ممنوعیت جدید فروش ابزار های لیتو گرافی به چین تلاش آمریکا برای کنترل اژدهای آسیایی

مقامات دولت آمریکا در همکاری با همتایان هلندی خود قصد دارند فروش همه ابزارهای لیتوگرافی به کشور چین را متوقف نمایند. این موضوع صنعت نیمه هادی در جهان را به شدت تحت تاثیر خواهد گذاشت.

دولت آمریکا قصد دارد شرکت‌های هلندی سازنده ابزارهای لیتوگرافی و ساخت نیمه‌هادی را از همکاری با طرف‌های چینی بیشتر از قبل محدود نماید.

موفقیت سیاستمداران آمریکایی در این امر، کار چینی‌ها را برای رسیدن به هدف برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» سخت خواهد کرد.

برنامه ساخت چین ۲۰۲۵، این کشور را با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری، در مسیر تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های برتر صنعتی جهان تا سال ۲۰۵۰ قرار خواهد داد.

شرکت هلندی ASML بزرگ‌ترین سازنده دستگاه‌های لیتوگرافی در سراسر جهان به شمار می‌آید. این شرکت در حال حاضر نمی‌توانید دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش فرین یا EUV خود را به چین بفروشد.

حال آمریکا در تلاش است شرکت هلندی را از فروش دستگاه‌های لیتوگرافی عمیق یا DUV به چین نیز منع نماید. از DUV می‌توان در ساخت تراشه برای کامپیوترهای مصرفی، سرورها، قطعات موبایل، ماشین‌های خودران و ربات‌ها استفاده کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند متقاعد کردن ASML برای پایان همکاری با چین آسان نخواهد بود. شرکت‌های نیمه‌هادی چینی همچون Hua Hong، شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی یا SMIC و YMTC در کنار بازیگران جانی همچون TSMC، سامسونگ و SK Hynix که بخشی از کسب‌وکار خود را به چین منتقل کرده‌اند، حدود ۱۶ درصد از درآمدهای سال ۲۰۲۱ شرکت هلندی یعنی ۱۸.۶ میلیارد دلار را شامل می‌شوند.

ASML می‌گوید تنها شرکتی نیست که می‌تواند ابزارهای لیتوگرافی DUV به چین بفروشد. شرکت‌های ژاپنی نیکون و کانن نیز این دستگاه‌ها را تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

 

با این حال در نظر داشته باشید که این شرکت‌ها به زودی نخواهند توانست جای ASML را برای چینی‌ها پر کنند.

 

آمریکایی‌ها می‌گویند دسترسی چین به دستگاه‌های ساخت نیمه‌هادی ASML، به آن‌ها اجازه خواهد داد تراشه‌های پیشرفته‌ای طراحی کنند. این موضوع به قدرت گرفتن چین در صنایع ابر رایانش و در نهایت فناوری‌های نظامی ختم می‌شود.

 

ایالات متحده شرکت‌های چینی بسیاری را از همکاری با شرکت‌های آمریکایی منع کرده است. معروف‌ترین مورد را باید هواوی دانست که تقریباً تمامی کسب‌وکار تولید تراشه‌های ARM خود را از دست داده است.

 

چین تنها کشوری نخواهد بود که از این تحریم آمریکا آسیب می‌بیند. بیشتر حافظه‌های DRAM و ۳D NAND جهان در چین ساخته می‌شوند و تحریم‌های جدید دست شرکت‌هایی همچون سامسونگ و SK Hynix را در پوست گردو می‌گذارد.

 

حتی سازندگان نیمه‌هادی آمریکایی نیز از اثرات این محدودیت‌ها و کمبود احتمالی نیمه‌هادی ناشی از آن، در امان نخواهند ماند.

 

منبع:شهر سخت افزار

مطالب مرتبط