier هستند.

منبع: https://gizmodo.com/bill-gates-blue-frontier-

مطالب مرتبط