نحوه پیکربندی VPN برای کسب و کار: راهنمای تنظیمات

پیکربندی یک VPN برای کسب و کار به عنوان یک لایه مهم از حفاظت سایبری برای کارمندان، به ویژه آن‌هایی که در سفر هستند یا از وای‌فای عمومی استفاده می‌کنند، دیده می‌شود. در این مقاله، به شما می‌گوییم چطور یک VPN برای کسب‌وکار خودتنظیم کنید.

VPN برای کسب‌وکار: چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

VPN برای کسب‌وکار به یک VPN در سطح سازمانی اشاره دارد، برخلاف VPNهایی که برای افراد طراحی شده‌اند. معمولاً VPNهای تجاری ویژگی‌های اضافی مانند امنیت بیشتر و اجازه‌های دسترسی مبتنی بر نقش یا کاربر را ارائه می‌دهند تا به داده‌های شرکت دسترسی پیدا کنند.

نمونه‌هایی از VPNهای تجاری شامل Perimeter 81، Fortinet، AWS ProtonVPN، NordLayer، NordVPN، TunnelBear و Surfshark هستند.

درک VPNها

VPNها با ایجاد یک تونل نقطه‌به‌نقطه که داده‌های شما را رمزگذاری کرده و آدرس IP شما را پنهان می‌کند، ناشناس بودن و حریم خصوصی کاربران را فراهم می‌کنند. این می‌تواند دستگاه شما را در کشوری کاملاً متفاوت از جایی که شما یا کارمندانتان واقعاً هستید نشان دهد.

درحالی‌که معمولاً VPNها برای اهداف قانونی استفاده می‌شوند، برخی از افراد از آن برای فریب‌دادن خدماتی که در مکان خاصی در دسترس نیستند، استفاده می‌کنند. شرکت‌ها باید سیاست‌هایی را برای آموزش و اجرای استفاده صحیح از VPN توسط کارمندان توسعه دهند.

نحوه کار VPNها

یک VPN داده‌های گوشی یا لپ‌تاپ شما را از طریق VPN به‌جای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) مسیریابی می‌کند. داده‌ها و فعالیت‌های شما قابل‌پیگیری نیستند؛ زیرا همه چیز رمزگذاری شده و آدرس IP شما مخفی می‌ماند.

یک VPN حتی فعالیت آنلاین شما، یعنی تاریخچه مرورگرتان، را از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP)، وب‌سایت‌ها، جاسوس‌های آنلاین و دولت‌ها پنهان می‌کند. VPNها معمولاً توسط کارمندان یا شرکت‌هایی که در کشورهایی کار می‌کنند که به جمع‌آوری داده‌های کاربران اینترنتی می‌پردازند، یا به دنبال سرقت یا جاسوسی از منافع شرکت‌ها یا دولت‌های خارجی هستند، استفاده می‌شوند.

 

چرا کسب‌وکار شما به VPN نیاز دارد؟

بسیاری از شرکت‌ها از VPN برای ایمن‌سازی دسترسی به داده‌های شرکت توسط کارمندان دورکار استفاده می‌کنند. “با ادامه کار کارمندان از خانه، مدیران اطلاعات، امنیت اطلاعات و فناوری اطلاعات شرکت‌های توزیع شده نیاز به حفاظت از کسب‌وکار خود در برابر تهدیدات سایبری دارند” گفت Subbu Sthanu، مدیر ارشد تجاری در IPVanish VPN.

اما شرکت‌ها همچنین نیاز دارند که کارمندان در دفاتر شعبه، عملیات ماهواره‌ای و مکان‌های منطقه‌ای را نیز محافظت کنند تا از نشت داده‌ها و سایر انواع حملات جلوگیری کنند.

تقویت امنیت

شرکت‌ها اطلاعات زیادی از جمله پایگاه‌های داده، مالکیت معنوی و بخش‌های تحقیق و توسعه و حتی مدیران کلیدی در هنگام سفر به کشورهای مشکل‌دار را باید محافظت کنند. VPNها در همه این موارد لایه‌ای اساسی از حفاظت ارائه می‌دهند.

به همین دلیل، برخی کشورها با ممنوعیت VPNها به دنبال دسترسی به اطلاعات خصوصی شهروندان و بازدیدکنندگان و داده‌های شرکت‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال، یک گزارش از vpnMentor نشان داد که “روسیه از ۱ مارس، خدمات VPN را به طور کامل در روسیه و مناطق اشغالی اوکراین ممنوع کرده است. این اقدام می‌تواند به طور قابل توجهی بر آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات برای افرادی که سعی در دور زدن سانسور دارند، تأثیر بگذارد.”

اما این تنها مثال نیست. یک گزارش از Surfshark نشان داد که “از ۱۸ فوریه ۲۰۲۳، Surfshark شاهد افزایش استفاده از VPN در پاکستان بوده است. نرخ‌های کسب کاربر جدید روزانه سه تا چهار برابر ماه قبل افزایش یافته است، که نشان‌دهنده افزایش وابستگی به این خدمات برای دسترسی به اینترنت و حریم خصوصی است. با این حال، به دلیل محدودیت‌های VPN اعمال شده توسط دولت پاکستان، ممکن است در اتصال به ابزارهای دور زدن مشکل ایجاد شود.”

مقامات دولتی و افراد VIP شرکت‌ها که به مناطق مشکل‌دار سفر می‌کنند، ممکن است در کشورهایی با اقدامات سانسوری، بیشتر تحت‌نظر قرار گیرند.

VPNها می‌توانند کمک زیادی کنند، اما همه آنها یکسان نیستند. گزارش‌هایی از “شکسته‌شدن” VPNهای مختلف توسط برخی کشورها و محدودیت‌های اعمال شده بر آنها، مانند چین، روسیه و پاکستان، همچنان در حال افزایش است.

به‌عنوان‌مثال، NordVPN گزارش می‌دهد که “دولت چین استفاده از VPNهای تأیید نشده توسط دولت را ممنوع کرده است: VPNها باید دسترسی به با دور به دولت را فراهم کنند تا تأیید شوند که این امر آنها را ناامن می‌کند.”

بنابراین، آیا این بدان معنی است که هیچ VPNی در چین کار نمی‌کند، حتی برای بازدیدکنندگان خارجی؟ NordVPN هشدار می‌دهد که این یک اقدام پرخطر است: “در حال حاضر، به نظر می‌رسد که می‌توانید از نرم‌افزار VPN هنگام بازدید از این کشور استفاده کنید. بااین‌حال، این بدان معنی نیست که با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. در طول بازرسی‌های تصادفی تلفن، پلیس ممکن است از بازدیدکنندگان بخواهد که برنامه‌های VPN را از تلفن‌های خود حذف کنند. برخی از افراد که وارد منطقه شمال غربی سین‌کیانگ شده‌اند، گزارش داده‌اند که مقامات برنامه‌های نظارتی را بر روی تلفن‌های آنها نصب کرده‌اند.”

اما حتی اگر هیچ‌یک از مدیران یا کارمندان سازمان شما به کشورهای مشکل‌دار سفر نکنند یا در آنجا کار نکنند، VPNها برای محافظت از آنها در خانه و کشورهای دوست نیز موردنیاز هستند. هکرها، مهاجمان و افراد بدخواه همه‌جا هستند!

تضمین دسترسی از راه دور

VPNها با استفاده از رمزگذاری داده‌ها، مخفی‌سازی فعالیت کاربر و احراز هویت کاربران، اتصال ایمن به داده‌ها و برنامه‌های شرکت را برای کارکنان دورکار، کارکنان خانگی و برنامه‌های استفاده از دستگاه‌های شخصی (BYOD) تضمین می‌کنند.

گاهی اوقات کارمندان شرکت‌ها می‌خواهند هنگام سفر به خدمات پخش و شبکه‌های تلویزیونی به زبان خود دسترسی پیدا کنند. برخی برنامه‌ها نیز در برخی کشورها تحت سانسور قرار دارند. VPNها می‌توانند دسترسی از راه دور را برای حل این چالش‌ها فراهم کنند.

“به دنبال خدمات VPNی باشید که چندین اتصال هم‌زمان، عملکرد پخش عالی، گزینه‌های اتصال مقیاس‌پذیر و جغرافیایی متنوع و امنیت قوی را ارائه دهند. به طور ایدئال، این خدمات باید لاگ‌های فعالیت را ارائه دهند، اما این امر به طور شگفت‌انگیزی نادر است. ویژگی مهم دیگری برای این خدمات VPN، سوئیچ قطع (Kill Switch) است که به طور خودکار ترافیک شما را اگر VPN یا اتصال اینترنت شما به طور ناگهانی قطع شود، مسدود می‌کند و از افشای آدرس IP منبع شما محافظت می‌کند”، گفت Dave Shackleford، عضو هیئت‌علمی IANS و بنیان‌گذار و مشاور اصلی در Voodoo Security در IANS Research.

 

مراحل راه‌اندازی VPN برای کسب‌وکار

مرحله ۱: آماده‌سازی اولیه و تعیین اجزا

ابتدا تعیین کنید که آیا می‌خواهید یک VPN دسترسی از راه دور یا سایت به سایت راه‌اندازی کنید. VPN دسترسی از راه دور به کارکنان اجازه می‌دهد که از هر جایی متصل شوند، در حالی که VPN سایت به سایت برای اتصال چندین شبکه مانند دفاتر مرکزی و شعب طراحی شده است.

مرحله ۲: آماده‌سازی شبکه و تنظیم پروتکل VPN

با تعیین نیازهای امنیتی مناسب برای سیستم کسب‌وکار خود شروع کنید. هر دو نوع VPN نقطه‌به‌نقطه و VPN ‌های مبتنی برابر باید در نظر گرفته شوند و کسب‌وکارها باید تصمیم بگیرند که آیا پلتفرم امنیتی را به‌صورت محلی یا در ابر میزبانی کنند.

مرحله ۳: دانلود و نصب کلاینت‌های VPN

معمولاً ادمین یا کاربر باید کلاینت VPN را از وب‌سایت ارائه‌دهنده دانلود و نصب کند. این فرایند معمولاً ساده است و راهنماهای نصب در طول مسیر وجود دارند.

مرحله ۴: انتخاب و نصب پروتکل‌های VPN

ادمین یا کاربر باید به تنظیمات دستگاه یا تنظیمات درون اپلیکیشن VPN مراجعه کرده و پروتکل VPN مناسب را انتخاب و نصب کند. پروتکل‌های VPN متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید، مانند OpenVPN برای حریم خصوصی عمومی، WireGuard برای سرعت و امنیت و IKEv2/IPSec برای اتصالات سریع موبایلی.

مرحله ۵: تست و رفع مشکلات

VPNها معمولاً روی دستگاه کاربر تست می‌شوند. پشتیبانی IT ممکن است در هنگام تست VPN در دسترس باشد تا در صورت بروز مشکلات، کمک کند.

بهترین شیوه‌ها، نکات و ملاحظات

هنگام استفاده از WireGuard یا OpenVPN، ممکن است از نام کاربری

و رمز عبور یا گواهینامه به‌عنوان روش احراز هویت استفاده کنید. بااین‌حال، این روش‌ها معمولاً احراز هویت دومرحله‌ای (۲FA) ندارند. اگر از ZTNA نیز استفاده نکنید، در صورت سرقت اطلاعات احراز هویت، دسترسی به تمام منابع ممکن است ممکن باشد.

“به طور جایگزین، می‌توانید از خدماتی مانند Okta یا OneLogin به‌عنوان پلتفرم مدیریت هویت و احراز هویت استفاده کنید. با ترکیب Okta یا OneLogin با یک راه‌حل VPN، کسب‌وکار می‌تواند الزامات ورود دقیق مانند دوره‌های امضای خودکار و اعمال ۲FA را اجرا کند. این، البته، با هزینه‌های هر کاربر همراه است و هزینه‌های افزایشی برای کسب‌وکار را افزایش می‌دهد”، اضافه کرد Sthanu.

مدیریت مؤثر و انتخاب نوع مناسب VPN

تفاوت‌های بین VPN نقطه‌به‌نقطه و مبتنی برابر را درک کنید تا بتوانید انتخاب‌های درستی برای سازمان خود انجام دهید.

“مورد استفاده معمول برای کسب و کارها ایجاد یک شبکه خصوصی مجازی نقطه به نقطه بین سرورهای محلی یا سرورهای میزبانی شده در ابر است. هنگامی که به این VPN متصل می‌شوید، اتصال کارمند به طور کامل رمزگذاری می‌شود، آدرس IP آنها به آدرس IP VPN تغییر می‌کند و می‌توانند به منابع میزبانی شده درون VPN دسترسی پیدا کنند. VPN را می‌توان به یک خانه تشبیه کرد – هنگامی که از درب ورودی عبور کردید، به همه چیز داخل خانه دسترسی دارید”، گفت Sthanu.

در مقایسه، VPNهای مبتنی برابر گزینه‌های بیشتری و کنترل بهتر ارائه می‌دهند.

“در این مورداستفاده، هدف VPN حفاظت و پنهان‌سازی ارتباطات در شبکه محلی که مشتری در آن قرار دارد، مشابه یک VPN مصرف‌کننده است. بااین‌حال، برای استفاده تجاری، تونل‌های محدود از پیش تعریف شده‌ای بین نقطه انتهایی VPN در ابر و منابع داخل محیط کسب‌وکار تعریف شده‌اند. اینها می‌توانند دسترسی بازداشته باشند هنگامی که روی VPN هستند که شبیه به VPN نقطه‌به‌نقطه است، یا می‌توانند محدودیت‌هایی بر اساس کاربران متصل به VPN داشته باشند که در این صورت شبیه به ZTNA هستند”، اضافه کرد Sthanu.

ارزیابی گزینه‌های میزبانی VPN

میزبانی داخلی یک گزینه برای برخی سازمان‌ها است، اگرچه هزینه و تلاش بیشتری می‌طلبد. این معمولاً از طریق SonicWall یا دستگاه مشابه و در یک مرکز داده محلی انجام می‌شود. بیشتر سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از یک ارائه‌دهنده ابر که یک VPN میزبانی می‌کند مانند AWS یا Google Cloud استفاده کنند.

“هنگام استفاده از یک ارائه‌دهنده VPN شخص ثالث، معمولاً ارائه‌دهنده بر اساس هر کاربر یا استفاده هزینه می‌گیرد. این بدان معناست که هرچه تعداد بیشتری از کارکنان از این سرویس استفاده کنند و تقاضای بیشتری بر روی آن بگذارند، هزینه شما بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، برنامه‌ها و پشتیبانی ممکن است در هزینه لحاظ شده باشد، همان‌طور که تمامی تجهیزات و نگهداری تجهیزات نیز شامل می‌شود”، گفت Sthanu.

 

منبع: Network computing

 

مطالب مرتبط