چگونه با ساخت رم دیسک از رم کامپیوتر به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟

نرم‌افزارهای RAMDisk زیادی در اینترنت پیدا می‌شوند که “رم دیسک” می‌سازند و هر بار که کامپیوتر را خاموش می‌کنید داده‌ها را روی هارد دیسک ذخیره می‌کنند. یکی از بهترین ابزارها در این زمینه RAMDisk شرکت DataRAM است. تنظیم و راه‌اندازی این نرم‌افزار ساده است و حداکثر تا ۴ گیگابایت از فضای ذخیره‌ساز را پشتیبانی می‌کند. اجازه دهید ببینیم رم دیسک DataRAM در ویندوز ۱۰ چگونه کار می‌کند.

اگر در کامپیوتر خود از هارد دیسک استفاده می‌کنید حتما به‌شما پیشنهاد شده که برای سرعت بیشتر در ذخیره‌سازی اطلاعات از هارد SSD استفاده کنید. اگر می‌خواهید زمان بارگذاری اپ‌ها را بهبود بخشید، اگر می‌خواهید میزان کارایی دستگاه را در هنگام گیم بالا ببرید، یا می‌خواهید برای پخش راحت‌تر فیلم‌های ۴K را ذخیره کنید SSD بهترین گزینه است. اما نکته منفی آنها قیمت بسیار بیشتری است که نسبت به هارد دیسک معمولی دارند.

اما آیا می‌دانستید که می‌توانید از مازاد رم دستگاه به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنید؟ تسک منیجر ویندوز را باز کنید و میزان مصرف رم را بررسی کنید. به‌احتمال زیاد مقدار زیادی رم دارید که بدون استفاده مانده است. پس شاید بتوان از میزان رم استفاده نشده‌ای که در سیستم دارید برای ساخت رم درایو یا رم دیسک استفاده کنید.

اما رم دیسک (RAMDisk) چیست؟

رم دیسک مانند تمام درایوهای دیگری که در کامپیوتر دارید یک درایو مجازی است. اما رم دیسک داده‌ها را به‌جای ذخیره‌سازی روی هارد دیسک یا SSD روی رم ذخیره می‌کند. از آنجایی‌که رم دیسک از رم کامپیوتر برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند، سرعت انتقال داده‌ها بسیار بالا است.

شما حتما متوجه کاهش بیش از حد در زمان بارگذاری اپ‌های نصب شده روی رم دیسک خواهید شد چون اصلا نیازی به انتقال داده‌ها از هارد به رم نیست. اما توجه داشته باشید که رم ناپایدار است و اگر برق آن تأمین نباشد نمی‌تواند اطلاعات را ذخیره کند.

پس داده‌ها تا زمانی که منبع تغذیه کامپیوتر کار می‌کند در رم باقی می‌مانند. ولی به‌محض خاموش کردن کامپیوتر، تمام داده‌هایی که داخل رم قرار دارند از بین می‌روند.

چگونه رم دیسک بسازیم؟

همان‌طور که گفته شد در اینترنت نرم‌افزارهای متعددی برای ساخت رم دیسک وجود دارند که با خاموش شدن کامپیوتر هم‌چنان داده‌ها را روی هارد ذخیره نگه می‌دارند. وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید، نرم‌افزار رم دیسک به‌طور خودکار این داده‌ها را روی رم دیسک ذخیره می‌کند.

پس نرم‌افزارهای طرف سوم رم دیسک نیاز به انتقال داده‌ها در حالت‌های خاموش یا روشن شدن کامپیوتر را حذف می‌کنند. سیستم‌عامل ویندوز به‌طور پیش‌فرض حداقل ۲ گیگابایت رم نیاز دارد تا بتواند به‌درستی عمل کند. از طرف دیگر، کاربران حداقل به ۱ گیگابایت رم برای اجرای نرم‌افزارهای دیگر نیاز دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید رم دیسک بسازید باید حداقل ۴ گیگابایت رم فیزیکی در کامپیوتر داشته باشید.

چگونه در ویندوز ۱۰ از رم به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟

برای اینکه از رم به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنید باید از نرم‌افزار رم دیسک DataRAM استفاده کنید. تنظیم و راه‌اندازی این نرم‌افزار ساده است و حداکثر تا ۴ گیگابایت از فضای ذخیره‌ساز را پشتیبانی می‌کند.

۱- در ابتدا رم دیسک را دانلود و روی ویندوز ۱۰ کامپیوتر خود نصب کنید. بعد از نصب، نرم‌افزار را اجرا کنید.

در ویندوز 10 با ساخت رم دیسک از رم مازاد کامپیوتر به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟ 2

۲- در این قسمت رابطی مشابه با شکل زیر می‌بینید. در این قسمت باید اندازه دیسک را تعیین کنید.

در ویندوز 10 با ساخت رم دیسک از رم مازاد کامپیوتر به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟ 3

۳- به زبانه Load/Save بروید. بعد از آن دو گزینه Load Disk Image at Startup و Save Disk Image at Shutdown را فعال کنید.

در ویندوز 10 با ساخت رم دیسک از رم مازاد کامپیوتر به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟ 4

۴- اگر قرار است از رم دیسک برای ذخیره نرم‌افزار استفاده کنید، می‌توانید فایل ایمیج را با کلیک بر روی دکمه Save Image Now به‌صورت دستی ذخیره کنید.

در ویندوز 10 با ساخت رم دیسک از رم مازاد کامپیوتر به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟ 5

۵- یک پنجره پاپ‌آپ برای تأیید می‌بینید. روی Install کلیک کنید.

در ویندوز 10 با ساخت رم دیسک از رم مازاد کامپیوتر به‌عنوان هارد دیسک استفاده کنیم؟ 6

۶- رم دیسک تازه ساخته شده به‌صورت یک دیسک محلی معمولی در My Computer قابل مشاهده خواهد بود.

و به همین راحتی کار تمام شد!

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *