ویندوز ۱۱: به‌روزرسانی جدید با چالش‌های عجیب و غریب

مایکروسافت دو گروه کاربری جدید برای ویندوز ۱۱ تعریف کرده است: کاربرانی که از رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی Copilot+ استفاده می‌کنند و کسانی که از این تکنولوژی بهره‌مند نیستند. مایکروسافت اخیراً اعلام کرده که نسخه جدید ویندوز ۱۱، یعنی ۲۴H2، تنها برای کاربران دستگاه‌های Copilot+ در دسترس خواهد بود.

شرکت مایکروسافت روز شنبه گذشته اعلام کرد که فرآیند انتشار نسخه ۲۴H2 ویندوز ۱۱ با بیلد ۲۶۱۰۰.۸۶۳ به کانال پیش‌نمایش انتشار از سر گرفته شده است. اما در یادداشتی برای پشتیبانی آمده است: “مهم: ویندوز ۱۱، نسخه ۲۴H2 فقط برای دستگاه‌های رایانه‌ای Copilot+ موجود است.”

این تصمیم برای شرکتی که همواره بر یکپارچه‌سازی کاربرانش در یک پایگاه کد واحد تاکید داشته، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

طبق آمار ماه مه ۲۰۲۴، استت‌کانتر اعلام کرد که ویندوز ۱۰ با سهم ۶۴.۷ درصدی بازار در ایالات متحده، همچنان سیستم‌عامل غالب است. در مقابل، ویندوز ۱۱ تنها حدود ۳۲.۳ درصد از کاربران آمریکایی را شامل می‌شود. با محدود کردن ارتقاء ویندوز ۱۱ به سخت‌افزار Copilot+، مایکروسافت احتمالاً دامنه دستیابی ویندوز ۱۱ را در حال حاضر محدود می‌کند.

به عبارت دیگر، مایکروسافت توسعه خود را به سه دسته تقسیم کرده است: ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۱ برای سخت‌افزار قدیمی و ویندوز ۱۱ برای سخت‌افزار Copilot+. به نظر می‌رسد که این تصمیم کاملاً نامعقول باشد.

این به‌روزرسانی، قابلیت Copilot را به نوار وظیفه بازمی‌گرداند و آن را به شکل یک اپلیکیشن درمی‌آورد. در ماه مه، مایکروسافت جزئیات تغییرات موجود برای کاربران سخت‌افزار Copilot+ در ویندوز ۱۱ نسخه ۲۴H2 را اعلام کرد، از جمله پشتیبانی از Wi-Fi 7، پس‌زمینه‌های HDR، Sudo برای ویندوز و موارد دیگر. مایکروسافت اعلام کرد: “ما در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌ها و بهبودهای جدید ویندوز ۱۱ نسخه ۲۴H2 ارائه خواهیم داد.”

در حال حاضر، این ویژگی‌ها شامل Recall نمی‌شوند، زیرا مایکروسافت آن را برای آزمایش از طریق کانال‌های معمولی Insider ویندوز ۱۱ متوقف کرده است.

خلاصه کلام، نسخه ۲۴H2 ویندوز ۱۱ برای آزمایش در دسترس است، اما فقط برای دارندگان سخت‌افزار Copilot+. آیا این به این معناست که رایانه‌های Copilot+ بدون نسخه ۲۴H2 عرضه خواهند شد تا کاربران بتوانند آن را به‌صورت اختیاری بعداً آزمایش کنند؟ برای به‌روزرسانی که قرار است محور آن هوش مصنوعی باشد، به نظر نمی‌رسد که هوشمندی زیادی در تصمیمات مربوط به این نسخه از ویندوز ۱۱ به کار رفته باشد.

مطالب مرتبط