هشدار گوگل به کاربران: به نتایج جست‌وجوها اعتماد نکنید

گوگل اعلام کرد که از این پس، برای نتایج جست‌وجوهایی موضوعاتی که اطلاعات آن مدام در حال تغییر است، پیام هشداری برای اطلاع کاربر از این موضوع، نمایش داده خواهد شد.

طبق گفته گوگل، این پیام  هشدار با این مضمون که «به نظر می‌رسد این نتایج به سرعت در حال تغییر هستند» ظاهر می‌شود و در قسمت پایین         نتایج جست‌وجو، این توضیح مبنی بر اینکه ارائه نتایج درست از طریق منابع قابل اطلاعات، کمی‌طول خواهد کشید، نقش می‌بندد.

گوگل با انتشار پیامی‌به کاربران توصیه می‌کند که برای پی بردن به درستی اطلاعاتی که در نتایج جست‌وجو ظاهر شده، بهتر است باری دیگر و با یک وقفه زمانی، موضوع مد نظر را در این موتور جست‌وجو، سرچ کنند تا به نتایج دقیق‌تر و قابل اعتمادتر دست یابند.

در حال حاضر، این قابلیت تنها برای کاربران آمریکایی عرضه شده و طبق گفته گوگل، طی هفته‌ها و ماه‌های آتی، عرضه این ویژگی برای کاربران دیگر کشورهای جهان نیز آغاز خواهد شد. گوگل در این باره توضیح داد: اگرچه گوگل سرچ همواره، به جست‌وجوی مفیدترین اطلاعات برای نمایش می‌پردازد اما در بعضی مواقع، اطلاعات قابل اعتماد درباره برخی موضوعات، در فضای آنلاین موجود نیست.

این شرکت در ادامه عنوان کرد: این قابلیت بیشتر برای خبرهای فوری و یا موضوعات بسیار مهم به کار می‌آید؛ زمانی که ممکن است اطلاعات اولیه منتشرشده، درست و قابل اعتماد نباشند.

همانطور که می‌دانید، شرکت‌هایی همچون گوگل، توییتر، فیسبوک و… با معضل انتشار اطلاعات غلط، تئوری‌های توطئه و مطالب خبری تاییدنشده که به وفور در فضای وب مشاهده می‌شوند، در پلتفرم‌های خود مواجه‌اند.

اگرچه در ابتدا مقاومتزیادی از سوی این شرکت‌ها در مقابل حذف و مقابله با این اطلاعات به بهانه گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان وجود داشت، اما در طی چند سال اخیر، این رویه تغییر کرده و هر یک از این شرکت‌ها، ابزارها و فناوری‌های جدیدی را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط در پلتفرم‌های خود توسعه داده‌اند.

نمونه بارز آن، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا بود که تدابیر بی‌سابقه‌ای از سوی شرکت‌های حوزه فناوری برای ممانعت از گسترش اخبار و اطلاعات نامعتبر و جعلی اندیشیده و اجرا شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *