چرا باید تجهیزات شبکه را برچسب‌گذاری و نام‌گذاری کنیم؟

مستندات‌سازی و به‌روز نگه‌ داشتتن مستندات ضمن آن‌که فرآیند اشکال‌زدایی را ساده و کارآمدتر می‌کند، همچنین مانع از آن می‌شود که یک سازمان خرید‌های بیهوده‌ای انجام دهد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. راز موفقیت اسناد در نام‌گذاری درست و سیستماتیک تجهیزات مستتر است. شما باید برای هر دستگاه و کابلی از برچسب درستی استفاده کرده و در اسناد به وضوح از این برچسب‌ها استفاده کنید.

در  زمینه برچسب‌گذاری و نام‌گذاری تجهیزات شبکه قواعدی وجود دارد که از جمله این قواعد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • از نام‌های توصیفی استفاده کنید. (اطلاعات باید در کمترین میزان درج شوند تا هک شبکه به سادگی امکان‌پذیر نباشد.)
  • فقط به مواردی اشاره کنید که شناسایی دستگاه‌ها را ساده می‌کنند.
  • نام‌ها و اطلاعات نباید بیش از اندازه پیچیده باشند.
  • از نام‌گذاری یکسان برای محصولات مختلف اجتناب کنید. بهتر است از کلمات اختصاری برای نام‌گذاری استفاده کنید.
  • برای تجهیزاتی که برچسب‌گذاری کرده‌اید و در اسناد به نام آن‌ها اشاره کرده‌اید باید به نام ساختمان، طبقه، شماره اتاق مرکز داده، شماره رک همراه با تصویری از آن‌ها اشاره کنید. اگر سازمان شما فراکشوری است، باید نام قاره، کشور، ایالت، شهر و سایر موارد مرتبط را به شکل پلکانی از بالا به پایین درج کنید.
  • هرگونه ریسک‌های امنیتی را همراه با جزییات مربوطه مشخص کنید. مطمئن شوید که نام‌گذاری و برچسب‌گذاری اطلاعات در پشت درب‌های قفل شده و درون بانک‌های اطلاعاتی مطمئن ذخیره شوند. مکانی که این اسناد در آن قرار می‌گیرند باید محرمانه تلقی شوند تا خطر دسترسی هکرها به این اطلاعات کاهش پیدا کند.
  • دستگاه‌های شبکه باید نام‌های مشخصی داشته باشند و اختصارات بیان‌گر دستگاه‌ها باشند. برای درگاه‌های یک سوییچ از نام‌های طولانی استفاده نکنید.
  • برای جک‌هایی که روی دیوارها قرار گرفته بهتر است برچسب‌گذاری همراه با عنوان شغلی کارمندان باشد. از نام خود کارمندان نباید استفاده کنید.

شکل زیر یک نمونه خوب از برچسب‌گذاری را نشان می‌دهد. دقت کنید در زمان برچسب‌گذاری از کارکترهای اختصاری همراه با اعداد استفاده شده است. (بیشتر کارشناسان شبکه ترجیح می‌دهند از کابل‌های رنگی برای متمایز کردن عملکرد کابل‌ها استفاده کنند. )

آموزش رایگان دوره نتورک_پلاس (+Network) مدیریت موجودیت_های شبکه-_ آشنایی با اسناد تجاری شبکه (بخش 15 )01

در کنار برچسب‌گذاری کابل‌ها، شما باید پورت‌ها و جک‌هایی که کابل‌ها به آن‌ها متصل شده‌اند را هم برچسب‌گذاری کنید. برچسب‌ها را مستقیم روی پچ‌پانل‌ها، سوییچ‌ها، روترها، کامپیوترها و…. قرار دهید و مطمئن شوید که برای شناسایی سیستم‌ها، مدارات و اتصالات می‌توان از این برچسب‌ها استفاده کرد.

منبع:شبکه-مگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *