اپل ویژن پرو در بین برترین اختراعات سال ۲۰۲۳ مجله تایم قرار گرفت

اپل ویژن پرو، یکی از گجت‌های پوشیدنی پیچیده‌ی دنیا، در فهرست بهترین اختراعات سال ۲۰۲۳ مجله‌ی تایم قرار گرفت.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو که کوپرتینویی‌ها آن را انقلابی در رایانش فضایی می‌دانند، در فهرست بهترین اختراعات سال ۲۰۲۳ مجله‌ی تایم قرار گرفته است.

مجله‌ی Time به همین مناسبت نوشته است: «تقریباً هر شرکت فناوری بزرگی سعی کرده است که جذابیت بیشتری با تولید عینک واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده خلق کند. احتمالاً اپل اولین شرکتی است که موفق شده این کار را انجام دهد.»

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو که خرداد امسال معرفی شد، شامل دو نمایشگر ۴K میکرو OLED به‌همراه ۱۰ دوربین، چهار اسپیکر، پنج حسگر و تراشه‌ی جدید R1 برای ارزیابی حرکات دست و چشم‌های کاربر است. علاوه‌براین، پردازنده‌ M2 در ویژن پرو قرار دارد و سیستم‌عامل اختصاصی visionOS روی هدست اپل نصب شده است.

هدست اپل به کمک دوربین‌ها و حسگرهایش می‌تواند جزئی‌ترین حرکات دست و چشم کاربر را تشخیص دهد

هدست اپل از دو اسپیکر کناری و دو اسپیکر مخصوص صدای سه‌بعدی استفاده می‌کند. برخلاف هدست سونی پلی استیشن VR2 که از دو دسته برای تشخیص نوع حرکت کاربر استفاده می‌کند، هدست اپل فقط با تحلیل حرکات چشم و دست و صدای کاربر کار می‌کند.

خالق آیفون برای ثبت جزئی‌ترین واکنش‌ها و حالات چشم‌ها و دست‌های فرد، ۱۰ دوربین شامل دو دوربین اصلی، دو دوربین پایینی، دو دوربین مادون قرمز، دو دوربین کناری، دو دوربین عمق‌یابی و یک اسکنر لایدار در هدست واقعیت ترکیبی خود قرار داده است.

یکی از نکات جالب هدست ویژن پرو این است که در مواقع لازم، به‌کمک LEDها و دوربین‌های داخل عینک، تصویری از چشم‌های پنهان‌شده‌ی کاربر را روی نمایشگر بیرونی نشان می‌دهد. به‌علاوه دوربین‌های بیرونی هدست، نمای واقع‌گرایانه‌ای از محیط جلوِ چشم کاربر را به او نشان می‌دهند.

اپل با همکاری شرکت زایس این امکان را برای افراد عینکی فراهم کرده است تا شیشه‌ی طبی را به صفحه‌نمایش داخلی هدست بچسباند. البته اضافه‌کردن شیشه، حدود ۶۰۰ دلار به قیمت هدست اضافه می‌کند.

وقتی ویژن پرو را روی چشم خود دارید، با صفحات مجازی سه‌بعدی روبه‌رو می‌شوید که می‌توانند اطلاعات موجود در مک بوک یا گوشی آیفون که از‌طریق بلوتوث به هدست وصل‌شده‌اند، نمایش بدهند.

برای انتخاب هر دکمه یا آیکون، فقط کافی است با چشم خود به آن نگاه کنید و انگشتان شست و اشاره‌ی خود را به‌هم بزنید. با حرکت انگشت می‌توانید روی صفحه اسکرول کنید یا اندازه‌ی آن را تغییر دهید.

قیمت هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو که در اوایل ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد، حدود ۳٬۵۰۰ دلار تعیین شده است.

علاوه‌بر هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو، گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ هم در فهرست بهترین اختراعات ۲۰۲۳ مجله‌ی تایم قرار گرفته است.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط