پس‌لرزه فاجعه Nothing Chats؛ iMessage اندروید از دسترس خارج شد

Sunbird، برنامه‌ای که iMessage را به دستگاه‌های اندرویدی می‌آورد، به دلیل مشکلات امنیتی تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج شد.

Sunbird که iMessage دستگاه‌هایی مانند آیفون و آیپد را به گوشی ها و دستگاه‌های اندرویدی می‌آورد، تصمیم گرفته است به خاطر مشکلات امنیتی تا اطلاع ثانوی برنامه‌ی خود را از دسترس خارج کند.

Sunbird که اولین‌بار در اواخر سال ۲۰۲۲ برنامه‌ی آی‌مسیج خود را برای دستگاه‌های اندروید معرفی کرده بود به دلیل همکاری با شرکت ناتینگ برای انتشار برنامه‌ی Nothing Chats روی گوشی Nothing Phone 2 بیش از پیش در کانون توجه‌ها قرار گرفت، اما این برنامه به دلایل امنیتی کمتر از یک روز در دسترس بود و بعد از آن ناتینگ تصمیم گرفت تا انتشار نسخه‌ی نهایی را به تعویق بیندازد و آن را از دسترس خارج کند.

Sunbird و Nothing Chats به نوبه‌ی خود نتوانستند به وعده‌ی رمزگذاری سرتاسری پیام‌ها و فایل‌های کاربران عمل کنند. این امر باعث می‌شد تا سایر کاربران به آسانی بتوانند به داده‌های دیگر کاربران دسترسی داشته باشند، در نتیجه فایل‌های زیادی از این طریق در معرض آسیب قرار گرفتند.

Sunbird در پاسخ به این اتفاقات بیان کرد که داده‌ها را در سرور خودش ذخیره نمی‌کند. این برنامه در ادامه بیانیه‌ی خود اشاره کرد که آن‌ها داده‌های کاربران را از طریق Firebase ذخیره می‌کنند.

ناتینگ نیز در پاسخ به اتفاقات پیش آمده بلافاصله Nothing Chats را از دسترس خارج کرد. کاربرانی که از قبل برنامه را روی گوشی ناتینگ خود بارگیری کرده بودند، با ورود به برنامه با پیغامی از طرف ناتینگ رو به رو شدند که به آن‌ها اعلام می‌کرد برنامه متوقف شده است.

همانطور که انتظار می‌رفت Sunbird علاوه بر پیام‌رسان ناتینگ این خدمات را برای پیام‌رسان خودش نیز ارائه کرده است.

طبق گزارش کاربران در ردیت، Sunbird برای آن‌ها اعلانی مشابه ناتینگ مبنی‌بر توقف برنامه تا اطلاع ثانوی ارسال کرده است. در ادامه‌ی این اعلان توضیحاتی از طرف برنامه ارائه شده که به کاربران می‌گوید این کار به منظور بررسی مشکلات امنیتی صورت گرفته است.

اعلان دریافت شده توسط کاربران از طرف Sunbird

Sunbird تنها چند ساعت قبل از خاموشی نهایی خود اعلان دیگری برای کاربران مبنی بر اینکه فقط اشتراک‌گذاری فایل چندرسانه‌ای در این پیام‌رسان قطع می‌شود ارسال کرد و به آن‌ها یادآور شد که پست‌های آن‌ها را حفظ خواهد کرد و در زمان مناسب آن‌ها را در جریان آخرین اتفاقات رخ داده خواهد گذاشت.

بنابراین در حال حاضر سرور‌‌های Sunbird کاملاً از دسترس خارج شده‌اند و زمان شروع به کار مجدد آن‌ها هنوز مشخص نیست. سان‌برد فعلاً به نوتیفیکیشن برنامه‌اش بسنده کرده و هیچ بیانیه‌ای در دسترس رسانه‌ها قرار نداده است.

بر اساس شواهد به نظر می‌رسد شکست Sunbird اجتناب‌ناپذیر است. هنگامی که این برنامه منتشر شده بود، جلسه‌های توجیهی از طرف آن‌ها با کاربران و رسانه‌ها برگزار می‌شد، اما مسئله اینجا بود که آن‌ها حاضر به پاسخگویی به سؤال‌هایی که مربوط به مسائل فنی می‌شدند نبودند. کاربرانی که از طریق Discord با آن‌ها ارتباط می‌گرفتند نیز در صورت پرسیدن اینگونه سؤال‌ها از طرف Sunbird از فعالیت محروم می‌شدند.

Sunbird هنوز در وب‌سایت خود تأیید نکرده که از دسترس خارج شده است. همچنین سرویس مورد بحث هنوز ادعا‌هایی مبنی بر رمزگذاری سرتاسری پیام‌ها و عدم ذخیره‌ی داده‌ها دارد. علاوه‌بر این برنامه‌ی مدنظر دیگر در Play store دردسترس نیست، اما کاربران این قابلیت را دارند تا آن را از طریق سایت‌های متفرقه دانلود و نصب کنند.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط