چه زبان‌های برنامه‌نویسی برای ساخت برنامه‌های اندرویدی مناسب هستند؟

چه زبان‌های برنامه‌نویسی برای ساخت برنامه‌های اندرویدی مناسب هستند؟

بیش از یک دهه است که اندروید به شکل گسترده در تجهیزات مختلف استفاده می‌شود و توسعه‌دهندگان مختلفی بر مبنای این اکوسیستم کسب درآمد می‌کنند. با این‌حال، هیچ‌گاه برای یادگیری برنامه‌های اندرویدی و iOS دیر نیست. به بیان دقیق‌تر، اکنون بهترین زمان برای یادگیری برنامه‌های اندرویدی است، زیرا منابع آموزشی غنی در دسترس قرار دارد و کاربران می‌توانند به روش‌های مختلف اقدام به ساخت برنامه‌های اندرویدی کنند. با توجه به این‌که امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی روی دستگاه‌های مختلف و حتا روی ویندوز ۱۱ نیز فراهم است، در نتیجه اگر روی برنامه‌نویسی این اکوسیستم میلیاردی سرمایه‌گذاری کنند ضرر نخواهید کرد. چه زبانی برای ساخت برنامه‌های اندرویدی بهترین عملکرد را دارد؟ خوشبختانه در زمینه ساخت برنامه‌های اندرویدی حق انتخاب‌های زیادی دارید و اگر با ترکیب نحوی هر یک از زبان‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم آشنا هستید، مشکلی خاصی از این بابت نخواهید داشت.

به دنبال ساخت چه برنامه‌هایی هستید؟

توسعه‌دهنده‌گان اندرویدی به دنبال ساخت برنامه‌های گفت‌وگو و پیام‌رسان، بازی‌ها، ماشین حساب‌ها، یادداشت‌ها، پخش‌کننده‌های ویدیویی، برنامه‌های آب‌وهوایی و موارد این چنینی هستند. تمامی این برنامه‌ها با استفاده از زبان‌ها و چارچوب‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم قابل ساخت هستند. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم مطالب و مقالات مرتبط با برنامه‌نویسی گوشی‌های همراه را مطالعه کنید. این مقالات ایده‌های جذابی در اختیارتان قرار می‌دهند تا برنامه‌های اندرویدی موفق و پول‌ساز را طراحی کنید

۱. زبان جاوا (Java)

جاوا انتخاب خوبی در این زمینه است، زیرا تا پیش از پشتیبانی رسمی گوگل از زبان کاتلین، زبان رسمی و اول ساخت برنامه‌های اندرویدی به شمار می‌رفت. جاوا دومین زبان فعال در گیت‌هاب است که قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد. به بیان دقیق‌تر، اگر روی یادگیری جاوا تمرکز کنید به اندازه‌ای منابع آموزشی در اختیارتان قرار دارد که هیچ‌گاه با مشکل خاصی از بابت درک نکات پیچیده روبرو نخواهید شد. علاوه بر این، انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت این زبان منسوخ شده و نمونه قدرتمند دیگری جایگزین آن شود. به عنوان یک فرد تازه‌کار، ابتدا باید به فکر یادگیری الگوها و اصطلاحات پیرامون این زبان باشید و در ادامه به سراغ مباحث بروید که در ساخت برنامه‌های اندرویدی مورد نیاز است. البته به این نکته دقت کنید که جاوا برخی از ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری‌های زبان‌های جدید را ندارد. بنابراین اگر از زبان سوئیفت استفاده می‌کنید و قصد دارید به سراغ یادگیری زبان جاوا بروید با یکسری محدودیت‌ها روبرو هستید.

۲. زبان کاتلین (Kotlin)

در حال حاضر، کاتلین زبان رسمی و اصلی طراحی برنامه‌های اندرویدی است که برای اجرا به ماشین مجازی جاوا نیاز دارد. به بیان دقیق‌تر، برنامه‌های کاتلین روی بایت‌کدهای جاوا قرار می‌گیرند و به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا روی هر ماشینی که Java Runtime Environment را پشتیبانی می‌کند اجرا شوند. با توجه به این‌که بیشتر ماشین‌ها از محیط فوق پشتیبانی می‌کنند، کاتلین یک راه‌حل ساده برای ساخت برنامه‌های چندسکویی است. با کاتلی شما بهترین ویژگی‌های جاوا را بدون نقاط ضعف آن در اختیار دارید. علاوه بر این، ترکیب نحوی کاتلین ساده، شفاف و قدرتمند است تا توسعه‌دهندگان یک تجربه کاربری راحتی را به دست آورند. کاتلین در مقایسه با سایر زبان‌هایی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد نسبتا جدید است، زیرا در سال ۲۰۱۱ پدید آمد و تا سال ۲۰۱۶ در دسترس همگان قرار نداشت. با این‌حال، یک زبان رایگان و متن‌باز است که به سرعت در حال پیشرفت است.

۳. زبان سی شارپ (C#)

سی شارپ یک زبان قدرتمند است که تمام ویژگی‌های شاخص جاوا را در خود جای داده است و به شکل جدی توسط مایکروسافت پشتیبانی میرشود. در گذشته اصلی‌ترین مشکل زبان سی شارپ در محدود بودن این زبان به سیستم‌های ویندوز خلاصه می‌شود، زیرا به چارچوب دات‌نت متکی بود. اما اکنون شرایط تغییر پیدا کرده است. هنگامی که مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ میلادی دات‌نت را متن باز کرد و شرکت زامارین را خریداری کرد به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا پروژه‌های سی‌شارپ را به گونه‌ای طراحی کنند که امکان اجرای آن‌ها روی بسترهای مختلف فراهم شود. در حال حاضر توسعه‌دهندگان می‌توانند از Xamarin.Android و Xamarin.IOS همراه با ویژوال استودیو یا زامارین استودیو برای ساخت برنامه‌های اندرویدی استفاده کنند. یادگیری سی شارپ مزایای زیادی برای شما به همراه دارد، زیرا نه تنها در زمینه ساخت برنامه‌های اندرویدی، بلکه در زمینه ساخت برنامه‌های دسکتاپی، شبکه و… قابل استفاده است و علاوه بر این زبان اصلی ساخت بازی‌ها با استفاده از موتور بازی‌ساز یونیتی به شمار می‌رود. در گذشته زامارین به شکل پولی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داشت، اما امروزه به شکل رایگان قابل استفاده است.

۴. زبان پایتون (Python)

در شرایطی که اندروید به شکل بومی از پایتون پشتیبانی نمی‌کند، اما ابزارهایی وجود دارد ک اجازه می‌دهند در زبان پایتون برنامه‌هایی را نوشته و آن‌ها را به APK تبدیل کنید تا امکان اجرای آن‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی فراهم شود. Kivy یکی از قدرتمندترین راه‌حل‌ها در این زمینه است. Kivy نه تنها متن‌باز است، بلکه امکان به‌کارگیری آن روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس نیز قابل استفاده است و از اندروید و iOS نیز پشتیبانی می‌کند. البته به این نکته دقت کنید برنامه‌هایی که با Kivy برای اندروید طراحی می‌کنید APKهای بزرگ‌تری دارند، اجرای آن‌ها کندتر است و عملکردی نسبتا کمتر از برنامه‌های عادی دارند.

۵. ترکیب زبان‌های جاوااسکریپت، HTML5 و CSS

این سه زبان که شالوده اصلی برنامه‌نویسی فرانت‌اند سمت وب به شمار می‌روند، نسبت به نسخه‌های اولیه تکامل زیادی را تجربه کرده‌اند. به‌طوری که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های کاربردی برای گوشی‌ها و کامپیوترها را با استفاده از آن‌ها بنویسند. به بیان دیگر، شما یک برنامه وب‌محور دارید که به عنوان یک برنامه آفلاین اجرا می‌شود. برای ساخت برنامه‌های اندرویدی می‌توانید از Adobe Cordova استفاده کنید که یک چارچوب متن‌باز است و iOS، ویندوز ۱۰ موبایل، فایرفاکس، بلک‌بری و…. را پشتیبانی می‌کند. Cordova با وجود عملکرد خوبی که دارد توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند برای ساخت برنامه‌های اندرویدی زحمت بیشتری را متحمل شوند. به همین دلیل بسیاری از مردم از Inonic Framework استفاده می‌کنند. گزینه دیگری که وجود دارد React Native است. این کتابخانه می‌تواند در اندروید، iOS و اکوسیستم ویندوز استفاده شود.

۶. زبان لوا (Lua)

Lua یک زبان نوشتاری نسبتا قدیمی است که برای تکمیل برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های سی، VB.Net و…. استفاده می‌شود. بر همین ویژگی‌های خاص خود را دارد. به‌طور مثال آرایه‌ها در این زبان به جای صفر از یک آغاز می‌شوند و فاقد کلاس‌های بومی است. با این‌حال در برخی از زمینه‌ها می‌توان از Lua به عنوان یک زبان اصلی استفاده کرد که Corona SDK یک مثال خوب در این زمینه است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از Corona برای ساخت برنامه‌های قدرتمند با استفاده از Lua استفاده کنند. برنامه‌هایی که امکان اجرای آن‌ها روی اکوسیستم‌های مختلف مثل مک، اندروید، iOS، اپل تی‌وی و اندروید تی‌وی نیز فراهم است.

۷. زبان‌های سی و سی‌پلاس‌پلاس

گوگل برای ساخت برنامه‌های اندرویدی دو بازار برنامه‌نویسی ارائه کرده است. SDK که از جاوا استفاده می‌کن و NDK که از زبان‌های قدیمی و قدرتمند سی و سی‌پلاس‌پلاس استفاده می‌کند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که نمی‌توان یک برنامه را با استفاده از سی، سی‌پلاس‌پلاس و جاوا بسازید، بلکه NDK اجازه می‌دهد تا یک کتابخانه بومی ایجاد کنید و قابلیت‌هایش را در کدهای جاوا استفاده کنید. در بیشتر موارد نیازی به استفاده از NDK ندارید، زیرا NDK بیشتر زمان‌هایی استفاده می‌شود که نیازمند انجام وظایف سنیگنی هستید و دوست دارید به عملکرد بهتری دست پیدا کنید. NDK اجازه می‌دهد در برنامه‌های خود از کتابخانه‌های سی و سی‌پلاس‌پلاس استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *