هواوی به‌زودی مجوز استفاده از سرویس‌های گوگل‌پلی را دریافت خواهد کرد

تحریم هواوی همچنان ادامه دارد، اما براساس گزارشی که اوایل این هفته در نیویورک تایمز منتشر شد، این شرکت به‌زودی قادر به دسترسی به زنجیر تامین آمریکایی خود خواهد بود. همانطور که احتمالا می‌دانید، هواوی به دلایل امنیتی در لیست Entity وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته است. قرار گرفتن شرکت چینی در این لیست، آن را از دسترسی به قطعات و نرم‌افزار شرکت‌های آمریکایی، که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیارد دلار برای خرید آنها صرف کرده بود، منع کرده است. این ممنوعیت، همچنین هواوی را از دریافت لایسنس سرویس‌های گوگل پلی و اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، مپس، سرچ، جیمیل و یوتیوب باز داشته است. به خاطر همین محدودیت‌ها بود که هواوی اخیرا سری میت ۳۰ را با نسخه اوپن سورس اندروید و اپ گالری خودش روانه بازار کرد.

پیش‌بینی هواوی برای امسال این بود که با بارگیری ۳۰۰ میلیون گوشی هوشمند، می‌تواند سامسونگ و اپل را پشت سر گذاشته و در رتبه نخست بزرگترین سازنده اسمارتفون دنیا قرار بگیرد. اما حالا بدون سرویس‌های اندرویدی گوگل پلی بر روی اکثر پرچمداران امسال این شرکت، انتظار می‌رود که فروش‌های خارج از چین آن بسیار کمتر از حد انتظار باشند. هواوی در نیمه اول امسال، ۱۱۸ میلیون دستگاه، بارگیری کرده بود که ۲۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. با ادامه این روند شرکت می‌توانست تا آخر امسال مثل اواخر سال ۲۰۱۸، خود را به سامسونگ و اپل نزدیک‌تر کند. در حالیکه هواوی در شش ماهه اول امسال، توانست اپل را پشت سر بگذارد، اما اپل اخیرا با خانواده جدیدا معرفی شده آیفون ۱۱، در حال نشان دادن عملکردی فراتر از حد انتظارات است. بنابراین هرچند که هواوی به رشد خوب خود در بازار منطقه‌ای ادامه خواهد داد، اما این موضوع، تا زمانی که ممنوعیت‌ها برداشته نشده‌اند، به هیچ‌وجه برای بالا کشیدن هواوی از جایگاه سوم کنونی‌اش، کافی نخواهد بود.

Huawei-Mate-30-Pro-volume-control-1200x675-1000x563

برخی از شرکت‌های آمریکایی بارگیری محصولات خود را به هواوی از سر گرفته‌اند

گزارش اخیر تایمز می‌گوید که در جلسه‌ای که هفته پیش برگزار شده است، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، به مسئولان وزارت بازرگانی دستور داده تا برخی از شرکت‌های آمریکایی چراغ سبز بارگیری محصولاتشان به هواوی را بدهند. البته این دستور ممکن است هیچ معنایی نداشته باشد. شما شاید به خاطر بیاورید که چند ماه پیش، ترامپ بعد از ملاقات خود با شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین، گفت که کشور چین شروع به خرید مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی آمریکا خواهد کرد و در نتیجه، شرکت‌های آمریکایی هم می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی بفروشند. البته تجهیزاتی که هیچ مشکل امنیت ملی بزرگی برای آمریکا نداشته باشند. همین موضوع باعث شد تا خیلی‌ها فکر کنند که آمریکا از هواوی به عنوان یک برگ معامله برای رسیدن به یک توافق تجاری مطلوب با چین استفاده کرده است. بعدا مشخص شد که چین هیچ محصول کشاورزی اضافه‌ای از کشاورزان آمریکایی نخریده و دولت ترامپ هم به هواوی هرگز اجازه دسترسی به تجهیزات آمریکایی را نداده است. مجوز لازم برای بارگیری محصولات آمریکایی به هواوی، توسط وزارت بازرگانی این کشور صادر می‌شود و سخنگوی این وزارتخانه به تایمز گفته است که شرایط تحریم هواوی در حال‌حاضر مثل سابق بوده و هیچ تغییری نکرده است.

HUAWEI-BAN-450x280

با این‌حال، گزارش مذکور می‌گوید که به‌رغم ممنوعیت‌ها، تعدادی از شرکت‌های آمریکایی توانسته‌اند با برچسب زدن بارگیری‌های خود به عنوان کالاهای غیرآمریکایی، یا با بارگیری آنها خارج از آمریکا، محصولات خود را به هواوی صادر کنند. کمپانی میکرون تکنولوژی (Micron Technology)، تامین‌کننده چیپ حافظه، که هواوی سال گذشته بزرگترین مشتری‌اش بود، در ماه ژوئن امسال اعلام کرد که شرکت آنها با بررسی قوانین لیست تحریم Entity متوجه شده است که می‌تواند صادرات چیپ‌های خود را به هواوی از سر بگیرد و به همین‌خاطر این کار را به‌طور قانونی انجام خواهد داد.

آمریکا، هواوی را به خاطر قانونی در کشور چین، که به دولت آن کشور اجازه می‌دهد تا شرکت را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات از جانب او بکند، به عنوان تهدید امنیت ملی در نظر گرفته است. این موضوع، باعث شده تا خیلی‌ها شک کنند که مبادا گوشی‌ها و تجهیزات شبکه هواوی شامل امکاناتی باشد که اطلاعات مشتریان و شرکت‌های امریکایی را به پکن می‌فرستد. با این‌حال، هواوی همه این اتهامات را رد کرده است.

چند روز پیش، گفته شد که دولت ترامپ به دنبال توسعه رقبای هواوی مانند Cisco و Oracle است، اما گویا هر دوی این شرکت‌ها، پیشنهاد مذکور را رد کرده‌اند. برنامه دیگر دولت آمریکا، کمک مالی به نوکیا و اریکسون است تا این دو کمپانی سازنده تجهیزات شبکه، بتوانند فاینانس‌های مناسبی را در مشتریان خود قرار دهند. از آنجاییکه هواوی به منابع مالی بانک‌های چینی دسترسی دارد، می‌تواند به مشتریان خود، مدت زمان طولانی‌تری را برای پرداخت هزینه تجهیزات شبکه خریداری شده از این شرکت بدهد. دولت ترامپ امیدوار است که با پشتیبانی خود از نوکیا و اریکسون، این دو شرکت بتوانند کسب‌وکار تجهیزات شبکه را از دست هواوی در بیاورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *