امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتشار آماری در توییتر اعلام کرد که در میان کامنتهای فارسی اینستاگرام، میزان کامنتهای منفی دو برابر کامنتهای مثبت است.
امیر ناظمی در صفحه رسمی خود در توییتر در خصوص میزان مثبت و منفی بودن کامنتها در اینستاگرام فارسی نوشت: تحلیل محتوای کامنتها در اینستاگرام فارسی نشان میدهد، احساسات منفی بیش از ۲ برابر احساسات مثبت است. در ۶ ماه آخر ۹۹ احساسات مثبت ۱۲ تا ۱۵ درصد و احساسات منفی ۳۲ تا ۳۵ درصد سهم داشتهاند و بیش از نیمی از کامنتها نیز خنثی هستند. این آمار یعنی حال مردم خوب نیست.
معاون وزیر ارتباطات در حالی آمارهای مذکور را مطرح کرد که هیچ مستندی از منبع تحلیلی این آمارها ارایه نداد. اما به نظر میرسد رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به اتکا از نتایج بررسی یکی از گروههای تحلیلی داخلی به این نتیجه رسیده، اما به هر شکل از ارایه سند برای این موضوع خودداری کرده است.
نکته مهم در خصوص این آمار آن است که با مشاهده فعالیت ایرانیها در شبکههای اجتماعی مختلف مانند توییتر و اینستاگرام، میتوان میزان برجسته کامنتها، نظرات و حتی محتواهای انتقادی و منفی را احساس کرد. البته ارسال کامنتهای منفی برای برخیها به یک عادت تبدیل شده و گاها یک واکنش طنز از طرف برخی کاربران است. متاسفانه مشخص نشده که این آمار از کجا آمده و بر چه اساسی چنین نتیجهگیری شده است.
اما نکته دیگر آن است که بر اساس آمارهای جهانی، میزان کامنتهای مثبت در شبکههای اجتماعی بیش از نظرات منفی است و آمارهای معاون وزیر ارتباطات نشان دهنده یک نارضایتی عمومی و حس منفی در سراسر جامعه است. حسی که طی دو-سه سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده، آمار ارایه شده از طرف امیر ناظمی نیز مربوط به شش ماهه دوم سال گذشته است.
در این مدت زمان مردم موج دوم و سوم بیماری کرونا را پشتسر گذاشتند و شاهد اثرات افزایش نرخ دلار در بازار بودند. در سال گذشته طی ماه مرداد و شهریور، میزان نرخ دلار از ۱۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید.